handdator

Visa fullständig version : Mythtv + DVB-S (CD+VIA)



cry_wolf
2009-12-13, 09:43
Hej.

Håller på att migrera från Boxer till Parabol. Har satt upp en ny dator med mythbuntu 9.10 och ett Tevii 420-kort.

Kopplat in LNB -> 2-1 switch och kopplat den till tv-kortet.
Kör sökningar med scan /user/share/dvb-s/Thor och Sirius till olika konf-filer (sätter -s 1 på den ena så att switchen ändrar huvud)

Väljer dessa filern när jag i mythtv-setup kommer till "scan"-steget.
Den hittar runt 400 kanaler eller nåt sånt om man slår samman lnb1+lnb2.

Finns det något enkelt sätt fixa så att man slipper alla DK/NO/EE etc som man ändå inte kan se ?

Finns det en bra guide för EPG ? Antar att det är xmltv mot swetvdb som gäller men får inte till det, när jag försöker lägger den till xmltvid som nya rader och inte på befintliga kanaler.

Plow
2009-12-13, 19:22
I mythtv 0.22 kan du ju välja om mythtv ska testa att decryptera kanaler...Då bode ju de norska och finska försvinna

cry_wolf
2009-12-13, 20:31
I mythtv 0.22 kan du ju välja om mythtv ska testa att decryptera kanaler...Då bode ju de norska och finska försvinna

Ah, bra ide. Ska testa det när kortet har kommit. Inte beställt ännu eftersom jag ville se så jag fick igång allt annat först.

smot
2010-06-07, 20:28
Har nog gett upp MCE själv och antar att man får se sig om efter ngt annat, dvs Linux :(

Jag har NOLL kunskap om Linux, men mythbuntu verkar ju vara det jag söker.. Skall enbart användas som htpc, vill kunna ha 2 dvb-s kort i för att ta emot viasat + canalplus x2

Kan man göra detta utan att behöva skriva en massa konfig filer etc, vill bara köra musik/tv med cs från en dreambox.

Finns det en guide jag missat?

juppe
2010-06-07, 21:56
Varför inte testa mediaportal, det är samma sak ungefär som mythtv fast till windows.
Har använt det i några år och det funkar kanon tycker jag, skapligt lätt att ställa in allt i det.
Kolla på www.team-mediaportal.com
För att få cs att funka, får du gå in på http://dvbn.happysat.org/ och kolla.
Du ska absolut inte diskutera cs på Mediaportals forum.
Sen tror jag det finns en del här också för att få det att funka.

Själv kör jag med 4 tv-kort, 2 dvb-s, 1 dvb-s2 och 1 dvb-c, har canal digital på dvb-s korten, inga större problem.