handdator

Visa fullständig version : Val av HD-mottagare?



TheeDude
2009-12-13, 20:04
Hej!

Vet inte riktigt i vilken forumsdel jag ska lägga den här tråden, har jag placerat den helt galet kan någon vänlig moderator få flytta på den.

Jag har idag en DM-500s, känner att jag är lite sugen på att uppgradera denna mot en HD-kompatibel mottagare.

Känner främst att det är en djungel över vad som kan väljas.

Azbox Premium HD
Ipbox 910/9000HD (+ ett antal ipbox modeller)
DM-500HD
DM-800HD

Detta är väl några av alternativen jag tittar på.
Det verkar finnas lite erfarenhet på detta forum, därför vänder jag mig till er.
Egna erfarenheter?
Något som kan få mig att komma på rätt spår om vad jag ska välja?
Lägg gärna till fler boxar som kan vara av intresse för mig.
Självklart spelar budgeten också in, man vill ju helst hitta det som är bäst för billigast pengar, men det kan ni ta med en nypa salt, då det känns helt omöjligt. :lol:

Tack på förhand!

Lolitka
2009-12-13, 21:41
Det beror på vad du tänker göra med din box... bara titta på tv eller leka :).. Själv sitter jag på en Kathi UFS-910 och är mycket nöjd med den(Den senaste Enigma2 från PKT e jävlit stabill :) ), men det krävs lite tid och lust å få igång den, det e samma sak m IPBOXAR... men om du vill ha lite kul för kalla vinter kvällar så rekomenderar jag Ipbox eller Kathi. :) //Mvh

TheeDude
2009-12-13, 22:00
Det beror på vad du tänker göra med din box... bara titta på tv eller leka :).. Själv sitter jag på en Kathi UFS-910 och är mycket nöjd med den(Den senaste Enigma2 från PKT e jävlit stabill :) ), men det krävs lite tid och lust å få igång den, det e samma sak m IPBOXAR... men om du vill ha lite kul för kalla vinter kvällar så rekomenderar jag Ipbox eller Kathi. :) //Mvh

Självklart är den till för att titta på TV med.
Vad menar du med leka?
Titta på film divx/mkv via nätverk eller så? Om det är sådant du menar så har jag en tvix för det ändamålet.
Det främsta ändamålet för min framtida mottagare är just att kunna se på TV-kanaler med bra bild samt kunna spela in program.
I och för sig, det lär nog de flesta mottagare klara av.
Jag vill även ha ett snyggt och lättarbetat interface.
Fast det kanske är så att alla boxar använder sig av samma mjukvara ändå?
Vad skiljer alla dessa emellan?
Känns som att något borde skilja förutom prislappen.
Alla verkar kunna ha hårddisk också, intern som extern.

atomized
2009-12-14, 05:02
Om du är ute efter mest valuta för pengarna skulle jag satsa på någon av de billigare IPBox-modellerna. 91HD t.ex. kostar 2400:- Oslagbart billigt för en märkesbox med kvalitet. Med IPBox kan du också välja att köra DGStations mjukvara eller Enigma 2. Med Enigma 2 blir den precis som en Dreambox i gränssnittet.

Nackdelen med IPBox är att man får vara lite mer aktiv själv för att hitta information om den. Det skrivs mycket mindre om den i olika forum än om Dreambox. Det är inte lika många som kan hjälpa dig om du får problem med en IPBox som om du har problem med Dreambox. Men är man bara lite framåt och kan leta information själv så är det inga större problem. Det mesta man behöver veta finns på denktenk.com.

Lolitka
2009-12-14, 16:03
Det stösta skillnaden mellan IPBOXAR/KATHI å Dreambox är att programvaran till dessa görs av själva användarna vilket innebär att allt är inte perfekt och som @atomized sa man måste vara mer aktiv sj dvs man får inte allt på en talrik framför sig... Entligt mig dreammultimedia överskattar sig själva med deras priser från rymden men jovisst de e hög kvalitee på deras produkter...

Leatherface
2009-12-15, 02:15
Ska man köpa annan box än Dreambox så rekomenderar jag Azbox HD som har betydligt bättre hårdvara än ipbox/kathrein osv...
Kan inte uttala mig så mycke om mjukvaran däremot men det lilla jag sett så behövs det väl en del arbete på den fortfarande.
Ingen enigma2 är portad till den heller än.
Visst Dreamboxen kostar mer men den är värd sitt pris med tanke på all mjukvara som utvecklas till den och att den är opensource.
Satsar man på dm8000 och stoppar in dvd brännare i den så har man en mediacenter och dvd inspelare osv allt i ett.
Men har man inte råd till den så skulle jag nog rekomendera Azbox HD istället om sagt istället för dm800/ipbox osv fast beror ju helt och hållet på behoven man har också.

Storsnusaren
2009-12-17, 03:31
Dreamboxen kostar mer men den är värd sitt pris med tanke på all mjukvara som utvecklas till den och att den är opensource.
Satsar man på dm8000 och stoppar in dvd brännare i den så har man en mediacenter och dvd inspelare osv allt i ett.


Den är ju helt sanslöst dyr..
Går det att få in en blu-ray spelare i eländet? dvd räcker ju inte långt som alltiett lösning idag.

kermith
2009-12-18, 10:40
Lite sugen på en Azbox HD, väldans goa specar... till det priset ca 3500:-, är det någon som har en sådan?

matkoh
2009-12-18, 11:54
Hmmm.

Blu-ray spelare går naturligtvis att ansluta till DM8000, MEN du kan INTE se på några köpta filmer (ännu). Finns inget stöd i linux för att kunna låsa upp filmerna.

pstp
2009-12-18, 21:15
Ja fan va super den är smidig snabb mm lite cfg kronglig annars super snabb mm.

Storsnusaren
2009-12-18, 21:29
Hmmm.

Blu-ray spelare går naturligtvis att ansluta till DM8000, MEN du kan INTE se på några köpta filmer (ännu). Finns inget stöd i linux för att kunna låsa upp filmerna.

Verkar inte helt omöjligt? eller har de kommit på några nya tag mot folk som vill titta på köpfilm?

http://stream-recorder.com/forum/play-blu-ray-video-ubuntu-9-10-t4993.html?
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD

Leatherface
2009-12-20, 22:22
Ja men dom lösningarna kräver att man decrypterar hela filmen till hårdisk eller liknande.
Du kan inte se filmerna direkt från orginal bluray skiva i Linux.
DVD funkar däremot tack vare libdvdcss men det är inget som finns som standard heller normalt eftersom den bryter mot lagen i många länder.

Storsnusaren
2009-12-20, 23:00
Nej det står ju i klar text. Men med en htpc så bör (har ingen bluray läsare till datorn) du kunna kolla på bluray med detta "ful knep"? Går det också i drömlådan?

Jo jag vet. Använder bara fönster för spel i stort sett.

Leatherface
2009-12-21, 07:57
Tja skulle ju krävas en lösning för gstreamer som enigma2 använder sig av till att börja med.
Men vad jag kan se handlar de om lösningar att decrypta innehållet från skiva till hdd och sen spela upp det.

Storsnusaren
2009-12-21, 22:02
Alltid är det något som kräver att man behöver köra dualboot..

Leatherface
2009-12-22, 10:36
Kommer vara så sålänge tv, film och musik industrin är motståndare till linux och produkter baserade på det.

Rolsten
2009-12-22, 17:56
TV, film och musik-industrin har rätt att skydda sina verk.
Självklart vill man inte stödja Linux eller öppen källkod.
Man har betalat dyra pengar för sina licenser.
Att göra det möjligt att rippa eller kopiera digitalt skyddat material är inget annat än bedrägeri!

Bla bla bla...

Storsnusaren
2009-12-24, 23:24
Vet inte riktigt hur det fungerar med drm o allt skit de använder men borde inte ett program med sluten källkod kunna fixa det även på linux? Jag menar att jag skulle lika gärna kunna betala för powerdvd till linux som till m$ eländiga OS.

Leatherface
2009-12-29, 21:55
De går släppa drivers och program till Linux utan att det är öppen källkod för det.
Dreamboxarna är ju opensource t.ex men driverna är inte det utan dom är stängda.
I datorvärlden så är ju officiella drivers för ati/nvidia stängd kod med.
Så argument om att dom vill skydda sina verk bara för att det är linux håller inte.
Resultatet blir bara istället att folk laddar ner från nätet istället och låter bli att köpa nåt som inte går att spela upp.

Storsnusaren
2009-12-29, 23:41
Resultatet blir bara istället att folk laddar ner från nätet istället och låter bli att köpa nåt som inte går att spela upp.

Ja de biter bara sig själva i svansen? Pirater stoppar det ju inte iaf. Sjukt så det blivit, det är mycket lättare att ladda hem det gratis istället för att betala för det. Hmm undra hur de tänker egentligen. :knockout:

surfarn
2010-01-04, 20:12
För att återgå till ämnet så funderar jag även på en HD box.
Gärna tips på boxar som fungerar bra med undertexter och gärna inspelnings funktion då jag har det idag.