handdator

Visa fullständig version : Orginal 500c men ändå Clonebox detectiv



sikt
2010-01-01, 23:14
Jag har garanterat en orginal DM,( det är kollat) men jag har ändå fått meddelandet och boxen är död. Återförsäljaren säger att dom måste skicak den till Dreambox i Tyskland för service och att det kan ta 2 månader att få igen den.

Jag har surfat runt och hittat att JTAG kan lösa det här, men jaghar varken kabeln eller dom rätta kunskaperna finn det nåt annan sätt att få igång den.

Leatherface
2010-01-01, 23:19
Hur vet du så säkert att du har en orginal DM500C?
Finns många i Sverige som sålt kloner och även vissa officiella återförsäljare har sålt kloner.
Har du fått meddelandet där så har du tyvärr fått en klon.

forhike
2010-01-02, 00:21
är faktiskt sant som lädret säger.

skickar din återförsäljare tillbaka den till dmm i tyskland, så om du har redigt med tur får du iaf tillbaka den i samma skick som den är nu

Myrmidon
2010-01-02, 10:04
Förvånar mig inte om det är samma återförsäljare jag köpte min 500´a från.
Burk, fjärr, hologram, embalage.. alt.. allt är 100% efter DMM's ritningar.
Ändå dog den.
Dog för mig ett flertal gånger innan jag läste om MAC adresserna inte var lika på klonade. Fick igång burken igen o kollade o visst var det en klon Mac.

Behövde dock ingen JTag kabel för att få igång min igen. Måste det va en mäkta tur men genom nollmodemskabel o en massa trixande fick jag kontakt med den o kunda flasha om den.
Får du igång den så kolla Mac adressen, är det en klon adress så ändra denna till vad original burkarna kör.

Kan du ialf få användt skiten o åka dänga försäljaren o få dig en ny original burk.

sikt
2010-01-02, 10:12
Jag har jämfört med det här dokumentet http://www.digitalnordic.se/dream.htm
+ att jag har skickat bilder på boxen till återförsäljaren både på baksida, MAC adress och jag öppnade också boxen och tog kort på moderkortet som dom ville ha. Jag har köpt boxen på satvision scandinavia och dom har skickat bilderna till Dreambox.

Myrmidon
2010-01-02, 10:19
Satvision scandinavia ska ialf va återförsäljare till Dream Multimedia.
Så då känns det ju lite bättre.

Tror det var snack om att vissa orginal burkar dog under en period när Dream Multimedia o Gemini project skulle "skoja" med ägare av klonade burkar.
Vill inte säga att det "är så", dock var det lite snack om detta i bakgrunden att även vissa original burkar hade dykt samtidigt.
Så vet inte riktigt om så är tillfället här.
Vilken verre av Gemini kör du ?

Räknar med att du har flashat om den ;)

Prova med DreamUp o nollmodemskabel o se om du kan sparka igång den igjen.

bpl
2010-01-02, 10:26
Anmäl SatVision Scandinavia till DMM då dom är officiell återförsäljare av Dreambox: http://www.dream-multimedia-tv.de/en/retailer_overview?field_region_value_many_to_one=E urope&field_country_value_many_to_one=All&field_city_value=&field_zip_value=&title=

DM500C tillverkas inte längre, det var flera år sedan produktionen las ner för den boxen.

Du har blivit lurad helt enkelt, 2095:- för en klon :evil: http://www.satvision.se/dreambox-500c-p-425.html

Helt otroligt att man inte kan lita på en officiell återförsäljare om man inte har 100% koll på Dreamboxar, suck säger jag bara :'(


Edit: Flasha inte om skiten, kräv att få lämna tillbaka klonen och få pengarna tillbaka!

Edit 2: Om SatVision säljer klon DM500C säljer dom säkert klon DM600/800 och 7020...

Leatherface
2010-01-02, 19:35
Som sagt det finns vissa officiella återförsäljare som säljer kloner även dom.
Det finns andra butiker som gjort samma sak.
Om mac addressen inte börjar på 00:09:34 så är det med 100% säkerhet en klon.
Men även det är 00:09:34 så är det ingen garanti då många säljer klonerna med orginal mac address nu.
Men eftersom ingen bryr sig och anmäler dom så fortsätter dom med sina bedrägerier.
Och som bpl säger så har DM500 inte tillverkats på flera år.
DM500+ ersatte den modellen och kommer i sin tur nu ersättas av DM500HD vad jag förstått.
Det här är en verksamhet som alla som köper kloner med vilja stöder.

sikt
2010-01-02, 21:14
Enligt klister märket på boxen så har den en orginaladress. Dreambox själva har svarat att det är en orginal efter att ha sett bilderna. Tack för era tips jag ska försöka kräva en ny box. Om jag till slut måste ha en JTAG kabel var får man i tag på en sån? Eller hur gör man en?

Myrmidon
2010-01-02, 21:25
Enligt klister märket på boxen så har den en orginaladress. Dreambox själva har svarat att det är en orginal efter att ha sett bilderna. Tack för era tips jag ska försöka kräva en ny box. Om jag till slut måste ha en JTAG kabel var får man i tag på en sån? Eller hur gör man en?

Försök med DreamUp o om den får nån kontakt med burken. Fungerade ena gången av många för mig ialf.

Leatherface
2010-01-02, 21:42
Har du kollat att mac addressen verkligen är samma i boxen som det står på klisterlappen?
Hos en polare så stämde det då inte mot vad som stod på klisterlappen iaf.

ifconfig eth0|grep HWaddr

gump
2010-01-03, 12:41
problemet är väl att man inte kan kolla de om den är brickad. men jtagar man så ska man ju kunna se de.

jtag är inte så svårt. man behöver en printerport db25. ett gäng motstånd och en lämplig kort kabel. finns lödscheman lite var stans.

men samtidigt om dmm eller nån annan firma lovat att hjälpa till så ska man kanske vända sig dit först.iaf om de faller inom garanti. vilket de kan göra om den visar sig vara original och nysåld. men antagligen som de sagts dm500c har inte funnits att köpa ny på åratal så med all säkerhet en klon.

sikt
2010-01-03, 14:10
Jag ska försöka få liv i den via nollmodemskabeln. JTAG känns lite överkurs för mig. Om det visar sig att det är en annan MAC adress i verkligheten än på klistermärket så ger jag mig inte föränn återförsäljaren ger mig en ny box. Är men t.o.m listat som återförsäljare hos Drembox mulimedia måste man ändå ta nåt ansvar.

sikt
2010-01-03, 17:41
Jag får ingen kontakt med den via DreamUp och nollmodemskabel. Finns det några trix man kan göra med DreamUp eller nåt annat. Jag skulle gärna vilja åtminstone se vad det är för MAC adress i den.