handdator

Visa fullständig version : Tappar kanaler



swedane
2010-01-06, 08:07
Har ett stort problem med min dreambox 500S.

Senaste tiden har den tappat kanalar på de 2 transonder jag kör.

1 west och 4.8 öst.

Canal digital och Viasat.

När jag har varit på ena och ska byta står det omkopplare och sedan att kanalen inte kan hittas.. Ibland så popper kanalen upp efter lång stunds väntan.

Har försökt med att leta kanalarna igen och de syns i tablån när man sökar via hitta transponder osv. Nu igår hittade den inte ens transpondern på 1 west. Dock så fungerade kanalarna igen under en kort stund.

Också många frysningar/paketbortfall ca 5 min innan det stabiliserar sig..

Har testat snart allt .. startat om dragit ur sladden sökt kanalarna och transponder...

Så plutsligt kan den köra i några dagar utan problem.????

Någon som kan ha en idé om vad som är felet. Dax för ny box eller kan det räcke med flsscha om boxen??

Tacksam för alla goda råd ..

matkoh
2010-01-06, 08:11
Hmmmm.

En klassiker, och om du har sökt så torde du hittat typ 100 liknande frågor.

Byt disEQ.

cry_wolf
2010-01-06, 09:57
Polaren har exakt samma problem på en DM600, helt plötsligt funkar inte ett par kanaler. Kollar man på vilken frekvens den försöker använda för kanalen är den helt åt helvete.

Har kört boxen här utan några som helst problem (vi bytte boxar).
Han har lånat lnb av mig + tagit bort diseqc.
Det kan funka i 2-3 dagar och sedan sluta fungera, ibland tappar han kanaler efter 10 minuter.

Vissa säger trådlösa telefoner etc men inget sånt finns direkt jämte boxen.

swedane
2010-01-06, 10:28
ser ut som det endast är kanaler som Telenor har...

OK får väl "bläddra runt" och söka svaret.. Kanske enklare än Du skulle förklara.

atomized
2010-01-06, 13:40
Vad matkoh menar, och det finns många trådar om liknande problem, är att det troligen är din DiseqC switch som strular. Dreambox fungerar inte ihop med alla fabrikat av DiseqC switchar. Köp Biltemas 24-063 för en femtilapp och testa med den. Den brukar fungera bra.

matkoh
2010-01-06, 13:53
Hmmm.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag " Byt disEQ" & det är troligen det som är felet.

swedane
2010-01-07, 09:28
tackar för svaren. Jodå jag läste svaren... Gäller ju ha rätt sökord när man ska leta. Vad jag inte fattar är att ibland så fungerar det utan problem på alla kanalar. Men ska i allafall nog byte disEQ .. Har fungerat i 5 år nu utan problem så det kan väl vara dax nu.

matkoh
2010-01-07, 10:04
Hmmm.

Om du har haft grejerna igång i FEM år så tycker jag att du även byter LNB oxå. Kostar typ gratis, och du får garanterat bättre signal + fler kanaler.