handdator

Visa fullständig version : CA-modul för Cryptoguard i Azbox Premium HD



Simmer
2010-01-10, 00:24
Hej!
Jag har en Azbox Premium HD med C-tuner som jag försöker få att lira med en CA-modul (CryptoCAM) från CryptoGuard.

Och nej, det är ingen godkänd box från Svesat men naiv lekman som man är trodde jag nog att en digitalbox med CI-plats skulle kunna dekryptera kanaler mha CA-modul + programkort från aktuell leverantör. Det är väl de som liksom är hela vitsen med CI/CA modulsystemet...

Och visst - det fungerar till 95% kan man säga.

Jag har gjort en nätverkssökning och hittat kanalerna OK
CA modulen verkar initieras korrekt i min digitalbox -jag kan gå in och se serienummer etc
Jag kan se de okodade kanalerna utan problem.
Jag får även in bild på de krypterade kanalerna en(1) gång + ett (1) kanalbyte men efter ytterligare ett kanalbyte kan den inte avkryptera kanalerna längre.
Startar jag om boxen eller tar ut/in CA-modulen så funkar dekrypteringen för aktuell kanal + ett (1) kanalbyte men byter jag kanal igen så dekrypteras inte bilden.


Jag har verifierat att CA-modulen + programkortet fungerar korrekt i "godkänd" box med CI-plats. Dock finns tydligen olika standards för CI/CA hanteringen och Svesat har valt "nordisk" standard i sitt system, enligt uppgift.

Jag har väl iofs lite förhoppningar att problemet framöver kanske kommer gå lösa på något sätt via mjukvaru-uppdatering eller annat. Programvaran i Azboxen är ju fortfarande på beta-nivån (jag kör senaste firmware), men som slutkonsument blir man ju lite trött på denna djungel av strul...

Är det någon som vet mera kring detta vore jag tacksam för information.

Leatherface
2010-01-10, 13:26
Cryptoguard spärrar ju så det bara ska gå se på 1 kanal åt gången så det har säkert nåt med det att göra.

Simmer
2010-01-10, 23:33
Kanske det, men i detta fall är det ju inte frågan om någon kortdelning eller så, utan att kunna byta mellan kanaler på en box med giltig CA-modul och programkort.
Vad jag förstått så funkar samma kombination på DM7025 tex, och det är inte heller en "godkänd" box från Svesat.

Har lagt in en bug-rapport hos Azbox, vi får väl se om de kommenterar den.

Leatherface
2010-01-11, 02:00
Vet inte riktigt hur dom kollar det där så det kan mycket väl vara en bugg också.

btiger
2010-02-04, 17:16
Hej, jag har själv samma problem med min Premium box. Har anmält detta till Satpro.se där jag köpte boxen. De skickade ärendet vidare till Opensat, postar här direkt när jag får någon respons.

btiger
2010-04-08, 20:31
Äntligen, funkar efter att min kabelleverantör pushat ut en uppdatering för CAM modulen!:lol:

razorx
2010-04-08, 20:55
Nice! :)

Simmer
2010-04-28, 10:11
Hej!

Jag har SW version 01.01.07 (r39) och DAL version 01.01.01 (r26) i min CA-modul, som inte fungerar.

Vad har ni för version i era system?