handdator

Visa fullständig version : Ngn som kan rekommendera AzBox?



skräddaren
2010-01-15, 02:46
Funderar på att köpa en ny box då min gamla DB7020 har börjat krångla (nätverkskortet). Är det ngn här på forumet som kan rekommendera Azbox? såg på satellitproffsens hemsida att denna box har alla features man kan önska sig till en ganska rimlig (!) kostnad (HD ready, dubbla tuners, HDD >1T byte, stöd för windows explorer, etc......) Det låter nästan för bra för att vara sant.........
Någon som vet???

tinnit0
2010-01-15, 07:40
Tittar själv på en sådan. Det jag vet är att det bara är premium plus som har twintuner, så se upp.

hannhimhe
2010-01-15, 15:43
Jag har en Premium. I dagsläget använder jag den endast som mediaspelare. Streamar 1080P DTS från filservern utan problem.

Jag har svårt att tänka mig att Premium Plus skulle vara sämre. Kommer antagligen att sälja min Premium och köpa en Premium Plus när jag får upp skålen.

skräddaren
2010-01-15, 16:07
låter lovande........
vilket soft är bäst till denna box?

ab12cd34
2010-01-15, 16:24
Den vanliga har också/kan ha twin tuners men inta två satellittuners.
Den senaste officiella är den som jag tycker fungerat bäst. 0.9.3885 är den uppe i just nu.
Skulle hellre köpa en AZBox Premium än en DM 800 då den är mycket bättre som mediaspelare.

Lizzard
2010-01-16, 16:16
Den stödjer hårvaru blindscan Premium+, sen har du 4:2:2 feedar du kan ta ner.

Allt detta klarar inte en Dreambox. dock fungerr det kanon på en Azbox Premium+.

Framförallt har den ju bättre chip än DM800, Sigma som alla vet ger kanonbild som mediaspelare.

tinnit0
2010-01-16, 18:15
Vad är 4:2:2 feed?

T-bird
2010-01-16, 21:04
Vad är 4:2:2 feed?
Senario: Idrottsevenemang någonstans i världen, sändningen skickas via satellit på speciella transpondrar som är till för att hantera feeds till tex CD i formatet 4:2:2 och är okrypterat, CD konverterar om det till 4:2:0 mpeg2/mpeg4 och lägger på kryptering samt skickar upp det till ny satellit så att du och jag kan ta ned det i en vanlig box.
Har man då en box som kan ta emot 4:2:2 och en parabol med motor så har man sitt lystmäte av sport tillgodosett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

skräddaren
2010-01-17, 00:35
vilket images soft kan man använda till denna box (premiumm +)?

hannhimhe
2010-01-29, 15:16
Du kan använda den mjukvara Opensat utvecklar.

squad
2010-02-03, 19:31
Är det någon som kör den och får den att fungera felfritt med mgcamd och newcs ? Är det ett bättre köp än dm 800:an eller ?? Har för mig att jag läst att den är segare i kanalbytena än 800:an .. stämmer det ? Skriv gärna ned och berätta ni som kanske är lyckliga/ eller olyckliga ägare av dessa boxar ..

Compoze
2010-02-03, 21:18
Det är en väldigt bra box. Stabil och snabb. De har fixat till de sega kanalbyterna för någon uppdatering sedan. Den spelar upp mkv och ison utan problem med text och dts ljud.
Image utveklarna ligger inte på latsidan. Och det finns väldigt många plugins. t ex LLink.

Det som är tråkigt just nu är att om du har lösen i ditt hemma nätverk så måste du scripta lite själv.
Den bläddrar i nätverk annars väldigt snabbt och bra gui lösning på det.
Web browsern är väldigt seg. Det är synd att de inte har satsat på t ex Opera där.
Youtube lösningen är väldigt snabb och smidig.
Filhanteraren lika så.
EPG har funkat bra före den sista imagen. Får hoppas att de fixar till det igen.
Annars finns det plugins till det har jag sett med har ej provad det ännu.
Det finns garanterat mer saker som buggar men det är inte något jag kan komma på eller har stöt på ännu.

Jag tittade på både DM800 och ipboxar innan jag köpte den.
Och kan säga att de slår dem ganska så lätt i alla fall.
Men så är ju smaken som baken. Det är väldigt många som inte kan vara utan Enigma och Ipbox kommer väl med nya boxar vilken dag som helst så imorgon finns det troligen något bättre!
Men för dagen är jag nöj med min Azbox. Men jag hoppas även att de kommer att förbättra den ännu mer för boxen har en väldig potensial och imagesen är inte uppe i v1.0 ännu.

imported_Mike_2
2010-02-04, 09:37
Är det BARA möjligheten att ha två mottagare av samma sort?

Compoze
2010-02-04, 11:48
Är det BARA möjligheten att ha två mottagare av samma sort?

Det finns combo boxar av Azbox oxå.

squad
2010-02-04, 12:27
Är det BARA möjligheten att ha två mottagare av samma sort?


Enligt vad jag har läst kan man i premium modellen ha olika tuners men inte två av samma sort, medans i premium+ modellen kan man ha två tuners av samma modell eller två olika.

CharlieX77
2010-02-04, 20:40
1. Hur skulle ni ställa DM mot AzBox? jag menar, smidigt att flasha? plugins etc?? fattar att antalet plugins säkerligen inte är det samma ännu men fins det olika plugins på samma sätt som till DM?

2. Är det bara att rulla igång en Az på ett befintligt nätverk med några DMs sen tidigare och på samma sätt?

3. Stämmer det att denna intresanta box klara av filer som inte DM klara, Divx t.e.x. etc.

hannhimhe
2010-02-04, 21:09
Är det BARA möjligheten att ha två mottagare av samma sort?

Elite: Combo, inte två tuners av samma sort.
Premium: Wifi, Intern hårddisk, Combo, inte två tuners av samma sort.
Premium Plus: Wifi, Intern hårddisk, Twin tuner.

Compoze
2010-02-05, 13:04
1. Hur skulle ni ställa DM mot AzBox? jag menar, smidigt att flasha? plugins etc?? fattar att antalet plugins säkerligen inte är det samma ännu men fins det olika plugins på samma sätt som till DM?

2. Är det bara att rulla igång en Az på ett befintligt nätverk med några DMs sen tidigare och på samma sätt?

3. Stämmer det att denna intresanta box klara av filer som inte DM klara, Divx t.e.x. etc.

1. Flasha gör man med fjärren imot nätet eller med ett usb minne.

2. Ja

3. Jag har inte stött på några filer som inte har fungerar ännu.
ISO, MKV DIVX, MPG, MP4 har jag provat

CharlieX77
2010-02-06, 13:50
Compoze>> Tack för dina svar

som sagt var väldigt intressant med dessa filformat och HDMI tillsammans med priset, och om boxen är smidig/enkel verkligen ett hett alternativ

*sugen*

tinnit0
2010-02-06, 14:30
Tyvärr så verkar inte twintunern funka som det ska har jag förstått från olika forum. Man måste tydligen ha två kanallistor, en för varje tuner, och välja vilken man ska spela in ifrån resp. titta på. Inte så smidigt vad jag har förstått. Rätta mig om jag har fel.

dennisl
2010-02-10, 11:38
Man behöver inte ha 2 kanallistor om man gör konfigurationen rätt :whistle:. Tyvärr så gjorde jag helt fel när jag försökte konfigurera Premium+ första gångerna men nu så fungerar det med dubbla tuners och EN kanallista

squad
2010-02-10, 18:44
Har just köpt en premium och det sitter ju två stycken tuners i maskinen + en antenn in/ut chassit ..?? Vad är det som sitter brevid s-tunern ??

Dessutom har jag problem med att jag inte hittar canal+ film hd, svt hd och canal+ sporthd ,, alltså en hel transponder borta .. hur fan ska jag hitta den ??

hannhimhe
2010-02-10, 20:01
Står det "antenn" på den är det en T-tuner.

Gör en manuell (aka Advanced) sökning.

makan75
2010-02-11, 09:05
@squad:
Du kan söka in transponder manuellt:
Kolla http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html vilka freqvenser och inställningar du skall använda (De gröna är HD-Kanaler). (DVB-S2 finns 2 st olika alternativ där, prova båda).. (DVB-S2 8PSK fungerade för mig).

squad
2010-02-11, 22:14
Det löste sig med hd kanalerna som var borta ... gjorde en nätverkssökning, ställde om inställningarna där till "nid" någonting. då hittade jag dem.. Vart tvungen att läsa manualen :'( vilket looser man är .. :lol:

Däremot måste jag forskavidare angående de marksända kanalerna, jag kopplade in antenn men jag hade ingen signal. Men jag har ju en boxer som funkar med den ... lite skumt ,, Men jag får hoppas det löser sig ..:whistle:

squad
2010-02-22, 21:45
Måste säga att jag är mycket nöjd med min azbox premium .. Inga problem att få igång med newcs.. Snygg och bra kanallista ser mycket proffsigare ut än min dm 600. Har inte hunnit testa så många olika fil format till den men mkv avi inga problem. Det enda som stör mig är lite är de sega kanalbytena,, tryckte in firmware 0.9.4466 då jag körde igång den har inte testat någon annan..

Är det någon som testat lite olika firmwares, ? kanske hittat någon som är snabbare i kanalbytena ??

dennisl
2010-02-23, 15:11
Kör själv på 0.9.4295 ingen senare än det har fungerar bra för mig

squad
2010-02-23, 15:32
Kör själv på 0.9.4295 ingen senare än det har fungerar bra för mig

Då ska jag ta och testa den ..

Tack..

mrpepsi123
2010-02-24, 00:15
Är väldigt intresserad av AzBox HD Premium Plus,men jag har hört att fläktljudet ska va högt. Högre än en tvix 6500. Nån som kan bekräfta eller dementera detta?

hannhimhe
2010-02-24, 01:00
Det stämmer att fläkten går loss hårt.
http://www.azbox.com/forum/viewtopic.php?f=55&t=1343
http://www.satellitproffsen.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=3702

mrpepsi123
2010-02-24, 16:37
Det stämmer att fläkten går loss hårt.
http://www.azbox.com/forum/viewtopic.php?f=55&t=1343
http://www.satellitproffsen.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=3702

Thanx för länkarna. Tråkigt att de gjort ett sånt grovt tillverkningsmiss på boxen. Men det går ju att modda till själv :). btw.. nån som vet vd det är för fläkt i den nu? Har sökt runt men hittar inga direkta specar.

mrpepsi123
2010-03-10, 01:56
Kommit lite mer alternativ till fix på fläkt problemet.
Tror det blir att beställa en sådan här.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=24359