handdator

Visa fullständig version : Vad behövs utöver dreamboxen?



mrbambocha
2010-02-05, 09:04
Tänkte skaffa dreambox till mitt nya hus och undrar vad mer jag måste köpa för att det ska funka? Abonnemang hos viasat/CD/comhem? Parabol? mm

Minime
2010-02-05, 09:48
Beror lite på vad du har för möjligheter i det huset du bor i eller ska flytta till.
Har huset till gång till ComHem så behöver du en DreamBox med DVB-C Tuner och då ett abonnemang hos ComHem (Om du int enbart är intresserad av de fria kanalerna).

Om du vill använda dig av det Digitala MarkNätet så behöver din DreamBox en DVB-T Tuner och då ett abonnemang hos Boxer (Om du int enbart är intresserad av de fria kanalerna).

Om du int har tillgång eller möjlighet till någon av dessa alternativen, eller hellre vill sätta upp en parabol och ta in alla/några satelliter så behöver du en DreamBox med DVB-S Tuner, och då ett abonnemang för det kanal utbudet du är intresserad av. ex ViaSat, CanalDigital eller kanske båda dessa.

mrbambocha
2010-02-05, 10:14
Nä jag har ju inget av det så jag måste ju köpa en som är kompatibel med parabol. Men har jag en fråga ang det du skrev att jag måste skaffa abonnemang för det kanalutbud jag är intresserad av. Vad är då vitsen med dreamboxen? Trodde man kunde ta ett paket och att den avkodar resten. Ska bara bo i huset i 6-9 mån, är det inte då mer lönsamt att försöka ta över någons abonnemang om personen i fråga har 6-9 mån kvar på sitt abonnemang?

Gnor
2010-02-05, 10:37
Vitsen med dreambox (cardsharing) är att du bara behöver ett abonnemang per hushåll fast du har flera tvapparater. För så kort tid är den inte lönsamt att skaffa flera dreamboxar. (om du inte kan använda samma hårdvara efter flytten)

Minime
2010-02-05, 11:07
Angående DreamBox, du har fattat vittsen...
Det går int att få gratis (Betal kanaler) med denna.

Bättre att du flyttar med dig den utrustning du har idag...beroende på vad det nu är om du har något (Om det nu är flyttbart d.v.s.).

Alternativt tecknar ett Boxer abonnemang (Korttids kort eller liknande) och använder befintlig antenn på huset.

Eller så skaffar du dig en parabol och flyttar med dig den då du väl flyttar igen.

Leatherface
2010-02-05, 15:55
Vitsen med Dreambox är att det är en opensource baserad linuxbox med nätverk som ger stora möjligheter till utveckling och större möjligheter än med vanilga boxar.
Precis som man har t.ex med en HTPC också.
Att säga att vitsen med Dreambox är CS är lika fel som att säga att vitsen med HTPC med TV kort är det.
Dreambox är ett bra köp oavsett om man sysslar med CS eller inte.