handdator

Visa fullständig version : Snabb router?



mr_richard
2010-02-23, 19:09
Finns det en snabb router/gateway? Jag har för närvarande en Thomson jag leasar genom Telia. Pga åskan så brukar det gå en router och eller ett modem varje år där jag bor och det är smidigt att bara hämta nytt då.

Segt är det dock. Precis som de d-link och netgear routrar jag haft tidigare. Seg när man ska konfigurera via websida, inte i hastighet. Det kan ta upp till en minut ibland när jag väntar på svar. Helt sjukt tycker jag att det ska behöva vara så.

Som jämförelse kan jag ta newcs managment console. Den går blixtsnabbt.
Finns det kanske ingen annan väg än att använda nån linuxdist till att göra jobbet :'(

T-bird
2010-02-23, 19:39
Hänger inte riktigt med på vad du är ute efter :errf:
Själv skaffade jag en linksys wrt320n för ett tag sen och är mycket nöjd http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432630

Går att patha med tex dd-wrt om man vill men funkar ypperligt även med original fw

Sitter på en 100/100 lina och gamla routern Linksys wrt54 gav 45-50 MB/s och 320an ger 95 MB/s :D
Skönt med giga nät till dom enheter som stödjer det hemma

mr_richard
2010-02-23, 21:23
När du sitter och ska ändra i den, vidarebefordra portar, ändra dns etc. är den snabb då? När jag gör det så är mina alltid så sega. Frustrerande sega. Vi pratar minut i svarstid, är du med? Det går snabbt igenom den men ska jag ändra en port kan det ta en evighet innan den fattar vad som händer.

T-bird
2010-02-23, 23:46
Nu har jag ingen erfarenhet av Thomsons produkter men har aldrig sett någon router oavsett märke med dom svarstiderna, det måste vara nått galet.
Om det vore ett generellt problem så borde folk spytt galla över Thompson på vartenda forum

atomized
2010-02-24, 05:45
Prova med olika webläsare, det kan skilja. Jag har en Siemens IP-telefon där web-gränssnittet är olidligt segt om jag kör det i Internet Explorer. Kör jag istället med Firefox blir det en helt annan fart.

Så det kan vara värt att prova hur det funkar i olika webläsare.

mr_richard
2010-02-24, 14:19
Jag har kört i både explorer och firefox. Det varierar stort oavsett om jag har annan trafik eller ej. Jag kan säkert tjata till mig en ny. Ska testa det.

Storsnusaren
2010-03-06, 06:02
Är det thomson smartbox? inte bara du som har problem med den skiten va jag läst.

mr_richard
2010-03-08, 17:46
Är det thomson smartbox? inte bara du som har problem med den skiten va jag läst.
Mm, jag har haft samma skit med andra routers. Kanske jag ska gå upp en eller två prisklasser :whistle: