handdator

Visa fullständig version : FAQ: AzBox



hannhimhe
2010-03-02, 23:55
Nu börjar flera frågor dyka upp igen i olika trådar. Det är delvis mitt fel att ordningen inte är bättre och detta tänkte jag råda bot på med en FAQ-tråd. Här kommer jag helt enkelt att lyfta in frågor som kan vara av intresse för nya (och även gamla för den delen) ägare av AzBoxar.

Jag kommer att uppdatera denna tråd i mån av tid. Jag vill gärna ha er hjälp, era erfarenheter och lösningar på uppkommna problem. Kom ihåg att den minsta gemensamma nämnaren i varje enskilt fall är intressant och den är för oss mjukvaran. Ett problem, eller en lösning, hur generellt det än kan verka vara är det centrala just nu mjukvaruutvecklingen så kom ihåg att berätta vilken mjukvara ert problem/lösning gäller för.

Elite [E], Premium [P], Premium+ [P+]

MANUAL FINNS FÖR NEDLADDNING I FILARKIVET! (http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=553)

Allmänt
1. Uppgradering av mjukvaran [E, P, P+]
Felbeskrivning: Mjukvaran kan uppgraderas på flera sätt. Ett som är enkelt och säkert är att använda sig av ett usbminne.
Lösning: Ladda ner ny mjukvara från http://fw.azupd.com. Döp om filen till patch.bin och kopiera den till rooten på usbminnet. Anslut usbminnet till mottagaren och starta om den. I menyn som visas välj "USB". Om mottagaren av någon anledning beter sig underligt eller uppvisar andra problem kan du med fördel välja "Format Application Area" först och sedan uppgradera mjukvaran.

2. CIFS/NFS-mount [E, P, P+]
Felbeskrivning: När jag startar om min mottagare försvinner mina cifs-mounts.
Lösning: Notera att ett par av exemplen nedan "ersätter" den mappar som finns i boxen. Vill du ha kvar det ursprungliga filträdet kan det vara käckt att skapa en mapp under DATA och använda den som mountpoint.
Skapa filen Disk2/etc/start.d/S1cifsmount.sh
chmod 755 S1cifsmount.sh
 

sleep 10
#Olika exempel för cifs och nfs
mount.cifs //192.168.1.2/film /DATA/movie -o password=pass,username=user
mount.cifs //192.168.1.3/music /DATA/music -o password=pass,username=user
mount.cifs //192.168.1.5/dokument /DATA/dokument -o guest
mount -t nfs 192.168.1.10:/hiresmovies /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0

Om du vill mounta enheter till mappar som används av AzBoxens egen mjukvara (/movie, /music etc) gäller följande:
Om du har flera nätverksenheter med film som du vill mounta till /movie måste du skapa mappar i /movie. Exempel nedan:


#dirs
mkdir /DATA/movie/divx
mkdir /DATA/movie/tv
mkdir /DATA/movie/tv2
mkdir /DATA/movie/barn
#mount
mount.cifs //192.168.0.3/divx /DATA/movie/divx -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.3/tv /DATA/movie/tv -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.3/barnfilm /DATA/movie/barn -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.5/tv /DATA/movie/tv2 -o username=azbox,password=xxx

3. Cardsharing
Fråga: Kan jag använda min AzBox till cardsharing?
Svar: Ja.
Fråga: Kan jag använda exakt samma konfiguration som till mina andra linuxmaskiner?
Svar: Antagligen inte.
Fråga: Är det svårt?
Svar: Inte det minsta.

Nätverk
1. Får inte IP [E, P, P+] (2010-03-03)
Felbeskrivning: Den medföljande mjukvaran verkar vara behäftad med problem som gör att en korrekt nätverkskonfiguration inte ger något ipnummer.
Lösning: Ladda ner ny mjukvara från http://fw.azupd.com och följ instruktionerna för "USB-flashning".

Kompatibilitet
Här listar vi kort och gott med vilka leverantörer de olika maskinerna fungerar, vilka plugins, moduler, kortläsare etc som används. Hjälp till med era egna erfarenheter och konfigurationer. Denna lista är på intet vis exkluderande. Att en leverantör saknas betyder inte nödvändigtvis att det inte fungerar. Det betyder endast att jag inte fått meddelande om att det fungerar...eller att jag missat lägga in i listan. Som sagt, vi får hjälpas åt att fylla ut listan med vad som fungerar respektive inte fungerar.

Satellit
Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
Utbud: Hela
Kortläsare: Intern
Plugin: MultiXCas

Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
Utbud: Hela
Kortläsare: USB Phoenix ansluten till kortserver
Plugin: MultiXCas
Addon: MGCamd

Viasat [E, P, P+] (2010-03-10)
Utbud: Ej HD
Kortläsare: USB Phoenix ansluten till kortserver
Plugin: MultiXCas
Addon: MGCamd

Kabel

Terrest
Boxer [E, P, P+] (2010-03-03)
Utbud: Hela
Modul: Boxer MPEG-4

ranchn
2010-03-04, 07:05
Undrar om inte tryckfelsnissen har varit framme...
Ska inte en av de nedanstående vara ViaSat?




Satellit
Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
Utbud: Hela
Kortläsare: Intern
Plugin: MultiXCas

Canal Digital [E, P, P+] (2010-03-03)
Utbud: Hela
Kortläsare: USB Phoenix ansluten till kortserver
Plugin: MultiXCas
Addon: MGCamd

ranchn
2010-03-04, 07:12
Setup ->Network Service
Gör jag rätt???

File Server Enabled
Workgroup: Den arbetsgrupp jag har
Server: Men här då? Är det STORAS IP-nummer som ska stå här?
Account: STORAS Användarnamn
Password: STORAS lösenord

hannhimhe
2010-03-04, 07:32
Ja, Storas ipnummer ska stå där.

Jag tycker att du ska använda mount enligt Allmänt punkt 2 i första inlägget.

card
2010-03-04, 19:33
betyder detta att viasat inte funkar eller?

hannhimhe
2010-03-04, 19:39
Nej, det som står där är rätt och riktigt. Notera att det är två olika sätt att läsa kortet/ansluta till maskinen som läser kortet.

Viasat har jag inte hunnit skriva om än men liksom med alla andra linuxmaskiner fungerar SD-kanalerna.

card
2010-03-04, 19:43
Nej, det som står där är rätt och riktigt. Notera att det är två olika sätt att läsa kortet/ansluta till maskinen som läser kortet.

Viasat har jag inte hunnit skriva om än men liksom med alla andra Linuxmaskiner fungerar SD-kanalerna.

ja ok det var ju bra ang viasat, men vart ändrar man så man vill ha 2 satelliter via DiSEqC switch eller vad det heter som i dreamboxen?
EDIT: Hittade vart man kunde ändra DiSEqC men vad ska det stå under respektive satellit, Finns ju "1.0 LNB 1,2,3,4" "Mini LNB 1,2" och "1.1 LNB 1,2,3,4 osv till 16" sedan några fler. Vilken satellit ska stå på vilken?

CD funkar vi mgcamd iaf.

Edit:
Jag har gjort dessa rader i mount.sh filen men det är endast tvixhd3s innehåll som syns, varför?
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd1 /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd2 /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd3 /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0

har antagligen gjort något fel, men vad =)
för går jag in i mappen Movie på boxen så ser jag endast mappen som finns i tvixhd3 utdelningen.

hannhimhe
2010-03-04, 20:55
DiSECqinställningarna enligt hur du har det kopplat på taket men most likely 1.0 LNB 1 för Thor, 1.0 LNB 2 för Sirius osv.

Du mountar tre enheter till samma mountpoint. Det får du inte göra. Om du byter plats på raderna så kommer du se att det alltid är den sista raden som visas. Detta löser du genom att skapa en ny mapp för varje enhet som ska mountas. T ex /DATA/movie/tvix1, /DATA/movie/tvix2 osv...
Själv har jag valt att mounta mot mappar som inte AzBoxen har som default för de olika delarna av mediaspelaren. Jag inbillar mig att det blir mindre trubbel på så vis.

V fungerar också med mgcamd.

legatus
2010-03-06, 20:42
Hej,

Första boxen för mig.
Har just skaffat en AZBOX hd premium +.
Har laddat ner plugins och sparat dom på ett usb minne. Försöker lägga till dom via "add plugin" på boxen.
Men får meddelande att det inte finns något på usb´n.
Men ser filerna via filemanager på boxen.
Vad gör jag för fel?

/Legatus

ranchn
2010-03-07, 05:22
För det fösta måste usb-minnet vara formaterad i FAT-system.
Sedan får du döpa om filen till patch.bin
Bota sedan om boxen med att hålla fjärrens powerknapp intryckt tills det står Booting i boxens display. Nu ska du komma till menyn för uppgradering av firmware.
Bilken version försöker du lägga in?



Hej,

Första boxen för mig.
Har just skaffat en AZBOX hd premium +.
Har laddat ner plugins och sparat dom på ett usb minne. Försöker lägga till dom via "add plugin" på boxen.
Men får meddelande att det inte finns något på usb´n.
Men ser filerna via filemanager på boxen.
Vad gör jag för fel?

/Legatus

card
2010-03-07, 08:50
För det fösta måste usb-minnet vara formaterad i FAT-system.
Sedan får du döpa om filen till patch.bin
Bota sedan om boxen med att hålla fjärrens powerknapp intryckt tills det står Booting i boxens display. Nu ska du komma till menyn för uppgradering av firmware.
Bilken version försöker du lägga in?


det är väl bara om man vill flasha om boxen man ska göra så, vanliga plugins ska ju gå att göra så.

ranchn
2010-03-07, 10:32
Ja, det är klart som stryk. Jag läste fel. :whistle:

Ang. Plug In, så går man väl via homeknappen och sedan Plug-in. Där kan man välja att ladda hem och installera olika plugg-ins.
Jag tror inte man kan ladda Plug-Ins via USB. Men jag har ju haft fel tidigare.

supernisse
2010-03-07, 11:16
hej

Jag har en enkel fråga fungerar textning av filmer bra ex Canal +?
Hur fungerar det på Timeshift/inspelningar släpar den efter eller?

Snisse

legatus
2010-03-07, 21:25
Tack för svaret, tänkte testa kgd4348 men är lite osäker exact vad som är skillnaden mot orginalet, som sagt ny i det här.

legatus
2010-03-08, 20:59
Fick det att funger, tackar.
Men har ytterligare några frågor angående AzBoxen HD premium +
1. För in alla kanaler med kanalsökning, men Canal+ Film HD kan jag inte se, kommer upp
nosignal, lika så för SVT HD.
Har dom ny frekvens, om så hur ändrar man detta?

2. Skall det inte gå att spela in en kanal och se på en anna?
om jag spelar in nu och byter så vill den avsluta inspelningen.

3. I menyn på boxensettings , system , frimware uppgrade , internet
Hur ändrar man så att listan på firmware alltid visar den senaste?

Tacksam om någon kan svara på detta....

/Legatus

hannhimhe
2010-03-08, 21:32
1. Här har du de uppgifter du behöver för att manuellt söka de kanaler som saknas.
http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html

2. Felaktig tunerkonfiguration.

3. Den visar senast stabila. De du hittar på http://fw.azupd.com är beta.

ranchn
2010-03-08, 22:26
Schyst sida.
Kan man på något vis skapa en lista med uppgifter från denna sida och sedan skicka till boxen?
Man kan givetvis skriva in allt manuellt i boxen, men jag tänkta att det kanske fanns ett enklare sätt.



1. Här har du de uppgifter du behöver för att manuellt söka de kanaler som saknas.
http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html

2. Felaktig tunerkonfiguration.

3. Den visar senast stabila. De du hittar på http://fw.azupd.com är beta.

legatus
2010-03-09, 19:53
Första boxen för mig, så det väldigt värdefullt med allt angaemang.
Mycket bra forum....

assnike
2010-03-10, 12:36
Terrest
Boxer [E, P, P+] (2010-03-03)
Utbud: Hela
Modul: Boxer MPEG-4

Vad menas med modul: Boxer MPEG-4?

På canal digital står det Modul: mgcamd

Går det inte köra mgcamd på azbox för boxer?
Måste man köpa någon modul som är för MPEG-4?
Och det står utbud hela, kan man verkligen få in hela utbudet via cardsharing på boxer(menar dom sju nya MPEG-4 kanalerna)

hannhimhe
2010-03-10, 12:59
Det står inte modul för Canal Digital. Det står Plugin och Addon. Ingenstans står det nämnt något om Boxer och cardsharing. Texten för Boxer gör gällande att med ett abbonemangskort och en MPEG-4-modul fungerar hela utbudet.

Med "Modul: Boxer MPEG-4" menar jag Boxer MPEG-4-modul (http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=5598&cat_nr=105&ucat_nr=101).

Tro inte för en sekund att den där listan är komplett. Det är vad jag personligen haft tid och möjlighet att testa.

ranchn
2010-03-14, 17:47
Mounta en NAS med cifs stöd ( I detta fall en Neatgear STORA)
Logga in på din AzBox med t.ex. programmet ACC (AzBox Controll Center

Det hittar du här...
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=150992 (http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=150992)

I mappen Disk2/etc/start.d hittar du filen S1cifsmount.sh

Dubbelklicka på filen och skriv in följande kod…
mkdir -p /DATA/picture/NAS-foto
mkdir -p /DATA/movie/NAS-film
mkdir -p /DATA/movie/NAS-musik
mount -t cifs -o username=din NAS användarnamn,password=din NAS passord //din NAS IP/MyLibrary /DATA/picture/NAS-foto
mount -t cifs -o username=din NAS användarnamn,password=din NAS passord //din NAS IP/MyLibrary /DATA/movieNAS-film
mount -t cifs -o username=din NAS användarnamn,password=din NAS passord //din NAS IP/MyLibrary /DATA/music/NAS-musik

Välj Save & Exit

Högerklicka på sama fil igen och välj ”Change Attributes”
I fältet längst ner till vänter skriver du 777

Boota om din box.

I den bifogade filen syns lite screensshoots

Nu har du mountad din NAS och dina filer återfinns i de mappar du skrev in i mkdir.
Du kan givetvis själv välja vad mapparna ska heta.
Skippar du de tre (3) första raderna i koden skapar du inga mappar, utan filerna hamnar direkt i den mappen du väljer (t.ex. DATA/movie).

andhanse
2010-10-26, 22:24
Hej

Har idag en HD pre hoppas jag får svar på ett par frågor
1 ifall jag laddar ned betaversionerna via http://fw.azupd.com/ blir jag även tvungen att göra om alla inställningar för att kunna se tv. (Är inte så hemma och hade nog mest tur när jag gjorde detta för snart ett år sedan :lol:). Finns det några risker med att ladda ned betaverisoner

2 behöver jag en senare version av mjukvaran, har idag 0.9.3877, för att kunna streama från boxen till min dator

3 av någon anledning har youtube lagt ned, får bara upp ett meddelande om att den inte hittar några videos

Tack för ett bra forum

Hoppas på svar

smedberg
2010-10-27, 21:42
Hej

Har idag en HD pre hoppas jag får svar på ett par frågor
1 ifall jag laddar ned betaversionerna via http://fw.azupd.com/ blir jag även tvungen att göra om alla inställningar för att kunna se tv. (Är inte så hemma och hade nog mest tur när jag gjorde detta för snart ett år sedan :lol:). Finns det några risker med att ladda ned betaverisoner

2 behöver jag en senare version av mjukvaran, har idag 0.9.3877, för att kunna streama från boxen till min dator

3 av någon anledning har youtube lagt ned, får bara upp ett meddelande om att den inte hittar några videos

Tack för ett bra forum

Hoppas på svar

Inställningarna blir kvar, iaf för mig.
Streaming och youtube finns/fixas i senare versioner.

tobbelobbe69
2010-10-28, 07:39
Hej

Har idag en HD pre hoppas jag får svar på ett par frågor
1 ifall jag laddar ned betaversionerna via http://fw.azupd.com/ blir jag även tvungen att göra om alla inställningar för att kunna se tv. (Är inte så hemma och hade nog mest tur när jag gjorde detta för snart ett år sedan :lol:). Finns det några risker med att ladda ned betaverisoner

2 behöver jag en senare version av mjukvaran, har idag 0.9.3877, för att kunna streama från boxen till min dator

3 av någon anledning har youtube lagt ned, får bara upp ett meddelande om att den inte hittar några videos

Tack för ett bra forum

Hoppas på svar

1. Du behöver knappast att behöva göra en ny kanalsökning om du uppdaterar firmware. Nu har du en rätt gammal firmwareversion, så därför infogar jag ett "knappast". Observera att din nuvarande firmwareversion är oxå beta. Mer beta än den senaste.

2. Streaming fungerar i senare versioner av firmware, men det är inte särskilt användarvänligt. Du måste i princip sätta boxen i streamingläge, och under tiden kan du inte titta på TV:n, bara på ditt streamingfeed.

3. Jag är nästan säker på att YouTube funkar i senaste firmware. Kollar aldrig själv på det så jag är lite osäker...

Slutsats: Uppgradera. Många problemn är lösta i senare firmwareversioner, om än inte alla. Men beslutet och riken är din :-)

andhanse
2010-10-28, 18:42
Hej och tack för hjälpen! Jag har provat, dock med dåligt resultat. Gjorde enligt följande
1Laddade ned version 0.9.5020 därefter 0.9.5006 och nu sist 0.9.4991
2 formaterat usbminnet i Fat, skall det vara fat32??
3 första försöket gick jag via settings då hittades versionen i usbminnet. svaret efter en stund: Upgrade faild.
4 provar igen med nästa ver då hittar den inte ens ver
5 formaterar om minnet lägger in ver 4991 och sätter in minnet
6 startar om boxen som söker usbminnet och börjar läsa men sedan händer det inte något.
7 Allt är svart NEJ!!!!!!!!!!! lyckas dock få tillbaka bilden : )

Någon som kan rekomendera version alt vet vad jag gör fel??

//Han

andhanse
2010-10-28, 19:09
1. Du behöver knappast att behöva göra en ny kanalsökning om du uppdaterar firmware. Nu har du en rätt gammal firmwareversion, så därför infogar jag ett "knappast". Observera att din nuvarande firmwareversion är oxå beta. Mer beta än den senaste.

2. Streaming fungerar i senare versioner av firmware, men det är inte särskilt användarvänligt. Du måste i princip sätta boxen i streamingläge, och under tiden kan du inte titta på TV:n, bara på ditt streamingfeed.

3. Jag är nästan säker på att YouTube funkar i senaste firmware. Kollar aldrig själv på det så jag är lite osäker...

Slutsats: Uppgradera. Många problemn är lösta i senare firmwareversioner, om än inte alla. Men beslutet och riken är din :-)


Hej och tack för hjälpen! Jag har provat, dock med dåligt resultat. Gjorde enligt följande
1Laddade ned version 0.9.5020 därefter 0.9.5006 och nu sist 0.9.4991
2 formaterat usbminnet i Fat, skall det vara fat32??
3 första försöket gick jag via settings då hittades versionen i usbminnet. svaret efter en stund: Upgrade faild.
4 provar igen med nästa ver då hittar den inte ens ver
5 formaterar om minnet lägger in ver 4991 och sätter in minnet
6 startar om boxen som söker usbminnet och börjar läsa men sedan händer det inte något.
7 Allt är svart NEJ!!!!!!!!!!! lyckas dock få tillbaka bilden : )

Någon som kan rekomendera version alt vet vad jag gör fel??

//Han


Glömde säga att jag döpt om filen till patch.bin

andhanse
2010-10-28, 22:18
Glömde säga att jag döpt om filen till patch.bin

Klart!! vet inte om det var på grund av att jag formaterade om det till fat32 eller om det vara att jag gjorde nedladdningen från en annan dator.

Återigen tack för hjälpen och ett bra forum

r1man
2012-04-13, 18:47
Har gjort som ovan döpt den till patch.bin firmware "AZtrino v1.5 for Premium HD, Premium HD+, Elite HD and Ultra HD" den bara vägrar ta det satans usb minnet som är formaterat i fat32 och fat......tar fram yxan snart.....

Schwede30
2012-04-13, 21:11
Ovan handlar det om originalFW för ELITE och PREMIUM. På ZBOX hemsida har information om AZTRINO har jag för mig.

Schwede30
2012-04-13, 21:17
AZBOXs egen bruksanvisning:
n order to install AZtrino HD over official Firmware please follow the steps below.
1 Download AZtrino HD software package which contains patch.bin and AZtrino.bin file inside.
2 Copy patch.bin file to your USB Memory stick (FAT32 formatted)
3 Put the USB Stick into AZBox device and start the updating procedure trough Settings menu or by
turning off and then turning on your AZBox.
4 When initial software is installed, your AZBox will displayed IP address. (Note: for Ultra model, you
have to note the IP address from the Settings menu or from your router, as it doesn’t have display).
5 Run AZtrino Loader 1.1 (which You downloaded from www.azbox.com) and enter the IP address
(which was shown before) int the IP address field of AZtrino Loader 1.1. Press button Upload.
6 Once Upload button is pressed, AZtrino Loader will ask you to specify which file you want to be
loaded. Please, select AZtrino.bin file from AZtrino HD package (which You downloaded from www.
azbox.com)
7 After this flashing procedure starts, please wait until AZtrino Loader confirm you that performing
operations are finished.
8 When you get the confirmation message from AZtrino Loader, please remove the USB memory stick
from your AZBox.
That’s all!

Funkar det inte, byt pinne.

Snakeplisken
2013-01-15, 19:23
Hej

Jag har en Azbox Premium HD+ och den tappar minnet på klockan och datum hela tiden? Vad är problemet sitter det ev backup batteri i den och om det ska bytas ska boxen vara helt urkopplad eller?