handdator

Visa fullständig version : Requests: AzBox



hannhimhe
2010-03-03, 08:36
På allmän begäran öppnar jag en requesttråd. Söker du en specifik konfiguration/lösning/whatever så tar vi det här. Jag räknar med att kunna flytta över en del härifrån till FAQ: AzBox.
(http://www.comhit.net/showthread.php/24606-FAQ-AzBox)
Jag vill påminna om att en fråga här inte tvingar någon att presentera en lösning även om kunskaper uppvisats tidigare. Pip och gnäll om forumets standard bedömd utifrån bristen på att folk arbetar gratis för kreti och pleti kommer inte belönas med guldstjärna i kanten.

I pipeline:
Nordisk kanallista

Besvarat i FAQ: AzBox:
(http://www.comhit.net/showthread.php/24606-FAQ-AzBox) CIFS-mount
NFS-mount

mr_richard
2010-03-03, 10:45
Toppen! snart kan man ju våga köpa en AzBox :thumbup:

hannhimhe
2010-03-03, 20:57
CIFS/NFS-mounts finns nu i FAQ.

ranchn
2010-03-03, 21:46
Och några fler önskemål...


Setup ->Network Service
FTP Server
Enabled or Disabled?

SSHD
Enabled or Disabled?

File Server
Workgroup?
Server?
Account?
Password?

Dynamic DNS
DNS System?
Host Name?
User Name?
Password?

Telenet Server
Enabled or Disabled?

Setup ->GOGO-list
Hur funger "Channel Download"?
Fungerar inte för mig.

hannhimhe
2010-03-03, 21:53
FTP-server
Används för uppladdning och redigering av filer. När jag skriver lösningar här utgår jag från att den är enabled.

SSHD
Anslut till din AzBox med en SSH-klient, t ex putty (http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html). Rekomenderas för den som kan, eller vill lära sig, hantera maskinen i konsollen.

Fileserver
Används för att ansluta till en filserver. Men detta löser vi med CIFS och NFS-mounts enligt FAQ-tråden istället.

Dynamic Dns
Behöver du av någon anledning komma åt maskinen från internet kan man använda dynamisk dns. Men varför skulle man vilja det? Vi kortdelar bara inom hushållet.

Telnet Server
Samma som SSHD men sämre säkerhet.

Setup->GOGO-list
Jag har aldrig provat den själv så jag vet faktiskt inte.

ranchn
2010-03-04, 16:19
Saxat från http://www.az-box.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=91

Synd bara att det inte fungerar.

Most powerfull and innovation tool of our both model’s is GoGo List.
Just think that there is no need any more to scan or re-scan Satellites, all what is needed is to start GoGo Channel list which will update your channel list automatically from our live database located on internet which is looking for any change on any Satellite. So from now, when you return from your holiday, there is no more messages like : Service not found etc.
Just start GoGo List and you will have installed latest channels.



Setup->GOGO-list
Jag har aldrig provat den själv så jag vet faktiskt inte.

ranchn
2010-03-04, 17:01
Provar att logga in på boxen med putty ... Felmeddelande: Access Denied

Provar att logga in med AZ Controll Center ... Felmeddelande: Kan ej öppna port 23

I min router under port forwarding har jag öppnat port 21, 22, 23.

hannhimhe
2010-03-04, 17:19
GoGo-list:
Jag ska testa imorgon och om mitt resultat är lika dystert som era tar jag upp det med OpenSat.

Putty:
Har du slagit på SSHD? Försöker du ansluta från samma nätverk eller har du intervebben mellan?

know
2010-03-04, 18:41
ranchn

network services öppna SSHD det är port 23

Telnet går över port 22 och SSH över port 23

//know

ranchn
2010-03-04, 19:37
Ang Putty.
Ja i boxen har jag SSHD påslaget.
Port 21, port 22 och port 23 har jag öppnat i min router, enligt bild ovan.
Ja, jag försöker ansluta från samma nätverk, samma arbetsgrupp osv...

matkoh
2010-03-04, 19:49
Hmmm..
@know: Du har fel !!!

ftp -> port 21 /20
ssh -> port 22
telnet -> port 23

Kolla i ex. /etc/services.

@ranchn Du behöver inte öppna några som helst portar i din router, så länge du är inom ditt eget nät.

Prova om telnet-klienten från prompten funkar. Stäng av alla mystiska saker i din W#-burk (brandvägg, virus-skydd osv.).

hannhimhe
2010-03-04, 19:52
Har du startat om azboxen?

know
2010-03-04, 20:15
matkoh yes, sorry hjärnan och fingrarna ville inte samma sak :)

Sorry om jag förvirrade någon!

Mal E Volent
2010-03-05, 06:31
Ibland har jag gjort dvd:er av inspelningar från dreambox och undrar om det är möjligt med det inspelade i från en Azbox men...
Jag har letat en del både här och där men inte lyckats bli klok på vilket filformat som inspelningarna sparas i.
Är det TS-filer som i Dreamboxen eller något eget märkligt och krångligt format?
Med TS-filer så är processen rätt lätt men med andra format så kan det bli allt från svårare till nästan omöjligt.

ranchn
2010-03-05, 10:11
Nu har jag lyckast ta min till boxen via ftp i AZCC.
Fungerar bra nu. Tack för tipsen och hjälpen.

ranchn
2010-03-05, 10:26
Jag måste ju helt jäkla dum...:errf: Jag får inte till att mounta upp min Stora NAS.

Någon som villl ta på sig att skapa filen och ventuella mappar åt mig och berätta exakt var jag ska lägga den?

Min NAS har 192.168.1.140
Arbetsgruppen heter ORKESTER18

Jag har försökt enligt tidigare nämnd tillvägagångssätt, men det enda jag kan se via Home->File Manager-> Netvork är Min arbetsgrupp och nasens IP-nummer.

Min NAS har bara ett IP-nummer, men flera enhetsbokstäver (XYZ). Det är enhet Z jag vill komma åt via boxen.
Kan man mounta upp olika mappar från Z-enheten?

De mappar som jag har i dag på enhet Z är...
Digitalbilder
Diverse Bilder
Dokument
Film


När trycker på fjärrens Homeknapp och väljer T-ex Movie. Är det enbart från en eventuell HDD eller är det här jag ska kunna se min NAS? Eller måste man som jag gör nu... gå via Home-> File Manager->Network?

know
2010-03-05, 21:28
Har läst på ställe efter ställe att det är NFS som gäller om man skall vara cool :)

Så fine jag ska väl få till det med...men nej. Får det f*n inte att funka.

Kan någon rekomendera en NFS server som fungerar på Windows server 2003

Och gärna en "lätt läst" mini guide.

//know

card
2010-03-05, 21:33
Har läst på ställe efter ställe att det är NFS som gäller om man skall vara cool :)

Så fine jag ska väl få till det med...men nej. Får det f*n inte att funka.

Kan någon rekomendera en NFS server som fungerar på Windows server 2003

Och gärna en "lätt läst" mini guide.

//know

kör denna på min 2003 server
http://www.hanewin.net/nfs-e.htm

know
2010-03-05, 22:37
Har testat även denna, men har problem med den då pmapddaemon inte vill hoppa igång.

Testar en omstart till nu så får vi se :)

//Edit

Installerade win2003's egna NFS server och den hoppa igång utan problem

Kan lägga till en share utan problem

kan mount den NFS share utan problem

MEN när jag skall gå in i mappen får jag Permission denied

Nån som har nått tips???


//know

hannhimhe
2010-03-09, 11:26
Ibland har jag gjort dvd:er av inspelningar från dreambox och undrar om det är möjligt med det inspelade i från en Azbox men...
Jag har letat en del både här och där men inte lyckats bli klok på vilket filformat som inspelningarna sparas i.
Är det TS-filer som i Dreamboxen eller något eget märkligt och krångligt format?
Med TS-filer så är processen rätt lätt men med andra format så kan det bli allt från svårare till nästan omöjligt.

AzBox spelar även de in i .ts.

hannhimhe
2010-03-09, 11:35
Har testat även denna, men har problem med den då pmapddaemon inte vill hoppa igång.

Testar en omstart till nu så får vi se :)

//Edit

Installerade win2003's egna NFS server och den hoppa igång utan problem

Kan lägga till en share utan problem

kan mount den NFS share utan problem

MEN när jag skall gå in i mappen får jag Permission denied

Nån som har nått tips???


//know

Har du lagt till azboxen i allow-lista?

know
2010-03-09, 12:44
Mmm har anonymous och lagt till anonymous som everyone i group policys

hannhimhe
2010-03-09, 12:58
Nu har jag väldigt begränsade erfarenheter av NFS i windowsmiljö. Har du möjlighet att specificera vilka ipnummer som får läsa från / skriva till servern?

know
2010-03-09, 14:29
Tack för att du fösröker hannhimhe men jag lägger ner NFS för nu

Fungerar hur bra som helst med CIFS när det gäller xvid och 720P och jag kommer inte köra någe 1080P vilket skulle vara anledningen till NFS.

Tar tag i det om ett par veckor när jag har rensat hjärnan lite och kan se nya infallsvinklar :)

//know

Mal E Volent
2010-03-09, 19:32
AzBox spelar även de in i .ts.
Trevligt det verkar mer och mer intressant med Azbox...

Schwede30
2010-04-28, 16:21
Hej!

Skaffade en AZBOX ELITE igår.
Undrar nu hur jag hittar satellitinställningarna överhuvudtaget.
I instruktionsboken, ligger inställningarna under "TV-kanaler" i "setup-menyn". På samma ställe på min mottagare finns det "IP-kanaler" och "alltid starta i TV-läge" och ingenting mer.

Senaste mjukvaran inlagd med USB. Om jag uppgradera igen över Internet, kan den uppdatera satellitalternativen då? Skall jag installera alla uppdateringar eller räckte det med att jag installerade den senaste versionen?

Vänliga hälsningar!
Ingemar

Schwede30
2010-04-29, 12:06
Satellittunern var inte ansluten till mottagarens moderkort... Blir lite lättare då allt är anslutet. Nåväl; fixat med skruvmejsel och handkraft.

Nu återstår bara alla andra problem ;-)
/i

know
2011-03-18, 10:14
E2 på boxen och nya utmaningar :)

Verkar inte fungera med automatisk scan av kanaler, och jag saknar uppgifter om vilka band man skall scana av när det gäller combort.

Någon som sitter på den info?

Skall försöka få ungarna att hitta på nått själva en stund så kanske man kan googla fram svaret :)

iller
2011-03-18, 10:37
Vad ja vet så finns de inge stöd för combort i e2 en de ska komme en rel med stöd men kommer bara att inne fatta p+ boxarna

"hehe har vist kommit nu rc7an"

marten
2011-09-18, 15:08
Undrar om någon skulle kunna ladda upp en ny kanallista till senaste officiella mjukvaran med kanaler från Viasat och CanalDigital.
Tack så länge.

JanA
2011-09-25, 21:23
Satellittunern var inte ansluten till mottagarens moderkort... Blir lite lättare då allt är anslutet. Nåväl; fixat med skruvmejsel och handkraft.

Nu återstår bara alla andra problem ;-)
/i

Hej, jag får samma problem som dig. Kan du tala om exakt hur du löste problemet?
Fick du ansluta något inne i boxen?
Tack på förhand.
Janne

Schwede30
2011-09-25, 21:46
Stäng av mottagaren och ta bort anslutningar. Skruva bort skruvarna som håller locket och lyft av det. Kontrollera att tunrarna/tunern sitter fast. Om inte, kläm dit den; passar bara på ett håll. Skruva ihop och anslut.

JanA
2011-09-26, 18:59
Stäng av mottagaren och ta bort anslutningar. Skruva bort skruvarna som håller locket och lyft av det. Kontrollera att tunrarna/tunern sitter fast. Om inte, kläm dit den; passar bara på ett håll. Skruva ihop och anslut.

Tack för hjälpen!
Tyvärr ser dock min anslutning ut att sitta som den ska.
Tror att jag skall testa med att uppdatera boxen till senaste snapshot (azbox-0.9.5309-patch.bin).

Mvh
Janne

Schwede30
2011-09-26, 19:32
Har du inga tunrar alls i inställningsmenyn?? Tror inte att nyaste FW hjälper. Prova att ta ut och trych tillbaka tunrarna för att se om det hjälp+er.

JanA
2011-09-26, 19:52
Har du inga tunrar alls i inställningsmenyn?? Tror inte att nyaste FW hjälper. Prova att ta ut och trych tillbaka tunrarna för att se om det hjälp+er.

Du verkar ha rätt. Har provat att uppdatera. När jag startar om med azbox-0.9.5309 (jag har inte installerat något annat) så ser det i alla fall likadant ut. Måste man ha någon plugin installerad för att få menyn att se annorlunda ut?

Mvh Janne

Schwede30
2011-09-26, 20:14
Nej, det skall funka direkt.

Schwede30
2011-09-26, 20:32
Kan du ta en bild på hur din huvudsida på inställningsmenyn ser ut?

JanA
2011-09-26, 20:52
Så här ser det ut:

974975

Schwede30
2011-09-26, 22:34
Vad har du för tuner ansluten till mottagaren? Den borde ha dykt upp ovanför IP-kanalerna. Det är nog något som är konstigt med tunern, vilket du redan har märk... Har du en antennkabel ansluten till mottagaren? Ta bort den och starta om mottagaren.

På hemsidan www.azbox.com finns det bilder på tunrarna. Din tuner skall se ut som någon av de som heter någonting med (E&P)

Kontrollera att kabeln mellan tunern och moderkortet sitter som den skall.
(Börjar få slut på ideer...)

JanA
2011-09-27, 07:28
Borde vara en dvb-s2 E&P (Satellit) , det är i alla fall det jag har beställt. Boxen ska ersätta min dreambox som lagt av.
Ska undersöka om det verkligen är det som är levererat.
I vilket fall så lutar det åt att jag måste få boxen utbytt.
Tackar återigen för all hjälp då jag är nybörjare på detta! Min gamla dreambox fick jag installerad av en kompis :-)

JanA
2011-09-27, 20:29
Borde nog läst manualen lite bättre, då hade jag sett att tunern saknades :-(
Det jag trodde var anslutningen för kabeln från parabolen var anslutningen för RF antennen.
Leverantören har i alla fall lovat att skicka en tuner för satellit så nu löser det sig förhoppningsvis

Schwede30
2011-09-27, 22:32
Så kan det gå...
Köp gärna en tuner för DVB-C eller DVB-T också om du kan ta emot signaler på något av de sätten. Kan bli roligare då, åtminstone om du bor så att du kan ta emot DVB-T från något annat land.

night77
2012-05-21, 19:11
Hej,

Jag har en AZ BOX Elite HD och parabolen är inställd på Hotbird (13 grader) och Astra (19,2 grader) satellit positionerna.

Det jag vill är hjälp att kunna få AlJazeera Sport kanalerna som finns på Hotbird satelliten.

Jag har orginal firmware och har inga kunskaper om hur jag ska göra för att få en firmware som fixar åt mig dessa tv kanaler, finns det någon som kan hjälpa mig med det?

vore tacksam för eventuella svar med instruktioner som passar mig som nybörjare.