handdator

Visa fullständig version : Mountproblem



card
2010-03-05, 05:35
DiSECqinställningarna enligt hur du har det kopplat på taket men most likely 1.0 LNB 1 för Thor, 1.0 LNB 2 för Sirius osv.

Du mountar tre enheter till samma mountpoint. Det får du inte göra. Om du byter plats på raderna så kommer du se att det alltid är den sista raden som visas. Detta löser du genom att skapa en ny mapp för varje enhet som ska mountas. T ex /DATA/movie/tvix1, /DATA/movie/tvix2 osv...
Själv har jag valt att mounta mot mappar som inte AzBoxen har som default för de olika delarna av mediaspelaren. Jag inbillar mig att det blir mindre trubbel på så vis.

V fungerar också med mgcamd.

när jag försöker göra nya mappar i /DATA/ och /DATA/movie/ så försvinner dom vid nästa omstart och den mappar inte upp någonting, har även testat att ansluta utan skapa egna mappar.

endast den sista som funkar

mount -t nfs 192.168.0.200:/Serier /DATA/serier/ -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd2 /DATA/film -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/Barn /DATA/movie -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0


Har även testat denna conf
men då är det ingen som funkar.
mount -t nfs 192.168.0.200:/Serier /DATA/movie/serier/ -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd2 /DATA/movie/film -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/Barn /DATA/movie/barn -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0

know
2010-03-05, 08:41
Skriv med att mapparna skall skapas vid uppstart

Min fil ser ut så här


#dirs
mkdir /DATA/movie/divx
mkdir /DATA/movie/tv
mkdir /DATA/movie/tv2
mkdir /DATA/movie/barn
#mount
mount.cifs //192.168.0.3/divx /DATA/movie/divx -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.3/tv /DATA/movie/tv -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.3/barnfilm /DATA/movie/barn -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.5/tv /DATA/movie/tv2 -o username=azbox,password=xxx

ranchn
2010-03-05, 09:54
Vad heter filen du menar och exakt var finns den?


Skriv med att mapparna skall skapas vid uppstart

Min fil ser ut så här


#dirs
mkdir /DATA/movie/divx
mkdir /DATA/movie/tv
mkdir /DATA/movie/tv2
mkdir /DATA/movie/barn
#mount
mount.cifs //192.168.0.3/divx /DATA/movie/divx -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.3/tv /DATA/movie/tv -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.3/barnfilm /DATA/movie/barn -o username=azbox,password=xxx
mount.cifs //192.168.0.5/tv /DATA/movie/tv2 -o username=azbox,password=xxx

know
2010-03-05, 12:10
Vad heter filen du menar och exakt var finns den?


Punkt 2 i FAQ här ovanför



2. CIFS/NFS-mount [E, P, P+]
Felbeskrivning: När jag startar om min mottagare försvinner mina cifs-mounts.
Lösning: Notera att ett par av exemplen nedan "ersätter" den mappar som finns i boxen. Vill du ha kvar det ursprungliga filträdet kan det vara käckt att skapa en mapp under DATA och använda den som mountpoint.
Skapa filen Disk2/etc/start.d/S1cifsmount.sh
chmod 755 S1cifsmount.sh

hannhimhe
2010-03-05, 12:57
Know: Jag klipper in din lösning i FAQen. Den är enkel och självförklarande.

card
2010-03-05, 13:16
då borde väl detta funka?

mkdir /DATA/movie/Film
mkdir /DATA/movie/Serier
mkdir /DATA/movie/Barn


mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd3 /DATA/movie/Serier/ -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd1 /DATA/movie/Barn -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0
mount -t nfs 192.168.0.200:/tvixhd2 /DATA/movie/Film -o nolock,rsize=32768,wsize=32768,intr 0 0

och på servern

D:\tvixhd1 -public -readonly -name:tvixhd1
E:\tvixhd2 -public -readonly -name:tvixhd2
I:\tvixhd3 -public -readonly -name:tvixhd3

ranchn
2010-03-05, 13:19
Så här gör jag för att mounta upp min stora.

I mappen /DATA skapade jag en ny mapp som jag döpte till stora
I mappen /DISK2/etc/start.d skapade jag en mapp som jag döpte till S1cifsmount.sh
I mappen /DISK2/etc/start.d/S1cifsmount.sh skapade jag en fil som jag döpte till chmod 755 S1cifsmount.sh
I den filen skrev jag in
mkdir /DATA/movie/stora
mount.cifs //192.168.1.140/NG STORA /DATA/movie/stora -o username=XXX,password=XXX

(Där XXX motsvarar mina privata inloggningsuppgifter).

... Och detta fungerar INTE. Vad gör man för fel tro?

know
2010-03-05, 18:23
jag började skriva ett lång inlägg om vad du skall kolla....sen läste jag vad du skrev igen

Du skall INTE skapa en mapp som heter S1cifsmount.sh

Du skall skapa en FIL som heter S1cifsmount.sh i mappen /DISK2/etc/start.d/

I den filen skall du skriva dina commands så som mkdir och mount

chmod 755 S1cifsmount.sh är ett command du skall köra på filen för att den skall få rätt skriv och läs rättigheter.

ranchn
2010-03-05, 19:39
Ursäkta mig know.
Jag gissar när du skrev ditt sista svar till mig, så tänkte nog du "att han måste ju vara totalt korkad"

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker.
Jag är absolut ingen Linuxkännare och detta med boxar är helt nytt för mig. Så jag hoppas du kan ha överseende med mina idiotiska frågor.

Hur som helst
Jag blev nog lite förvillad av det som står i FAQ: AzBox (http://www.comhit.net/showthread.php?t=26717)



2. CIFS/NFS-mount [E, P, P+]
Felbeskrivning: När jag startar om min mottagare försvinner mina cifs-mounts.
Lösning: Notera att ett par av exemplen nedan "ersätter" den mappar som finns i boxen. Vill du ha kvar det ursprungliga filträdet kan det vara käckt att skapa en mapp under DATA och använda den som mountpoint.
Skapa filen Disk2/etc/start.d/S1cifsmount.sh
chmod 755 S1cifsmount.sh


Det var då jag försökte tänka själv. Jag trodde att trotts att det står "Skapa filen", så misstänkte jag att det var menat att det skulle vara en mapp. För under den raden står det ju "chmod 755 S1cifsmount.sh". Det var den som jag trodde var filen.

know
2010-03-05, 19:59
Be inte om ursäkt du... själv satt jag med min fil i 2 timmar och inte fattade varför den inte funka när jag skrivit /DATA/movies/divx för att sen göra misstaget /DATA/movie/divx/

Jag är ingen Linux"kännare" jag heller, men vill gärna hjälpa till om jag mot all förmodan kan hjälpa någon.

Om du uppfattade mitt inlägg som otrevligt så var det absolut inte menat så!

Hoppas du får det att rulla nu :)

ranchn
2010-03-05, 21:02
Nej då. jag tar inte ille upp. Men jag trodde du gjorde det...

Hur som helst. Var hittar jag chmod 755 S1cifsmount.sh? Och Vad ska göra med den?

hannhimhe
2010-03-05, 21:19
Antingen loggar du in (telnet/ssh) och skriver det precis som du skrivit mkdir /DATA/movie/nymapp eller peka och klicka i (nästan) valfri ftpklient.

know
2010-03-05, 21:22
Ok. jag tar den långa posten :)

Jag antar att du använder dig av Windows i vanliga fall.

Vi börjar med att skapa filen S1cifsmount.sh

Personligen så använder jag mig av ett program som heter notepad++ men ser inget hinder i att använda sig av vanliga notepad.

Skriv in de komandon du vill att boxen skall utföra vid startup

Till exempel

mkdir /DATA/movie/stora
mount.cifs //storasip/mapp /DATA/movie/stora -o username=XXXX,password=XXXX

Se till att spara det hela som en fil vid namn S1cifsmount.sh

Vidare

Googla på och ladda ner WinSCP

Med det programmet så loggar du in mot din Azbox och ser filer och mappar som i utforskaren typ.

När du loggar in kommer du att stå i "root"'s hemkatalog så du kommer endast att se 4st filer.

Ta dig upp ett steg i katalogstrukturen, då kommer du att se en massa kataloger så som bin, DATA, DISK1 och DISK2 med mera.

Klicka dig in i DISK2 katalogen
Klicka dig vidare in i etc katalogen
Klicka dig vidare in i start.d katalogen

Hit skall du nu kopiera din S1cifsmount.sh fil som vi skapade här ovanför.

Nu får du även möjligheten att dubbelkolla så filen verkligen heter S1cifsmount.sh och inte S1cifsmount.sh.txt

När den är överkopierad så högerklicka på den och välj egenskaper

Längst ner i det nya fönstret som nu kommer upp finner du ett fält du kan skriva in ett tal i.

Där skall du skriva 0755 (notera då att de fälten ovanför man kan kryssa i fylls i på olika sätt mot hur det var från början) välj OK.

Nu skall det bara vara att starta om boxen, hoppa in i Movie och där skall du nu ha din nya mapp, kopplad mot din "stora"

Kommer läsa denna posten själv ett par gånger för att se att jag inte missat nått eller bara krånglar till det för dig :)

ranchn
2010-03-05, 21:53
Vilken beskrivning! "mounting for dummies" :thumbup:

jag har använt mig av ACC, så filstrukturen är jag bekant med.
Har nu gjort precis som du har beskrivit. Jag ser min mapp stora i Movie. Men den mappen är helt tom. ???

know
2010-03-05, 22:17
oki bra då har vi kommit så långt att mkdir iaf körs

om du testar att skriva in din mount string när du loggat på via putty ser du då filerna när du går in i stora mappen?

Kan du verifiera att det är rätt path till utdelningen på stora?

har du lagt till den utdelningen på din dator till exempel så kan du kolla att det verkligen är rätt sökväg.

Men börja med att skriva in mout stringen och se om du ser filerna då.


PS du kan kanske behöva stå i stora mappen ett par sekunder innan du ser filerna första gången (fick jag göra iaf, tror min servers HDD's var i viloläge typ)

//know

ranchn
2010-03-05, 22:43
Jorå jag har stora (192.168.1.140) mountat på datorn, via routern.
Tittar jag i utforskaren, så har stora tre enheter (X,Y,Z).

Putty lyckas jag inte ta mig in på boxen med. Accec Denied.
Jag har använd ACC och DCC.

know
2010-03-05, 23:04
Ok då kör vi putty step by step :)

När du startar putty så är SSH default

Se till att kryssa i Telnet och skriva i rätt IP adress

sen bör du få en login prompt

Får du inte det bör du dubbelkolla (igen antar jag) att det är påslaget i Azboxen
(Network services telnet server)

Vilken firmware kör du med?
Själv kör jag 0.9.3877


//know

ranchn
2010-03-06, 05:59
Jag kör med FW 0.9.4585.

Ang Putty, så tror jag att jag har listat ut problemet.
Jag väler att ansluta via Telnet till 192.168.1.130 (vilket är AzBoxens ip-nr).

Tillbaka får jag följande meddelande (se bild nedan).
Observera att det nu står 192.168.1.140 (vilket är min NAS IP-nr).
Tacka fasiken att jag inte kan ansluta.
Jag har provat med att köra olika versioner av Putty, men samma resultat.

Never ending Story :twisted:

know
2010-03-06, 12:19
Det är för du har satt en port forwarding i din router mot stora

ta bort den så kommer den att gå till den IP du skriver in.

//know

ranchn
2010-03-06, 12:41
Nope jag har ingen Port Forwarding i min router.

hannhimhe
2010-03-06, 16:09
Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Aktivera SSHD i maskinen och kör SSH istället för Telnet. Samma problem?

ranchn
2010-03-06, 17:23
Nej det funger ej heller med ssh.
Men startar jag AzBox CC Eller DreamBox CC, så kan jag logga in men endast via FTP.

Börjar bli lagom less på skiten.
Får kolla runt lite på nätet och se vad man kan hitta på.

Har dock lite andra problem jag måste ta tag i. "Scrambled" kan plötsligen dyka om upp i rutan. Men det tar jag under en annan avdelning.

know
2010-03-07, 13:38
Om jag vore du skulle jag koppla endast en PC och Azbox i en switch och försöka igen.

Eliminera att det är nått problem med ditt nätverk.

Sätta dem på fasta IP adresser och bara se om du klarar av TELNET eller SSH.

Funkar det inte då skulle jag nog testa lägga om firmware, kan vara en bugg.

//know

ranchn
2010-03-08, 06:55
Nu har jag testat med enbart switchen... Same shit.
Har nu nedgraderat min FW till 0.9.3886 vilket har gett resultat. Dvs. jag kommer till boxen, men det är allt.
Jag har ställt mig tillbaka på routern

Jag har kopierat texen från Telnetfönstret om det kan vara till hjälp.


AZBox login: root
AZBox[~]$ azbox
-sh: azbox: command not found

Vad är det för kommando som inte hittas?
Saknas det någon text i någon fil?

När jag startat via ACC så får jag följande meddelande
File not found - Unable to complete request
Klickar jag OK på den rutan, kommer följande meddelande upp
Status - Empty file!!!

know
2010-03-08, 07:22
Du kom ju in!

Det är inget password set när du loggar in första gången, så när du skriver azbox så tar den det som ett command och säger till dig att den kan inte utföra "azbox"

Så vid prompt Login : skriv bara root

Sen är du inne.

Du kan testa då att skriva din mount line och se om mappen mountas upp eller vad du får för svar

Om det lyckas får du inget svar alls

ranchn
2010-03-08, 10:09
När jag ska logga in på Telnet får jag frågan om username. Där skriver jag "root".
Sedan kommer frågan om password. Vare sig jag skriver "azbox" eller bara trycker enter så får jag meddelandet "Login Incorrect".

ranchn
2010-03-08, 11:07
Varför det blir så att jag inte tar mig in på boxen via Telnet eller shh har jag ingen aning om.

Men jag kom att tänka på en sak...

När jag ska logga in på min stora via min dator så måste jag uppge...
Stora name:
User name:
Password:

Jag misstänker nu att det är det som ställer till det att filerna inte syns till.
I filen "S1cifsmount.sh" skriver man ju bara username och password. Vilket är en uppgift för lite för att kunna logga in på min stora.

Någon som kan knäcka den nöten?
:pray:

ab12cd34
2010-03-08, 16:18
Mitt tips har inte med det här problemet att göra men jag skulle rekommendera att du skippar experimentella firmwares till du har fått allt att fungera.
Den jag fick att fungera bäst var den senaste stabila releasen 0.9.3885.
Alla senare hade problem med 1080p-uppspelning och säkert flera andra buggar också.

ranchn
2010-03-08, 16:44
Ja, nog förstår jag det, men jag trodde i min enfald att ju nya versioner desto bättre stöd och fixar för olika "tidigare" problem.
Nu har jag 0.9.3886.



Mitt tips har inte med det här problemet att göra men jag skulle rekommendera att du skippar experimentella firmwares till du har fått allt att fungera.
Den jag fick att fungera bäst var den senaste stabila releasen 0.9.3885.
Alla senare hade problem med 1080p-uppspelning och säkert flera andra buggar också.

hannhimhe
2010-03-08, 17:03
Disclaimer: Jag har 40 grader feber.

Jag googlade loss lite, "netgear stora mount linux", och hittade följande:
sudo mount -t cifs -o nounix,uid=YOUR_UID,gid=YOUR_GID,file_mode=0777,di r_mode=0777,username=YOUR_STORA_LOGIN,password=YOU R_STORA_PASSWORD //YOUR_STORA_IP_ADDRESS/FamilyLibrary /mnt/stora/FamilyLibrary

Vilket vi snabbt översätter till AzBoxiska och får följande:
mount.cifs //192.168.0.3/divx /DATA/movie/divx -o nounix,uid=YOUR_UID,gid=YOUR_GID,file_mode=0777,di r_mode=0777,username=azbox,password=XXX

Hur du får fatt i UID och GID har jag inte orkat läsa mig till men det borde finnas tillgängligt i Storas kontrollpanel.

ab12cd34
2010-03-08, 18:36
Ja, nog förstår jag det, men jag trodde i min enfald att ju nya versioner desto bättre stöd och fixar för olika "tidigare" problem.
Nu har jag 0.9.3886.
Riktigt så enkelt är det inte ;)
Vissa saker fungerar bättre och en del nya funktioner är tillagda medan annat fungerar sämre eller inte alls.
Det är egentligen programvara som normalt bara skulle släppts till betatestare men som är öppet för alla som vill prova.
0.9.3886 är också experimentell. 0.9.3885 var den senaste stabila sist jag kollade.

ranchn
2010-03-08, 19:08
Jag har inte hittat 0.9.3885.
Den jag har nu är den äldste jag hittade.

know
2010-03-08, 20:18
Om du låter boxen uppdatera firmware själv från inställningar så får du den sista stabila releasen.

//know

ab12cd34
2010-03-08, 20:48
Vet inte om dom har några problem med sidan eller om det ska vara så nu men http://fw.azupd.com/ innehåller dom experimentella firmwares som tidigare fanns på http://dailyfw.azupd.com/

ranchn
2010-03-08, 21:20
Nu har jag lyckas ta mig in via telnet. Fråga inet hur.

Så her såg det ut...

AZBox login: root
Password:
AZBox[~]$ mount -t.cifs //192.168.1.140 /DATA/movie/extstorage -o password=XXX,username=azb
mount: Mounting //192.168.1.140 on /DATA/movie/extstorage failed: No such device

AZBox[~]$ mount.cifs //192.168.1.140 /DATA/movie/extstorage -o password=XXX,username=azb
Mounting the DFS root for a particular server not implemented yet
No ip address specified and hostname not found
AZBox[~]$

hannhimhe
2010-03-08, 21:24
Nu försöker du mounta en hela enheten och inte utdelade resurser för vilka du har som minst läsrättigheter. Har du ens läst detta http://www.comhit.net/showpost.php?p=149802&postcount=30 ?

farzad_g
2010-03-08, 21:26
Tjena,
Köpte en NAS Stora igår, har samma problem som Ranchn, kan ej mounta på min Azbox.
Nåt som funkar för mej iafall är FTP & TELNET. Använder programmet MAZ som innehåller båda ftp å telnet. kör:
mount -t nfs //192.168.0.6/MyLibrary/MyVideos/test /DATA/movie/stora -o username=XXXX,password=XXXX
får ingen felmeddelande å verkar kommandot lyckas, men tittar man på azboxen på tv:n mappen Stora är tömt.

hannhimhe
2010-03-08, 21:47
Har Stora ens stöd för NFS? Du ska köra CIFS mot Stora.

farzad_g
2010-03-08, 22:32
Sorry, mina kunskaper om Linux är NADA, vet ej skillnaden mellan NFS å CIFS, men har testat olika versioner, så här är resultatet:
mount -t nfs ger svaret: Fail " sorry att sa tidigare att funkar " :-(
mount.cifs ger svaret: mount error 6 = no such device or address
mount -t cifs ger svaret: Fail
mount -t cifs -o ger svaret: Can´t find /DAT/movie/stora in /etc/fstab
nu undrar jag om fstab bör redigeras?

hannhimhe
2010-03-08, 22:40
INFORMATION OM HUR MAN CIFSMONTERAR STORA (klicka här) (http://www.comhit.net/showpost.php?p=149802&postcount=30)

farzad_g
2010-03-08, 22:57
. man får köra ftp på NAS för att hitta rätta sökvägen .. för min del är:
mount -t nfs //192.168.0.6/home/test/MyLibrary/MyMusic /DATA/music/stora -o username=XXXX,password=XXXX

får ingen felmeddelande, mountingen verkar funka. men fortfarande ser inget i Azboxen. har testat med CIFS men det failar. kommer att testa mer ikväll om hinner.

ranchn
2010-03-09, 06:02
Ohps!
Jag missade visst detta.
Förlåt.
Blir att testa nya möjligheter under dagen.


Nu försöker du mounta en hela enheten och inte utdelade resurser för vilka du har som minst läsrättigheter. Har du ens läst detta http://www.comhit.net/showpost.php?p=149802&postcount=30 ?

ranchn
2010-03-09, 06:04
Trevligt att det är fler än jag som har en stora och jävlas.
ser fram emot skriptet. :thumbup:


Stort tack för tipset, har lyckas nu .. man får köra ftp på NAS för att hitta rätta sökvägen .. för min del funkade så:
mount -t nfs //192.168.0.6/home/test/MyLibrary/MyMusic /DATA/music/stora -o username=XXXX,password=XXXX
Nu gäller å fixa scriptet, men den tar jag imorgon .. Tack & Bock hannhimhe

farzad_g
2010-03-09, 07:04
Det blev mycket igår å då hade jag lagt music filen i fel ftp fönster, då trodde att det funkar :-( .. men nåt som jag säkert är sökvägen:
//NAS-ip/home/test/MyLibrary/MyMusic
oob, test mappen skapade själv.
vi får forska mer, och få CIFS att funka.

hannhimhe
2010-03-09, 07:31
Stora har fortfarande inte stöd för nfs.

hannhimhe
2010-03-09, 08:43
Jag har fortfarande inte tillgång till någon Stora, febern härjar fritt och ohejdat men jag vill tro att denna kan vara till hjälp:
http://r3dux.org/2009/02/how-to-mount-a-nas-in-linux-via-samba/
Lägg inte någon vikt vid att det handlar om samba. Läs om uid och gid.

farzad_g
2010-03-09, 09:17
Tack för dina insatser, testar ikväll.

ranchn
2010-03-09, 19:02
Krya på dig


febern härjar fritt och ohejdat.

farzad_g
2010-03-10, 21:38
Hej,
Äntligen kan jag mounta, och jag LOVAR det här gången funkar.
Gör sär här:
Skapa en mapp som (stora) under /DATA/movie/stora i Azboxen, gjorde mha ftp, ge filattribut 777.
kör telnet på NAS skriv:
mount -t cifs -o username=XXXX,password=XXXX //NAS_IP_ADRESS/FamilyLibrary /DATA/movie/stora

hoppas funkar för er oxå.

ranchn
2010-03-11, 06:45
:D :thumbup: :rockon:
Grymt! Nu funkar det!
Tack farzad_g

Det enda som skiljer din kod från tidigare förslag är att du har bytt platts på user och pass med sökvägen i mount-texten.
Så enkelt kan det vara för den som kan.

Så här gjorde jag...


mkdir -p /DATA/picture/STORABILDER
mkdir -p /DATA/movie/STORAFILM
mkdir -p /DATA/music/STORAMUSIK
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/picture/STORABILDER
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/movie/STORAFILM
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/FamilyLibrary /DATA/music/STORAMUSIK


Det enda jag önskar nu är att endast min musikmapp på nasen syns under DATA/musik/STORAMUSIK. Just nu ser jag allt i FamilyLibrary.
Den mappen finns i FamilyLibrary (//192.168.1.140) ( Y: ) MUSIK

Som det verkar nu, så mountas samma sak i Photo, Music och Movie

T-bird
2010-03-11, 17:08
:D :thumbup: :rockon:
Grymt! Nu funkar det!
Tack farzad_g

Det enda som skiljer din kod från tidigare förslag är att du har bytt platts på user och pass med sökvägen i mount-texten.
Så enkelt kan det vara för den som kan.

Så här gjorde jag...


mkdir -p /DATA/picture/STORABILDER
mkdir -p /DATA/movie/STORAFILM
mkdir -p /DATA/music/STORAMUSIK
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/picture/STORABILDER
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/movie/STORAFILM
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/FamilyLibrary /DATA/music/STORAMUSIK


Det enda jag önskar nu är att endast min musikmapp på nasen syns under DATA/musik/STORAMUSIK. Just nu ser jag allt i FamilyLibrary.
Den mappen finns i FamilyLibrary (//192.168.1.140) ( Y: ) MUSIK

Som det verkar nu, så mountas samma sak i Photo, Music och Movie

Du mountar ju dom 2 första till samma (Mylibrary) så det är ju klar att det blir samma innehåll på Azboxen
Samma sak med den sista, om du mountar till den katalog där musiken är så går det nog bättre, hela sökvägen tex:
mount -t cifs -o username=XXX,password=ZZZ //192.168.1.140/FamilyLibrary/MUSIK /DATA/music/STORAMUSIK

ranchn
2010-03-11, 18:37
Ska testa och laborera lite, sedan återkommer jag.

ranchn
2010-03-14, 13:03
Det verkar inte gå att peka mot en specifik mapp i stora-nasen.

I stället för att bårka om det löste jag det med att skapa olika användare på nasen.

Jag har även valt bort att skapa nya mappar, så det bara blir mer bläddrande innan man kommar fram till den mapp man vill åt.

Och så så sär ser min S1cifsmount.sh ut nu.

mount -t cifs -o username=NAS-foto,password=XXX //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/picture
mount -t cifs -o username=NAS-film,password=XXX //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/movie
mount -t cifs -o username=NAS-musik,password=XXX //192.168.1.140/MyLibrary /DATA/music

Hur som helst, så är jag riktigt nöjd nu. Men det tog då en jäkla tid och många inlägg för att lyckas.

Tack så mycke allihopa
:clap:


Man kanske skulle göra en lite kortare guide i FaQ... Tycker ju synd om den stackare som måste läsa genom hela denna tråd för att lyckas...

hannhimhe
2010-03-14, 14:21
Man kanske skulle göra en lite kortare guide i FaQ... Tycker ju synd om den stackare som måste läsa genom hela denna tråd för att lyckas...

Skriv på bara så tar jag hand om att stoppa materialet i lämplig tråd.

roy71
2010-03-14, 19:25
jag är säker i fel avdelning, men lånar tråden lite-detta gäller både azbox och ipbox

Jag har en HDD på min azbox.
Nu skulle jag villa använda den från min ipbox via nätverket.
Inte bara mounta, utan att även kunna göra inspelningar, timeshift etc
Vad behöver jag göra för inställning i azboxen.. Och vad behöver jag göra på ipboxen.

Någon som har koll?

wba
2010-04-06, 22:38
Någon som lyckats spela in på en extern hårddisk som ni mountat?
På dreamboxen mountar man ju mot hdd mappen och då går det att spela in.
Vad kan mappen heta här?.

Jag har lyckats att mounta med NFS mot en snapserver och nu skulle jag vilja kunna spela in på den också.

wba
2010-04-07, 12:57
Hittade denna på azboxwiki.
Jag har översatt det från tyska.
Direkt länk!
http://www.myazbox.de/wiki//index.php?title=Aufnahme_auf_Netzwerklaufwerk

Har inte hunnit pröva än.

Inspelning till nätverksenhet
Från MyAzbox Wiki
Hoppa till: Navigering, Sök

Det är för närvarande inte möjligt att direkt spela in på en nätverksenhet.

Inspelning på en nätverksenhet är endast möjlig på Elite via ett USB-minne eller en USB-hårddisk. I Premium och Premium Plus är också på den interna hårddisken.

För att utföra värd på en nätverksenhet är det nödvändigt att montera denna nätverksenhet till externa media. En direkt montera till DOM inte lyckas. Den direkta montering av inspelningen mappen inte producerar därför de önskade resultaten.


I följande exempel på inspelningen mapp i nätverket på ett USB-minne, som är ansluten till USB1 monterade.

Förkunskaper:

- Det finns en TelnetAnslutning till Z-boxen.

- Dela en mapp har skapats på en PC eller NAS.

- Ett USB-minne är anslutet till USB1.
NFS-montering kommandot

mount / dev / sda / DATA/usb1
mount-t nfs-o nolock, rsize = 8192, wsize = 8192 "IP-adressen för PC / NAS: / resursnamn / DATA/usb1

För mer information om NFS under NFS-monteringar.
Kommandot mount med CIFS

mount / dev / sda / DATA/usb1
mount.cifs / / IP-adressen för PC / NAS "/ resursnamn /-o DATA/usb1 dom = CW, user = ANVÄNDARE, passera = LÖSENORD

För mer information, besök CIFS SMB fästen.



Efter inmatning av kommandon genom berget Telnet bör vara en länk mellan Az-Box och nätverksenhet och värden på nätverksenheten är möjlig.

Som NFS-monteringar mycket snabbare än SMB fästen Det rekommenderas att använda för inspelning NFS monteringar.

Men även med NFS-monteringar kan uppstå vid fotografering i HD-kvalitet över nätverket till pixel fel.


Det är möjligt via fasta fästen Plugin eller via Start Script inrättas.


Anmärkning:

Efter en omstart måste du trycka på menyknappen två gånger så att du kan aktivera inspelning och timeshift.

tobbelobbe69
2010-04-28, 18:53
Har precis fått mitt nya QNAP NAS med NFS-stöd, och vill naturligtvis ha mina inspelningar från min Premium+ där.

Ska jag tolka föregående inlägg som att det inte är möjligt? Bara på nätverksmonterad USB-sticka?

Är inte det lite B?

wba
2010-04-28, 19:31
som jag förstår det så mountar du usb stickan och sökvägen till den är till din NAS. Alltså du simulerar att du spelar in på stickan men istället sker inspelningen mot Nasen. Har inte hunnit testa detta ännu eftersom jag håller på att flytta och tiden räcker tyvärr inte till för att leka.
Hör av dig om du får det att fungera.