handdator

Visa fullständig version : Bildkvalite



lazerharp
2010-03-07, 15:40
Hej,

Ni som har både en orginalbox (Humax/samsung) och Dreambox. Är det samma blidkvalite tycker ni? Är det skillnad på bildkvalite mellan 500 och 600?

Mvh,
Laze

Storsnusaren
2010-03-07, 17:34
Endel som haft problem med bildkvaliten på 600an, inkl en kompis till mig.

Min 500a har kanon bild med komponent signal till en philips full hd 42" inget att klaga på alls.

lazerharp
2010-03-08, 18:45
Ingen som jämfört direkt mellan?

Storsnusaren
2010-03-08, 23:25
Min gamla strong (viasprattbox) gav sämre bild.
Kompisens 600 (100% original) ger markant sämre bild än min 500s med samma förutsättningar. Mao är det något fel på eländet o han verkar inte vara ensam. Kan vara något att kolla noga på så man hinner nyttja distansköpslagen om man köper en 600a.

Lizzard
2010-03-11, 15:36
Dom små skitboxarna från DM har väl alltid haft dålig bildkvalite.

Om man ska köpa DM ska man köpa deras stora boxar, då får man bra bildkvalite.

Storsnusaren
2010-03-11, 20:56
Tur man köpte en klon då.

Lizzard
2010-03-11, 20:58
Tror inte du förlorat något på att köpa en klon, även originalen pajar ganska snabbt.

Leatherface
2010-03-11, 21:04
Det jag sett hos dom som har dm600 så är det utmärkt bildkvalite iaf men då är det självklart orginalboxar.
Fast självklart blir det ju bättre på boxar som DM500HD/DM800/DM8000 som har DVI/HDMI och bättre chip.

Storsnusaren
2010-03-11, 23:30
Tror inte du förlorat något på att köpa en klon, även originalen pajar ganska snabbt.

Nej den har funkat klockrent, haft den ett bra tag. Mena bara att man kanske ska vara på sin vakt även om man köper dmm's äkta kinaboxar.

Rolsten
2010-03-12, 00:20
Jag har fortfarande min gamla Nokia Mediamaster inkopplad. (tillverkad 1996!)
Bättre bild och ljud jämfört med DM600, (original) som står bredvid.

Har även haft en äldre 500-klon inkopplad, och den gav exakt samma dassiga bild och låga ljudnivå över SCART.

Leatherface
2010-03-12, 00:32
Måste vara nåt fel med dina kablar eller inställning på tvn då.

Rolsten
2010-03-12, 00:47
Tror mer på din syn och hörsel då det är konstaterade fakta.
Om du menar att DM600 har utmärkt bildkvalitet utan att ens äga en box så säger väl det allt.

ab12cd34
2010-03-12, 02:07
DM 600 har utmärkt bildkvalitet.
Har jämfört den med DM 800 och AZBox HD Premium och alla har jämförbar bild.
Nokia Mediamaster 9903 kommer inte ens i närheten.

bpl
2010-03-12, 10:52
Det är många som har felinställda TV apparater med max kontrast, då blir inte bilden bra med någon box...

DM500 har ingen vidare bildkvalitet, DM7020 har jämförbar bildkvalitet med DM800 (576i ut från boxen). En DM600 kan jämföras med DM7020 som har utmärkt bildkvalitet så...

Applo
2010-03-12, 11:41
Det jag sett hos dom som har dm600 så är det utmärkt bildkvalite iaf men då är det självklart orginalboxar.
Fast självklart blir det ju bättre på boxar som DM500HD/DM800/DM8000 som har DVI/HDMI och bättre chip.

Det är min box (orginal dm600) Storsnusaren pratar om och det ÄR skillnad på bild på BOXARNA oberoende av vilken tv jag använder. Min 3500:- orginalbox blir piskad av ipboxen......
Hade även en cuberevo 91hd hemma som inte var inställd på 720, även den var flera resor bättre i bild med samma kablage. Ett problem till med min DM600 är värmen! Blir hackiga inspelningar när temperaturen överstiger 27-28 grader i tv-bänken. Du får gärna skrika dig hes över orginal-boxar, men jag anser att det är slöseri med pengar.

Får se vad dm500hd har att komma med, men säkert inte mer än en 1500:- billigare klon.

Sen får man ju ge Dream Multimedia credit för att drivit på utvecklingen...... tex HD-boxar utan hdmi-utgång..........

burken
2010-03-12, 13:53
Min DM600C ger bra bildkvalitet till min 32" tjock-TV. Men jag får bättre bild från min mediacenter-dator med VGA->SCART-kabel, så det finns en del att göra på bildkvaliteten.

Men har man en platt-TV så måste det väl vara oändligt mycket bättre att mata TV:n med digital signal och helst även pixelmappat?

bpl
2010-03-13, 06:53
Nope det är inte säkert att pixelmappat från boxen blir bättre då TVn kanske är bättre på att skala upp bilden. Min Pioneer full HD plasma är 100 ggr bättre på att skala upp en 576i (SD TV) signal än min DM8000.

DVI vs HDMI är samma sak, bara olika kontakter!!!

När jag ägde en Cuberevo i några veckor så hade den mycket dålig SD bild, 576i ut via HDMI såg förfärligt ut. Även 720p och 1080i ut på SD kanaler såg inte bra ut.

lazerharp
2010-03-13, 07:25
Det här blev ju mycket krångligare än jag trott när jag startade tråden. Väldigt svårt att få ett enhetligt svar. I och med att jag har Comhem så märkte jag själv att en DM500C hade sämre bild en Humax CXHD-5000C på SD kanaler.

roy71
2010-03-13, 07:51
Jag har en IPbox+en AZbox. Det är viss skillnad på bilden. IPboxen har klart bäst bild. Men det gäller bara om jag kör med originalbaserad image. Kör jag med Enigma2 på IPboxen så är AZboxen bättre.

Så det är inte bara hårdvaran som avgör om det ska bli bra bild.
....Så något entydigt svar kan nog vara svårt att få

Lizzard
2010-03-13, 11:30
Jo Ipboxen med E2 är ingen vidare bildkvalite måste jag säga och DGS egna images är bara jobbiga.

Min gamla DM500 var katastrof när det gäller bildkvalite, Dm7025:an jag hade var väldigt bra.

bpl
2010-03-13, 18:06
Com Hem har väldigt dålig bitrate på sina kanaler, det gör inte bilden bättre.

Canal Digital via satellit har överlägset högst bitrate och bäst bild både på SD och HD kanaler.

Jag har också en Humax CXHD-5000C och den har mycket sämre bildkvalitet på SD kanaler än min DM8000.

xcon
2010-03-15, 22:00
Jag upplever inte att min DM-800HD med DVI/HDMI-kabel är bättre än min gamla DM-600C med Scart till Komponent-kabel på SD-kanaler och jag kan ju bara se en HD-kanal :(

Leatherface
2010-03-15, 22:16
Tror mer på din syn och hörsel då det är konstaterade fakta.
Om du menar att DM600 har utmärkt bildkvalitet utan att ens äga en box så säger väl det allt.
Jag äger ingen själv men jag har konfigurerat en hög med DM600or och på min TV är det inget fel på bildkvaliten iaf från DM600.
Sen så är det ju som alltid skit in blir självklart skit ut också och det är inte boxens fel.

Leatherface
2010-03-15, 22:20
Jag upplever inte att min DM-800HD med DVI/HDMI-kabel är bättre än min gamla DM-600C med Scart till Komponent-kabel på SD-kanaler och jag kan ju bara se en HD-kanal :(
Bildkvaliten från DM800HD är mycket bättre än min DM7025 iaf.
Men som sagt skit in blir självklart skit ut och det kan inte ens DM8000 göra nåt åt.

Leatherface
2010-03-15, 22:23
Det är min box (orginal dm600) Storsnusaren pratar om och det ÄR skillnad på bild på BOXARNA oberoende av vilken tv jag använder. Min 3500:- orginalbox blir piskad av ipboxen......
Hade även en cuberevo 91hd hemma som inte var inställd på 720, även den var flera resor bättre i bild med samma kablage. Ett problem till med min DM600 är värmen! Blir hackiga inspelningar när temperaturen överstiger 27-28 grader i tv-bänken. Du får gärna skrika dig hes över orginal-boxar, men jag anser att det är slöseri med pengar.

Får se vad dm500hd har att komma med, men säkert inte mer än en 1500:- billigare klon.

Sen får man ju ge Dream Multimedia credit för att drivit på utvecklingen...... tex HD-boxar utan hdmi-utgång..........
Självklart så blir DM600 piskad av en boxar som skickar digitalt hela vägen istället för analogt över scart.
Inga problem med inspelningar eller värme hos mina kompisar iaf.
Ang boxar utan HDMI utgång så är det inget problem då den skickar full HDMI signal med ljud med DVI-HDMI kabeln.
Och var har du betalat 3500:- för DM600 förresten? DM600C får man för 2400:- här i stan.
Från Tyskland får man den för under 2000:-.

Rolsten
2010-03-16, 00:35
Jag äger ingen själv men jag har konfigurerat en hög med DM600or och på min TV är det inget fel på bildkvaliten iaf från DM600.
Sen så är det ju som alltid skit in blir självklart skit ut också och det är inte boxens fel.

Men jag äger en själv och har jämfört med mer än en SCART-kabel och tv.
Gjorde lite test när boxen var ny och Nokia 9602, 9610S gav skarpare/bättre bild.
Detta är väldigt gamla boxar nu och inget som gemene man använder så det spelar ingen roll.
Självklart ska man välja en kanal med så hög bitrate och ren signal som möjligt. Exempelvis Canal Digital 0.8W, SVT1 eller SVT2.

Däremot är ljudet DM500/600 stora problem.
Vem som helst borde höra skillnad även om man har nedsatt hörsel.
Och nej, alla har inte förstärkare i närheten så att köra optiskt är inte alltid ett alternativ.
Sen så har även jag precis som Applo problem med störningar vid inspelning på intern hdd, men i mitt fall har det inte med värmen att göra.
Kan säga att det blir oftare störningar på kanaler med hög bitrate.

TS undrade om bildkvalitén på 500/600 jämfört med originalboxar för Comhem (Humax/samsung) så det är väl bäst att hålla tyst.
Det bästa vore nog att skaffa en DM600 och helt enkelt testa på plats.
Använd ångerrätten och lämna tillbaka boxen om den inte håller måttet.

Leatherface
2010-03-16, 07:50
Säger det ännu en gång jag har konfigurerat en hög med DM600or hos mig och det är inga problem med varken ljud eller bild hos mig från DM600.
Om du har problem så är det nåt problem hos dig med inställningar på din TV eller liknande isf.
Och jag har då inte hört om några inspelningsproblem hos dom med DM600 iaf.
Däremot en del problem med streaming och inspelning över nätverk hos dom men dom problem har inte funnits hos mig så det beror på deras nätverk.

Storsnusaren
2010-03-16, 10:24
Självklart så blir DM600 piskad av en boxar som skickar digitalt hela vägen istället för analogt över scart.
Inga problem med inspelningar eller värme hos mina kompisar iaf.
Ang boxar utan HDMI utgång så är det inget problem då den skickar full HDMI signal med ljud med DVI-HDMI kabeln.
Och var har du betalat 3500:- för DM600 förresten? DM600C får man för 2400:- här i stan.
Från Tyskland får man den för under 2000:-.


Han mena min 500klon samt ipboxen. Menar du att ipboxen skickar digitalt via komponent kabeln som han använder till sin 600s?
Han köpte när de kom o med hårddisk i till vad som var ett bra pris då.

Leatherface
2010-03-16, 15:26
Nä men ipboxen har ju HDMI så varför köra komponent?
Sen så blir det självklart bättre med äkta komponent med jämfört med scart->komponent med dreambox som inte blir äkta komponent och därför sämre.
Sen så sitter det ju bättre chip i HD boxar jämfört med SD boxar så man kan inte jämföra mellan dom.

bpl
2010-03-16, 15:55
Då var vi där igen... Det är signalen som heter komponent inte kontakterna! Alltså, komponent från en DM600 = "äkta" komponent!

Storsnusaren
2010-03-16, 18:14
Nä men ipboxen har ju HDMI så varför köra komponent?
Sen så blir det självklart bättre med äkta komponent med jämfört med scart->komponent med dreambox som inte blir äkta komponent och därför sämre.
Sen så sitter det ju bättre chip i HD boxar jämfört med SD boxar så man kan inte jämföra mellan dom.

För att det inte var hans Box o då lättare att använda samma kabel som redan är ipetad i tvn.
Du kan kalla de va du vill, min 500klon storsmiskar hans äkta 600.
Vill du inte fatta så behöver du inte.

Leatherface
2010-03-16, 18:49
Tja om det är så gräslig bild så låter det som det är nåt fel på hans box för så dålig är den inte.
Däremot håller jag med om att det finns boxar som har bättre bild men jämförelse mot ipbox som är en hd box blir ingen rättvis jämförelse.
Sen kan olika TV apparater reagera olika på kablar och jag vet att hos vissa ger scart->komponent gräslig bild och hos dom funkar en vanlig RGB Scart bättre.
I vilket fall som helst så får man aldrig en äkta komponentsignal om man inte börjar löda i boxen.

Storsnusaren
2010-03-16, 19:28
Ja det var därför jag skrev att man bör va på sin vakt även om man köper en äkta, jag har sett fler än honom som klagat på bildkvaliten.
Den är inte inte jätte dålig, kopplar man den till en halvdan tv så är det fullt möjligt att man tycker det är bra, men den är fortfarande inte så bra som den borde med tanke på att min 500klon är så mycket bättre.

Lizzard
2010-03-16, 19:35
Jag tror inte en sekund på att originalboxar håller högre kvalite, original boxarna kommer ju från samma område i Kina som även gör klonerna.

Leatherface
2010-03-16, 20:58
Kan väl nämna att min TV har bättre bild än många splitternya platttvs som folk köper så det är ingen "halvdan tv".
Och visst är de möjligt att en del kloner kanske är ok men i många fall håller dom sämre kvalite.
Och även om man i tron köper en orginalbox i Sverige så kan man i själva verket ha en klon då man inte kan lita på att det dom säljer är orginal.

Storsnusaren
2010-03-16, 21:13
Jag tror inte en sekund på att originalboxar håller högre kvalite, original boxarna kommer ju från samma område i Kina som även gör klonerna.

Mmm verkar många ggr t.o.m som att det är precis tvärt om.

@lädret
självklart skiljer det mycket från tv till tv. Men bilden på min Sony super trinitron 32a var ett skämt mot min nuvarande. Har en billig 32a lcd i sovrummet o den lämnar väl endel att önska.

Leatherface
2010-03-16, 22:18
Är ju väldigt konstigt för jag har sett bild på både min gamla Sony 28" Trinitron och min nya Sony 50" och det är då bra bild på dom iaf.
Om det är dålig bild låter det som om det är fel inställningar på TV eller kablar.

Storsnusaren
2010-03-17, 15:48
Är ju väldigt konstigt för jag har sett bild på både min gamla Sony 28" Trinitron och min nya Sony 50" och det är då bra bild på dom iaf.
Om det är dålig bild låter det som om det är fel inställningar på TV eller kablar.

Kanske dina prylar de är fel på? ;)