handdator

Visa fullständig version : Tuners i AZbox (C+C eller C+T)



tobbelobbe69
2010-03-07, 18:54
Köpte en Premium+ i lördags, och stod i valet och kvalet mellan att a) köra 1 DVB-C och en DVB-T tuner så att jag kan ta in comhem + marksänd dansk TV, eller b) köra 2 DVB-C så att jag kan spela in ett program medan jag tittar på ett annat.

Bestämde mig till slut för b) 2 DVB-C.

Jag blev dock lite förvånad över att det var två antenningångar på boxen, så mina frågor är som följer:

1) Kan jag kolla på ett program via ena DVB-C-tunern och spela in genom den andra? Så som många andra boxar fungerar, men som bara har en antenningång?

2) Om JA i 1 ovan, måste jag splitta min antennkabel och koppla in den i båda tunersarna? Funkar det bra med kanallistorna eller är det meckigt?

3) Om det skulle vara meningslöst med två DVB-C-tuners för comhem så byter jag ut en till en DVB-T. Är det då möjligt att blanda program i kanallistorna (t.ex. favoriter), eller måste jag ha en lista per tuner?

hannhimhe
2010-03-07, 19:15
1) Kan jag kolla på ett program via ena DVB-C-tunern och spela in genom den andra? Så som många andra boxar fungerar, men som bara har en antenningång?

2) Om JA i 1 ovan, måste jag splitta min antennkabel och koppla in den i båda tunersarna? Funkar det bra med kanallistorna eller är det meckigt?

3) Om det skulle vara meningslöst med två DVB-C-tuners för comhem så byter jag ut en till en DVB-T. Är det då möjligt att blanda program i kanallistorna (t.ex. favoriter), eller måste jag ha en lista per tuner?

1. Om du har två ingångar, som på din AzBox, eller en ingång som på insidan delar sig till flera tuners spelar inte någon större roll. Anledningen till att du har två ingångar på din AzBox är så enkel som att har möjlighet att själv välja tunerkonfiguration.

2. Nu kommer jag inte på rak hand ihåg hur en C-tuner ser ut men den har väl en loop-through? Det räcker således med antennkabel till Tuner1 in, en kabel från Tuner1 ut till Tuner2 in. Om inte det fungerar delar du kabeln och kör in två i mottagaren.

3. Du väljer inte vilka tuner du ska se på / spela in från. Det sköter mottagaren. Har du 2 C-tuner kan du hur du vill se 1 kanal och spela in en annan. Blandar du C och T kan du inte spela in från en mux och se en annan. Det är alltså helt och hållet upp till dig att bestämma vad som är viktigt, vilken kombination av se/spela in som är intressant osv...

tobbelobbe69
2010-03-07, 20:28
Toppen. Då blir jag kvar med mina C-tuners och får köpa en kort antennsladd för att koppla ihop ut på den ena till in på den andra.

Tack för hjälp!