handdator

Visa fullständig version : Frågor till AzBox-ägare



lazerharp
2010-03-10, 10:21
Hej,

Jag är grymt sugen på denna box men har några frågor.

1. Hur är medianfunktionaliteten jämfört med tex Tvix eller PopcornHour. (lätt att förstå, krånglig, dålig....)
2. Funkar textningen lika bra som på en Dreambox?
3. Hur snabbt startar den från power off?
4. Är kanalbytena snabba jämfört med Dreambox, Samsung, Humax
5. Funkar den bra med Comhem?

Tack på förhand,
L

card
2010-03-10, 11:59
Tycke den funka lika bra som tvixen, lite svårare att konfa jämfört med tvixen.
Texten funkar bra, men har inta svart bakgrund och vit test utan mer åt det gula hållet, inte hittat vart jag kan ändra det.
Startar betydligt snabbare än tvixen iaf, inget som stör iaf.
tycker kanalbyten funkar smidigt, fast nu har min parabol blåst lite snett så därför kan det ta lite tid ibland.
Inte testat mot comhem.

squad
2010-03-10, 18:44
Kanon bra box !!! Det enda jag stör mig på är att kanalbytena är långsamma jämfört med min dm 600

tobbelobbe69
2010-03-10, 22:15
Hej,

Jag är grymt sugen på denna box men har några frågor.

1. Hur är medianfunktionaliteten jämfört med tex Tvix eller PopcornHour. (lätt att förstå, krånglig, dålig....)
2. Funkar textningen lika bra som på en Dreambox?
3. Hur snabbt startar den från power off?
4. Är kanalbytena snabba jämfört med Dreambox, Samsung, Humax
5. Funkar den bra med Comhem?

Tack på förhand,
L

Har en PCH C-200 & en DM-500C. Den senare har nu ersatts av AZBoxen.

1. Skaffade min för 5 dagar sedan. Har inte kunnat testa mediespelarfunktionaliteten helt ut. Ser dock lovande ut. Det är samma Sigma-chip som i PCH C-200.
2. Textningen funkar bra hos mig. Kan även ställas in. Inga lags för mig.
3. Ganska långsam tycker jag. Både start och avstängning tar 5-10 sek.
4. Långasammare än min DM-500C. Å andra sidan har firmware inte nått up i 1.0 ännu, så det finns hopp. Har en Humax HD-box som ligger på nivå med Dreamboxen.
5. Ja. Kör två DVB-C tuners med comhem, så jag kan spela in ett program och titta på ett annat samtidigt. Det är dock lätt att göra fel i inkopplingen av dubbla tuners på samma kanalutbud, så läs instruktionerna noga.

Sammanfattningsvis: Dreamboxen åker ut. Jag ångrar mitt köp av Popcorn Hour C-200 då AZBoxen i princip har samma möjligheter (om man inte är hyperentusiast). Popcornen har oxå en hel massa buggar och specifikationer som inte möts i nuvarande firmware. Utvecklingen av ny firmware håller mycket högre takt för AZBoxen.

Är grymt nöjd än så länge och lite förvånad över att jag klarade av installtionen själv :-)

lazerharp
2010-03-11, 19:35
Har en PCH C-200 & en DM-500C. Den senare har nu ersatts av AZBoxen.

1. Skaffade min för 5 dagar sedan. Har inte kunnat testa mediespelarfunktionaliteten helt ut. Ser dock lovande ut. Det är samma Sigma-chip som i PCH C-200.
2. Textningen funkar bra hos mig. Kan även ställas in. Inga lags för mig.
3. Ganska långsam tycker jag. Både start och avstängning tar 5-10 sek.
4. Långasammare än min DM-500C. Å andra sidan har firmware inte nått up i 1.0 ännu, så det finns hopp. Har en Humax HD-box som ligger på nivå med Dreamboxen.
5. Ja. Kör två DVB-C tuners med comhem, så jag kan spela in ett program och titta på ett annat samtidigt. Det är dock lätt att göra fel i inkopplingen av dubbla tuners på samma kanalutbud, så läs instruktionerna noga.

Sammanfattningsvis: Dreamboxen åker ut. Jag ångrar mitt köp av Popcorn Hour C-200 då AZBoxen i princip har samma möjligheter (om man inte är hyperentusiast). Popcornen har oxå en hel massa buggar och specifikationer som inte möts i nuvarande firmware. Utvecklingen av ny firmware håller mycket högre takt för AZBoxen.

Är grymt nöjd än så länge och lite förvånad över att jag klarade av installtionen själv :-)


Tack för ett riktig utförligt och bra svar. Blev riktigt sugen nu:lol:

MurdinE
2010-03-12, 13:52
1. Har ingen Tvix eller PopcornHour så kan inte jämföra. Man behöver spela upp filer via NFS för att få bra fart (läs: 720p och 1080p mkv) och det kan vara halvkrångligt att sätta upp för en novis (men det finns bra FAQ här på forumet). Efter setup är klar är den smidig att använda.
2. Textningen tycker jag fungerar bättre än på Dreambox. På TV är den lika bra. När man ser på inspelade filmer och spolar laggade undertexten efter nått kopiöst (tills den hann ikapp) på DM600, på AzBox Elite funkar det perfekt.
3. Hyggligt snabbt, inte timat här heller. Jämfört mot DM800 är den mycket snabbare tex och man startar inte om ofta ändå.
4. För mig går kanalbyten ungefär lika snabbt som DM600, men inte klockat det.
5. Ingen aning om den fungerar med Comhem, borde göra, men jag har bara parabol.