handdator

Visa fullständig version : Ngrab



Pelle Läpp
2010-03-18, 17:11
Kanske en lite "basic" fråga!

Vad gör "Ngrab server" under blåa panelen på fjärrkontrollen??

Tacksam för svar!! :pray:

Kokkivoxx
2010-03-18, 18:38
Du använder den till att kommunicera med datorn då det gäller att streama materialet från din box. Då sätter du upp en sk media server mellan boxen och din dator.

Om du vill ha mer information kan jag rekommendera lite sökning via Google!

viairdeto
2010-03-18, 22:06
Ngrab i dreamboxen används för att kommunicera med ngrab mjukvaran på din dator. Installera ngrab på datorn, starta programmet på din dator. I dess inställningar, ange dreamboxens IP adress samt rätt port (brukar vara 4000 default, låt den vara så).
Sedan gå till Ngrab inställningar på dreamboxen, skriv datorns IP och låt den detektera MAC-adressen. När den väl hittat MAC-adressen, då vet du att dreamboxen och programmet NGRAB som körs där har hittat varandra. Nästa gång du spelar in, välj inspelning via NGRAB och låt programmet vara igång på din dator ! Formatet som den spelar in på blir MPG.
Om du skall spela in via EPG tryck på RÖD knapp tryck på OK för att välja rätt EPG-program på dreamboxen, och tryck sedan GUL knapp. Då får du upp automatisk NGRAB som default inspelare.
Lycka till !

Pelle Läpp
2010-03-20, 12:29
aha ..... najs!! tack för infon!!!

zap18
2010-03-23, 21:02
Har en följdfråga på detta. Inspelningen har funkat finfint, men kan jag få boxen att spela upp det jag spelat in med??

viairdeto
2010-03-23, 21:44
mounta mappen på datorn till någon mapp på dreamboxen och så kan du titta på allt inspelat material (även divX-filmer, men då krävs transcoding ifrån din datorn, sker mha VLC då).

zap18
2010-03-23, 21:49
Right, grejen e att jag testat det, men den inspelade filen kommer inte upp i den mappen när jag kollar på dreamboxen trotts att den e mountad.