handdator

Visa fullständig version : Azbox Elite c*mhem inget TV mode



Montero
2010-03-20, 22:37
Har en Azbox Elite HD DVB-C/DVB-C2

Den kom med Firmware TD210 0.9.2880.

Om jag installerar nyare Firmware - ca nyare än 3000, så vill boxen ha lösen när jag ska ändra inställningar - inte bra eftersom '0000' inte fungerar.

TV Mode fungerar inte alls. Under TV Channels finns bara IP TV inställningar med IPnummer etc.
Ingen kanalsökning.

AZboxen loggar in på min NewCS på rätt sätt, det fungerar. Men jag har alltså ingen TV alls.

Hjälp, tips?

hannhimhe
2010-03-20, 23:16
Ladda ner ny firmware, döp filen till patch.bin, placera på usbminne.
Anslut usbminne till mottagaren, starta om, Format Application Area, Uppgradera.

Fortfarande samma problem?

Montero
2010-03-21, 18:55
Ja, har gjort detta flera ggr med ca. 10 olika firmwares.
Problemet är att SETTINGS inte accepterar lösenordet '0000'.

Lägre versioner av Firmware har inte detta problem.

Senare versioner av Firmware ger mig ett 'Fail to receive data error=-1' när jag går in i SETTINGS. Är detta ev. tuner relaterat?
Äldre firmwares ger inte detta fel men jag har som sagt inget TV Mode... och det har väl funnits med hela vägen iaf från Firmware 0.9.2880 som var orginal? :)

Montero
2010-03-21, 23:22
Ok, nu är det löst.

Tog bort den andra tunern och satte in DVB-C tunern i Slot B. Den inåt moderkortet sett. (misstänkte att boxen inte såg tunern alls - vilket visade sig korrekt)

Loggade in över FTP.
deletade allt under 'DISK2'

Laddade in nyaste firmwaren på en USB sticka.
Bootade med de i, Formaterade Apps Area.
Flashade med nya Firmwaren.

Dunkade in allt igen mgcamd etc.

Nu lirar det lysande.

Hänger kvar ett tag om någon skulle behöva tips, har ju suttit med den några dagar nu så lite har jag plockat upp. :)

hannhimhe
2010-03-22, 00:27
Du har en AzBox Elite.
Vilka tuners har du i den?
Sett från baksidan, hur satt de monterade? Höger respektive vänster slot.

...vart är den köpt?

card
2010-03-22, 20:42
även jag har detta problem, men bara ibland. Men jag har en DVB-S. Har testat mellan de tre nyaste firmware men det blir så på alla tre emellanåt. De gångerna det funkar har jag full signal men den gula undre mätaren visar på 0%

Har testat att köra utan diceq switch och kopplat motagaren direkt på en huvudet men samma problem, har även testat att byta huvud men ändå ingen skillnad.

Vad kan orsaka detta?

Tunern sitter monterad längst till höger om man kollar på den bakifrån, sloten längst ut alltså.

I AZBox Control Center så har jag ingen tuner i varken A eller B slot. Är den paj/glapp?

Montero
2010-03-25, 09:44
Du har en AzBox Elite.
Vilka tuners har du i den?
Sett från baksidan, hur satt de monterade? Höger respektive vänster slot.

...vart är den köpt?

Har nu en tuner. DVB-C. Till vänster bakifrån sett. Den andra tunern är urkopplad.

Köpt på digital nordic!

Väldigt bra maskin för pengen även om dubbla tuners är tji.

ranchn
2010-03-25, 16:30
Jag försökte ansluta en antennkabel från det markburna (analoga) kabelnätet som mitt hus är anslutet till.

I dag har jag den ansluten direkt till TV via antenningången.

Men när jag ska leta efter kanaler hittar jag bara satelliten. Alltså ingen TV-mode...

Några tips?

hannhimhe
2010-03-25, 17:33
Du menar att du försöker se analog kabeltv med en digital marktuner? Mitt tips är att sluta försöka med något som inte fungerar.

ranchn
2010-03-25, 19:42
:redface: :whistle:

Jag trodde det var som en "kombibox"... Men nu vet jag bättre. :thumbup: Ska genast sluta med mitt försök.

finns det att köpa en så där analog maktuner tro?
Det är så att min kära sambo, absolut vill se på kanaler som vi har i marknätet, men inte via parabolen. (aldrig är de nöjda). ;)



Du menar att du försöker se analog kabeltv med en digital marktuner? Mitt tips är att sluta försöka med något som inte fungerar.

hannhimhe
2010-03-25, 19:55
Sluta lyssna på tanten, det leder bara till att du rör ihop begreppen.

För att se de ANALOGA sändningarna behövs en analog tuner. Typ den som finns i en tv eller video. Anslut kabeln till tvn igen så kommer allt att lösa sig.

ranchn
2010-03-25, 20:01
Ja, det blir nog så att jag kör som tidigare.

Men är det denna jag egentligen skulle ha haft.
http://elektronikgruvan.se/product_info.php?products_id=1299

hannhimhe
2010-03-25, 21:09
Alla tuners till AzBox är DIGITALA.
"AZ-Tuner DVB-C,premium"
DVB = Digital Video Broadcasting

Wh0ami
2010-05-11, 16:12
Hej, har ett liknande problem med min nya azbox premium HD C, när jag fick den så uppgraderade jag till den senaste firmwaren och allt gick som smort, när jag bootade om boxen så tog det lite väl lång tid och sedan fick jag samma error message : Fail to receive data error=-1
efter det så är jag utelåst från settings och default password fungerar inte.
provade byta plats på tunern från den innre kort platsen till den längs bak. efter det så kan jag ställa in saker igen , men då står det att det är en DVB-T tuner och inte en C tuner.

någon som har en aning om vad som händer här ?

hoppas jag postade rätt nu, tyckte inte det fanns anledning att starta en ny tråd då problemet var liknande...

Wh0ami
2010-05-15, 02:21
löst det...
var i kontakt med forumet på azbox.com, där sa dom att av någon anledning så har företaget jag köpt min box av tagit ut DVB-S2 tunern och DVB-C tunern och satt i en DVB-C2, vilket egentligen är en terrestial, i boxen.

mailat företaget , inväntar svar...