handdator

Visa fullständig version : IP-TV med Telia eller Tele2 eller ingendera?



folke
2010-03-21, 14:18
Min käras dotter har just byggt villa och har precis nu fått telefonkabeln dragen till villan. Nu till problemet:
Telia lovar guld och gröna skogar med kombinationen Telefoni, adsl-bredband, mobiltelefoni och IP-TV.
Stationen är 3200 m bort och har bara Telias utrustning och högsta hastighet är vid station upp till 8 Mbit/s. Jag har räknat ut att den hastigheten är nere på ca 4,4 Mbit/s vid hennes anknytning.
Om man väljer IP-TV går väl hela bandbredden åt?
Tele2 hyr in sig på Telia, så hon kan välja Tele2 också.
Har jag rätt att hon bör se på TV via marksändningarna (Boxer) och ha bredbandet fritt för just bredband. Alla förslag emottages med tacksamhet.
Jag bor själv i villa och ser gratiskanalerna marksänt och har adsl för övrigt.

imported_kalleanka
2010-03-21, 14:27
TV kan hon ju välja via parabol oxå,
Viasat och Canal Digital kan du ju välja bland där.

Leatherface
2010-03-21, 15:59
Självklart så tar IPTV bandbredd från ditt vanliga bredband men nog går det fortfarande surfa på nätet ändå.
Men om hastigheten är nere på 4.4mbit så räcker inte bandbredden till tyvärr.
Bästa är att välja parabol istället så slipper man alla problemen som ADSL innebär och begränsat med boxar osv.

folke
2010-03-21, 20:07
Tack för svaren! Det är inte lätt för en okunnig att stå emot hårdsäljande Teliapersoner som drillas att locka med "paket" så kunden tror att kunden tjänar pengar. Hon har två smålägenheter i bottenvåningen på villan till vilka hon vill tillhandahålla både TV och bredband. Då föreslår jag adsl från Tele2 (billigare än Telia trots att de hyr in sig i Telias utrustning) och marksänt för TV. Är det någon som planerar en västkustsemester i sommar kan jag tipsa att hyr ni av henne får ni det kanon! Om intresse finnes sänd ett PM.

Polisen
2010-03-23, 21:06
Tack för svaren! Det är inte lätt för en okunnig att stå emot hårdsäljande Teliapersoner som drillas att locka med "paket" så kunden tror att kunden tjänar pengar. Hon har två smålägenheter i bottenvåningen på villan till vilka hon vill tillhandahålla både TV och bredband. Då föreslår jag adsl från Tele2 (billigare än Telia trots att de hyr in sig i Telias utrustning) och marksänt för TV. Är det någon som planerar en västkustsemester i sommar kan jag tipsa att hyr ni av henne får ni det kanon! Om intresse finnes sänd ett PM.

Telia kommer börja köra VDSL2 och så småningom MPEG4. Då blir förutsättningarna annorlunda.
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=50818