handdator

Visa fullständig version : Enigma 2 på azboxen



squad
2010-03-25, 20:46
För er som är intresserade så verkar det som om enigma 2 kommer att komma till azboxen i april !!!

http://www.satpimps.com/showthread.php?t=126422&page=37

MOD-EDIT 2010-01-02
Officiell information. Står det inte här är det inte heller bekräftat.
http://www.azbox-enigma.eu/

Registrera er för att få tillgång till filarkiv och så vidare.

know
2010-04-09, 13:59
Finns det någon mer info eller vart skall man hålla koll för senaste infon ?

dennisl
2010-04-09, 19:17
www.satpimps.com kommer säkert ha den senast infon men som det ser ut nu så är det långt kvar innan det är möjligt.

squad
2010-04-10, 13:39
Sant eller fake !?
http://www.youtube.com/watch?v=t6U6wMwe_mo

Swetobbe
2010-04-20, 22:32
Äntligen, precis vad denna box behöver

Oreda
2010-04-24, 08:25
Hoppas verkligen att det händer något snart med Az:n!!! Börjar tröttna rätt rejält på att den är så fruktansvärt seg, speciellt vid kanalbyte!!!!!!

Hoppas att E2 skulle kunna hjälpa till med detta!

skräddaren
2010-04-26, 10:15
kan bara instämma. Boxen är SJUKT SEG!!!!!! har även en DB 500 och kanalbytena är supersnabba på denna box. Hoppas verkligen E2 kommer inom kort och att boxen då blir snabbare.

hannhimhe
2010-07-16, 14:28
Jag installera enigma på en Elite nu. Får se vad som händer. Varken mediaspelare eller tuners fungerar så det är mest min nyfikenhet på hur menyer och liknande fungerar som får en chans att stillas.

card
2010-07-16, 14:32
Så boxen går inte att användas till särskilt mycket med enigma just nu då =)

Denna?
http://www.satpimps.com/showthread.php?t=135894

hannhimhe
2010-07-16, 15:24
Det går inte göra någonting mer än att snurra omkring i menyerna. Men vilket snurr det är. Fördröjningarna är som bortblåsta. Jag väntar, förvisso en smula otåligt, på drivrutiner för tuners och på att få igång mediaspelaren.

Satpimps, yes.

card
2010-07-16, 16:21
Låter onekligen spännande =)
Hoppas det kommer en realese snart då där det funkar, håll oss gärna uppdaterad =)

know
2010-07-16, 23:03
För folk som inte läser innan de testar......

Testa denna alpha test av E2 på egen risk!

Ni kommer antagligen inte bricka boxen men kan vara lite mer arbete än "reinstall" som behövs för att få boxen till "original" igen.

Vänta tills det kommer ut en stabil version om du behöver använda din box de närmsta månaderna :)

//know

card
2010-08-10, 09:40
Några nyheter på den här fronten?

hannhimhe
2010-09-20, 20:32
Ny beta om en dag eller två. Så räkna med sent denna eller nästa vecka. Men vem vet...kanske the_ripper & co håller tider bättre än Dream. :)

hannhimhe
2010-09-21, 08:13
I vanlig ordning. LÄS FÖRST!

http://www.satpimps.com/showpost.php?p=751313&postcount=550

card
2010-09-21, 21:50
I vanlig ordning. LÄS FÖRST!

http://www.satpimps.com/showpost.php?p=751313&postcount=550

Har du testat den?

hannhimhe
2010-09-27, 16:52
Då senaste releasens syfte var att få de som skriker "FAKE!!!oneone" att hålla käften ser jag inte någon anledning att prova. Andra har gjort det och jag tänker vänta till första betan där ljud och bild fungerar.

hannhimhe
2010-10-22, 01:56
Ny release. Jag har laddat upp till vårt filarkiv
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=704

Läs först. Installera sen.

tobbelobbe69
2010-10-22, 07:26
Ny release. Jag har laddat upp till vårt filarkiv
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=704

Läs först. Installera sen.

Spännande!

Hittade denna video: http://www.youtube.com/watch?v=odL0X7-f9eM

Tror ni att Enigma2 på Azbox kommer att fungera för DVB-C oxå, eller kommer DVB-C att behandlas styvmoderligt?

Om det finns någon som på detta forum som faktiskt installerar och testar denna, är jag sjukt intresserad av att höra hur det funkar.

hannhimhe
2010-10-22, 09:47
De håller fokus på Elite och DVB-S2. När det fungerar tillfredsställande kommer resten. Det går redan idag patcha upp mjukvarorna så att de fungerar med Premium/Premium+.

Jag kommer att installera och testa...så fort jag hittar tid att göra det.

Schwede30
2010-10-22, 11:40
Har Enigma bättre stöd för mottagning av mer än fyra satelliter än AZBIOXens stadardfw? , Stadardfw är riktigt dålig på det. Har provat ett par månader med att få det att funka. MAZ har inte hjälpt med att få DISEq 1.1 att fungera.

Det skulle vara ett bra skäl för mig att efter påläsning om hur man gör och en bön om att återställningscriptet/programmet verkligen fungerar prova att installera ENIGMA
/I

card
2010-10-22, 18:08
De håller fokus på Elite och DVB-S2. När det fungerar tillfredsställande kommer resten. Det går redan idag patcha upp mjukvarorna så att de fungerar med Premium/Premium+.

Jag kommer att installera och testa...så fort jag hittar tid att göra det.

Uppdatera oss gärna så fort du gjort det och ge oss lite kommentarer =)

hannhimhe
2010-10-22, 22:17
Naturligtvis lyckades jag klanta till installationen. Nu är det helg och familjen står, för första gången på länge, högt på priolistan. Det får bli nästa vecka.

Är ni nyfikna är det bara att kika in i tråden på satpimps. Där skrivs det flitigt.

card
2010-10-28, 18:41
Hur har det gått?
Fått till boxen?

hannhimhe
2010-10-28, 20:50
Jodå, jag lyckades få in senaste betan idag. Gjorde en kanalsökning på Thor, Sirius, Hotbird och Astra. Fick in en sisådär 4800 kanaler. Har bara testat fria kanaler.
Visjon Norge: OK
Das Erste: Ljudet försvinner ibland
Das Erste: Ljudet försvinner ibland

Jag började förbereda en extern hårddisk för att köra lite med mediaspelaren men det hann jag inte färdigt med.

card
2010-10-31, 06:26
Jodå, jag lyckades få in senaste betan idag. Gjorde en kanalsökning på Thor, Sirius, Hotbird och Astra. Fick in en sisådär 4800 kanaler. Har bara testat fria kanaler.
Visjon Norge: OK
Das Erste: Ljudet försvinner ibland
Das Erste: Ljudet försvinner ibland

Jag började förbereda en extern hårddisk för att köra lite med mediaspelaren men det hann jag inte färdigt med.

Låter bra det, men tror jag lugnar mig ett tag tills det är lite med Flash and Go :whistle:
Antar man måste köra mycket manuellt just nu via telnet m.m. och är inte så haj på linux kommandon :rolleyes:

Har du länken till hans blogg eller vad det var där han lägger upp senaste betorna, hittar inte den längre.

ab12cd34
2010-10-31, 07:02
http://www.azbox-enigma.eu/

know
2010-10-31, 14:57
Nån som hört om de ens börjat fundera på DVB-C ?

//know

hannhimhe
2010-11-02, 01:19
Nu börjar det gå undan

DS Team 3.0 (vad det nu betyder)
http://www.satpimps.com/showthread.php?t=142191

Officiell information. Står det inte här är det inte heller bekräftat.
http://www.azbox-enigma.eu/

Registrera er för att få tillgång till filarkiv och så vidare.

Schwede30
2010-11-03, 12:25
Har nu tagit steget och installerat Enigma. Var ganska skakigt och inte så lite skrämmande. Dator med windows på och se till att själva datorn stör så lite som möjligt. Man/Kvinna behöver inte den extra krydda som att datorn blockerar programmet eller att något av datorns säkerhetsprogram inte tycker om dig när mjukvaran uppdateras på mottagaren via uppdateringsprogrammet på datorn.

De guider som finns är inte helt nybörjarvänliga så läs en hel del innan du tar steget. (Det finns en möjlighet till återställning, men den är lite jobbig så läs på och gör rätt från början)

Frågor:
1. Är ENIGMA i AZBOXen samma som i DREAM-mottagarna? Går det att ladda ner en bruksanvisning för ENIGMA-firmwaren någonstans?

2. Är DISEqC implementerat i "AZENIGMA" ännu? (Får det inte riktigt att fungera)

3. Har bild, men inget ljud.... Är det jag som inte hittar i ENIGMA eller är AC3 inte igång ännu??

4. Nytt forum för "AZENIGMA" en bra id'e?
/I

Schwede30
2010-11-05, 00:06
Har nu "återställt min ELITE till AZBOXs fw, skriptet som finns att ladda ner fungerar alldeles utmärkt. Ser fram mot ett nytt försök med ENIGMA när ljudproblemet är fixat. /I

skräddaren
2010-11-09, 10:28
testade i helgen att ladda min premium+ med E2 (1.0.31). Lyckades att få in den i min box utan större problem men denna mjukvara verkar inte helt färdig än (vilket jag inte väntat mig). Dock lyckades jag inte få in några kanaler då jag gjorde kanalsökning på Thor o Sirius. Provade länge o väl utan att lyckas. Någon som lyckats få igång sin box med denna mjukvara? Hade varit kul om ni som provat hör av er om resultatet. Har nu laddat tillbaks orginal mjukvara men ser fram emot ett nytt försök när nya uppdates kommer:)

Schwede30
2010-11-10, 08:48
Knapparna på fjärrkontrollen blir annorlunda. Boxen tror att det är en DREAMbox fjärrkontroll du använder. Knapparna blir alltså fel och du får fippla tills dess att någonting fungrear. Efter e5tt att jag hafe provat mig runt ett bra tag hittade jag en funktion där det gick att byta utseendet på mjukvaran till något som hade ett enjklare och mer pedagogiskt gränssnitt ("skin").

Boxen ville väldigt gärna söka kanaler från ASTRA-satelliten på 19 grader öst (standardinställning). Jag fick gå in i huvudmenyn och leta efter installationsmenyn, Hittade att det gick att ändra satellit till valfri. Berätta gärna om du får DISEqC att fungera.

Enligt gruppens moderator så hade mina ljudproblem löst sig om jag hade använt "RESOLUTION"-knappen på AZBOXens fjärrkontroll för att hitta rätt ljudinställning för ENIGMA.

Lycka till!

Oreda
2010-11-14, 08:55
Ni som har testat E2 har ni märkt någon skillnad i hur snabb/seg boxen är, om man jämnför med orginal?

Schwede30
2010-11-14, 10:44
Den reagerar snabbare, men hittills har det tagis ut av att jag inte har använt ENIGMA tidigare och att knapparna har flyttats runt på fjärrkontrollen. Byt"skin" till det mest lättanvända efter ENIGMA-installation om du vill att det skall fortare.

Acropora
2010-11-22, 07:14
RTi core 1.0.0 BETA ute, ser mkt lovande ut

download; http://www.azbox-enigma.eu

skräddaren
2010-11-22, 14:31
Har du provat denna version?

Acropora
2010-11-22, 22:02
Nej:( Jag fastna på AzUP ver 1.2.

Finns varken på download här eller azbox-enigma.eu :( Vet inte hur "noga" det är dock men antar det står v1.2 av en anledning

Schwede30
2010-11-22, 22:48
ENIGMA-versionen fungerar i stort sett alldeles utmärkt!!
Problemen kommer nä ENIGMA är installerat och det gäller att försöka förstå sig på fjärrkontrollen och den nya mjukvaran i boxen. Någon som har ett bra förslag på var en passande DREAM-box-bruksanvisning kan laddas ner???

Installering:
Krav: AZBOXen och dator ansluten till nätverk. Tillgång till en minnespinne.
Alla iler som behövs kan laddas ner på förstasidan för http://www.azbox-enigma.eu (http://www.azbox-enigma.eu/)
Det är en komprimerad fil som skall packs upp. Detta görs med ettt program om till exempel: Winrar. Efter uppackningen av filer skall filen patch.bin överföras till en minnepinne. öm pinnen innan filen koiers över för att mnska risken för att det blir fel.. I katalogen Azupdate, skapades automatiskt vid uppacknngen, finns det en fil SETUPEXE. Den filen skall köras innan ENIGMA installeras på AZBOXen. I katalogen finns det enfil med namnet README som talar om hur uppdateringen går till.

Det är inte så komplicerat, men det finns ett hjärtsnörpögonblick i slutet av installationen då ingenting verkar häda på 10 - 15 skunder och skämen är helt tomc. Sedan dyker det upp siffror på skärmen som visar hur många procent av mjukvaran som lästs in i systemet . Detta sker varje gång mottagaren bootas om.

Jag skrev i stort sett alldeles utmärkt. Det jag behöver hjälp med är:
Var kan jag installera CD-kortet eller CONAX-modulen?
Görs det med en PLUGIN?

Finns det en meny där jag kan se signalkvalitet så jag vet att jag har ställt in DISEqC 1.1 för rätt satellit?

Att hitta kanalsökningsläget tog sin tid. Jag har bra bild och ljud på FTA-kanalerna (de fria). Tyvärr lyckas jag inte avkoda de krypterade kanalerna. Radio-kanalerna låter skit, ljudet är sönderhackat. (Tror att det är för att radion inte är prioriterad jämfört med de som vill fotboll... ;-)

Jag ha nu fipplat så mycket med kortet och modulen samt AZBOXens kortläsare att jag inte längre är säker på hur kortet skall sitta i modulen. Skall det vara den grå sidan eller sidan med bild på som skall vara mot den blå, gula och gröna sidan på CONAX-modulen?

skräddaren
2010-11-24, 10:06
Kul att höra att det verkar funka...dock med lite strul. Kan tyvärr inte hjälpa dig med C modulen då jag endast kör klient. Har denna mjukvara stöd för dubbla tuners? verkar vara dax för ett nytt försök i helgen kanske....

skräddaren
2010-11-24, 10:08
finns med i zip filen www.azbox-Enigma.eu (http://www.azbox-Enigma.eu)

Schwede30
2010-11-24, 13:32
Det verkar inte vara så. Jag har en ELITE så jag kan inte kontrollera det själv, men det finns en del påpekanden om att bara den ena tunern fungerar på EU-Enigma-hemsidan.

Har plockat fram min Fortec Star-trotjänare. Kan återigen se på TV medans jag väntar på att någon skall lösa mina problem ;-) (Blir väl att ta helgen till att sätta mig in i plug in-världen och att lusläsa en DREAMBOX-bruksanvisning)

Schwede30
2010-11-25, 14:06
Om jag stoppar in ett kort i AZBOXens kortläsare, skall chippet vara uppåt eller nedåt?

Loony
2010-12-09, 19:20
Hur går det för dig? får du någon bild?

Schwede30
2010-12-10, 01:23
Jag har plockat fram min FORTEC STAR HD-box igen. Skall försöka ta tag i ENIGMA. Tror att jag behöver hjälp med hur jag skall få snurr på CD-kortet under ENIGMA. Det är troligen inte oöverstigligt, men kräver nog en dags pulande. Bilden på de fria kanalerna är riktigt bra och mottagaren svarar snällt på fjärrkontrollen så ENIGMA är vägen att gå.

Schwede30
2010-12-11, 12:03
Ny version på ENIGMAs hemsida. Påstås ha stöd för kortläsare. Någon sm redan har provat FWn?

Storsnusaren
2010-12-13, 20:17
Om jag stoppar in ett kort i AZBOXens kortläsare, skall chippet vara uppåt eller nedåt?

Brukar väl gå att lysa in med ficklampa o se vart "kontakterna" sitter.

hannhimhe
2010-12-15, 01:50
RTi core 1.0.3 BETA
Det är riktigt trevligt att kunna spela upp TUNGA mkvfiler utan problem med varken ljud eller bild.

Loony
2010-12-15, 17:16
Hoppas att AZBOXens kortläsaren kommer igång med nästa fw

skräddaren
2010-12-16, 10:31
RTi core 1.0.3 BETA
Det är riktigt trevligt att kunna spela upp TUNGA mkvfiler utan problem med varken ljud eller bild.

Funkar denna version bra i övrigt? kan ngn rekommendera denna??

skräddaren
2010-12-16, 10:32
Brukar väl gå att lysa in med ficklampa o se vart "kontakterna" sitter.

kortet skall sitta med kontaktplattan nedåt i kortläsaren....

jonsa79
2010-12-16, 12:06
Funkar denna version bra i övrigt? kan ngn rekommendera denna??

Tycker faktiskt att det börjar likna något nu. Det mesta fungerar som det ska. Ljudproblemet verkar vara löst.
Tyvärr fungerar inte undertexterna ännu men det hoppas de på skall vara löst till nästa version.

skräddaren
2010-12-16, 15:12
funkar det med dubbla tuners?

Schwede30
2010-12-16, 16:18
Har du fått kortläsaren att fungera i ENIGMA2?

skräddaren
2010-12-17, 10:38
Har du fått kortläsaren att fungera i ENIGMA2?

har tyvärr inte provat då jag använder min az endast som klient. Har problem med min hårddisk och öpnnade chassit för att koppla ur HDD då jag la märke till att kortet skall sitta med kontaktplattan nedåt.

wba
2010-12-17, 22:04
Sugen på att prova att lägga in den nya imagen men vill veta lite mer om den.
Fungerar textning på olika kanaler och kan man köra med mgcamd som klient. Har en DB7020 som server.
Fungerar kanalsökning?
Om mgcamd fungerar kan man ladda ner den från någon pluginserver? Är det bara att editera i var/keys som vanligt?

Schwede30
2010-12-17, 22:48
Hej West Bromwich, jag tror att vi lla väntar på att någon annan skall prova. När jag har provat har jag märkt att återställningsskriptet till den ursprunliga FW fungerar alldeles utmärkt. Tror att den interna kortläaren skall fungera i den senaste imagen, men att det inte finns stöd för CI ännu.

Loony
2010-12-18, 10:23
Så har säger dom ang interna kortläsaren på www.azbox-enigma.eu

Not working (yet)

jonsa79
2010-12-18, 11:10
Sugen på att prova att lägga in den nya imagen men vill veta lite mer om den.
Fungerar textning på olika kanaler och kan man köra med mgcamd som klient. Har en DB7020 som server.
Fungerar kanalsökning?
Om mgcamd fungerar kan man ladda ner den från någon pluginserver? Är det bara att editera i var/keys som vanligt?

Textning fungerar inte ännu.
Mgcamd och cccam fungerar. Telnet till boxen och installera dessa dock. Ingen pluginserver som jag känner till iaf.
Nycklarna editeras som vanligt.
Kanalsökning fungerar.

wba
2010-12-18, 12:17
Ok ! Tack för svaren.. Får vänta till undertextning fungerar då..

Oreda
2010-12-19, 09:01
Jag testade att lägga in E2, men i displayn på AZ:n blinkar det bara "RESCUE MODE?"!!!? Det händer inte något mer än så! Jag gjorde som det stod, matade in det nya IP i AzUp. AzUp började arbeta, men sen stod det att den inte fick kontakt med boxen, och att jag skulle starta om boxen. Och det är där jag är nu, med "Rescue Mode?" blinkande i displayn!!

Någon som har en aning om vad som skall göras nu?

Loony
2010-12-19, 11:06
Vad händer om du kör om allt?

Oreda
2010-12-19, 11:26
Nu har jag börjat om, och får fram IP-numret i displayn. När jag kör AzUp står det:
11:10:33 > Connecting...
11:10:33 > Login...
11:10:34 > Login Success.
11:10:34 > Check rescue mode
11:10:34 > You have NEW kernel in your AZBox
11:10:35 > Rescue mode - OK
11:10:35 > Getting patch.bin ...

Sen kommer upp ett nytt fönster med texten:
Connection to service failed!
Pls Switch Off and Switch On your AZBox and try again!!!

Har provat att stänga av och startat igen, men samma meddelande kommer igen!?

Loony
2010-12-19, 14:19
kolla så att du kör med rätt AzUp.. rätt AzUp till 1.0.3 är V1.2.5 om det är RTi core 1.0.3 BETA du ska köra in?

Schwede30
2010-12-19, 19:32
Prova att återställa till AZs mjukvara och försök igen med installationen av ENIGMA.

Schwede30
2010-12-19, 19:33
Förresten, du har inte tagit ut/låtit minnespinnen sitta kvar för tidigt/för länge?

Oreda
2010-12-20, 21:33
Nu har jag fått det att funka! Jag installerade en tidigare version, sedan körde jag in den senaste. O, nu funkar det. Har dock bara testat några få "gratis"-kanaler! Boxen känns mycket, mycket snabbare än med org. fw!!!! :o) Nu ska jag "bara" få in ccCam i Az:n! Någon som kan något i denna fråga? Tänkte köra min DM7000 som server, och då blir Az:n klient.

Millee
2010-12-21, 19:06
Nu har jag fått det att funka! Jag installerade en tidigare version, sedan körde jag in den senaste. O, nu funkar det. Har dock bara testat några få "gratis"-kanaler! Boxen känns mycket, mycket snabbare än med org. fw!!!! :o) Nu ska jag "bara" få in ccCam i Az:n! Någon som kan något i denna fråga? Tänkte köra min DM7000 som server, och då blir Az:n klient.

Kan du förklara mer specifikt hur du gjorde? Har exakt samma problem som du hade, befinner mig i en oändlig loop med azup/starta om azboxen!

Oreda
2010-12-21, 21:35
Jag laddade ner och installerade v1.0.29(tror jag att det var). http://www.azbox-enigma.eu/e107/download.php?list.2 Det verkar vara väldigt viktigt att man använder rätt AzUp!!! Alltså den AzUp som följer med i respektive version. Efter att den var installerad, gjorde jag en ny install. med den senaste E2 (RTi core 1.0.3 BETA). Detta gjordes med medföljande AzUp! Alltså, även ny install. av AzUp!

Hoppas att du blir lite klokare av detta. Det funkade för mig, men tror inte att det är så här det ska gå till!! Förresten, läs medföljande ReadMe som finns i AzUp-mappen och följ intruktionerna. Själv fick jag läsa det 2-3 gånger innan jag gjorde/kopplade som det stod!!!!

Millee
2010-12-21, 23:38
Jag laddade ner och installerade v1.0.29(tror jag att det var). http://www.azbox-enigma.eu/e107/download.php?list.2 Det verkar vara väldigt viktigt att man använder rätt AzUp!!! Alltså den AzUp som följer med i respektive version. Efter att den var installerad, gjorde jag en ny install. med den senaste E2 (RTi core 1.0.3 BETA). Detta gjordes med medföljande AzUp! Alltså, även ny install. av AzUp!

Hoppas att du blir lite klokare av detta. Det funkade för mig, men tror inte att det är så här det ska gå till!! Förresten, läs medföljande ReadMe som finns i AzUp-mappen och följ intruktionerna. Själv fick jag läsa det 2-3 gånger innan jag gjorde/kopplade som det stod!!!!
Tack! Ska testa det imorgon. Men jag är alltså fast i en loop av "Rescue Mode?" och "89.xxx.xxx.xxx". Ska jag använda mig av v1.0.29 och medföljande AzUp och därefter göra samma sak med RTi core 1.0.3 BETA och medföljande AzUp? Jag har redan testat med RTI core 1.0.3 BETA och medföljande Azup som finns i .Rar-filen. Dock har jag ju fått de felen du fått.. Är det så att den inte hittar setup.bin filen eller vad är problemet? Som sagt ska jag testa imorgon. Får se om det blir någon framgång! :)

Edit: Något annat jag undrat över är: När det kommer "Rescue Mode?", vad ska man göra då? Bara vänta eller ska man som jag tidigare gjort trycka på on/off knappen framme vid Azboxen?

jonsa79
2010-12-22, 12:18
Edit: Något annat jag undrat över är: När det kommer "Rescue Mode?", vad ska man göra då? Bara vänta eller ska man som jag tidigare gjort trycka på on/off knappen framme vid Azboxen?

Vänta på att ip-adressen kommer fram.

wba
2010-12-28, 21:43
Ser att dom släppt en ny version RC1. Det blir nog att vänta till nästa och prova då verkar det som undertexterna ska fungera.

What is comming in RC2 :

- Recording and DVB Subtitles, and other stuff regarding functionality :)

- You can expect RC2 before 31.12 or on New Year eve :D

farzad_g
2010-12-29, 16:34
Hej,
har inte uppdaterat till ENIGMA2 än, kör Boxen trådlöst och undrar om det kommer att funka trådlös med AzUp? eller måste skaffa 30m TP kabel!

*******************
AzBox Premium HD
MultiCas

farzad_g
2010-12-29, 16:56
Jag tror har hittat svaret här:
http://forum.azbox-enigma.eu/viewtopic.php?f=17&t=136&p=359&hilit=wireless#p399

synd att inte går .. får avvakta ett tag till.

hannhimhe
2010-12-29, 17:42
Boxen behöver inte vara ansluten till varken TV eller antennkabel. Flytta boxen till routern och använd 1,5 meter kabel istället.

Millee
2011-01-04, 18:31
Har fått det att funka! Är det bara jag eller funkar det inte bra att spola fram på hd filmer på engima2???

Millee
2011-01-04, 18:54
jag har RTi core RC1 Enigma 2 och det står att den inte är "konfiguerad" och därför kan jag inte utföra någon manuell sökning .. Vad är problemet?

Schwede30
2011-01-04, 19:55
Du får konfigurera den. Ställ in i menyn vad du har för utrustning (LNB och omdet går DISEqC)

Millee
2011-01-05, 00:34
Jaha okej, ska kolla på det. Är det så att standard knapparna inte fungerar för er också? Verkar väldigt mystisk version jag har..

Schwede30
2011-01-05, 07:23
Menar du fjärrkontrollen? Jo, ENIGMA2 använder fortfarande Dreamboxfjärrkontrollippsättning. Resultatet blir att saker ligger under andra knappar än vad det står på AZBOXens fjärrkontroll.

realthing
2011-01-15, 14:50
undrar om enigma 2 funkar till kabel tv eller om det bara är satellit än så länge

Schwede30
2011-01-15, 15:13
Enbart FTA satellit än så länge. (FTA: Free To Air). Inga krypterade kanaler kan tas emot då kortläsare och CI inte stöds ännu.

realthing
2011-01-15, 18:53
ok tackar för det snabba svaret då får man vänta längre då

Schwede30
2011-01-16, 11:37
Ny FW för AZENIGMA ute.
Har inte lyckats hitta någon information om kortläsare/CI stöds, men någon av er andrar kanske lyckas hitta någon information på deras omgjorda hemsida.

Jag fick skapa en ny inloggning då sidan inte ville kännas vid den gamla... Troligen har de kastat ut oss som inte har bidragit med annat än klagomål och påpekanden om saker vi vill ha gjorda... ;-) (Fortfarande enbart DVB-S, alltså inget för DVB-C och T ännu)

Loony
2011-01-16, 11:41
Nopp, hittar ingen info ang kortläsaren heller.. :(

Loony
2011-01-16, 11:45
Undra vad detta kan vara för kul --> "We want to announce that soon RTi Neutrino HD Project will be available on our svn.

Also, we will release first release of Neutrino HD for AzBox HD Devices. "

Schwede30
2011-01-16, 22:56
Neutrino HD is complete sw, and will be packed as Image, previously used on Dbox2 devices, and now in HD edition on Coolstream HD1 and Neo. Also working on AzBox HD Devices. Benefits of Neutrino HD is that it is completly written in C language, and it use light OSD structures, so running way faster than E2.

Om du förstod vad det betyder Loony, får du gärna berätta det för mig.

jonsa79
2011-01-17, 16:49
Provade att installera rc2 men lyckas inte få upp någon bild. Boxen har giltigt kort och jag ser att detta fungerar men ingen bild. Menyer fungerar som de ska...
Någon som provat och råkat ut för samma?

Schwede30
2011-01-17, 17:09
Hej!
Kortet spelar ingen roll då varken kortläsaren eller CI inte stöds ännu. De som kortdelar kan få bild och ljud.

Har du lyckats göra en kanalsökning? I så fall, prova någon av de okrypterade kanalerna. På Thor, exempelvis "poker channel" på f.k.a. SIRIUS någon av de baltiska/ryska kanalerna eller någon av de religiösa som verkar finnas överallt.

jonsa79
2011-01-17, 19:13
Hej!
Kortet spelar ingen roll då varken kortläsaren eller CI inte stöds ännu. De som kortdelar kan få bild och ljud.

Har du lyckats göra en kanalsökning? I så fall, prova någon av de okrypterade kanalerna. På Thor, exempelvis "poker channel" på f.k.a. SIRIUS någon av de baltiska/ryska kanalerna eller någon av de religiösa som verkar finnas överallt.

Alltså kortet sitter i min dreambox..som är placerad i mitt eget hushåll :)
Allting fungerar utom att jag inte får fram någon bild på vilken kanal jag än ställer mig på. Körde RC1 innan och där fungerade det. Bytte till denna nu då det verkade som textningen skulle fungera.

Schwede30
2011-01-18, 11:34
Stod en del på forumet om folk som tyckte att den här utgåvan fungerade sämre. Kan vara det. De flesta av oss väntar på att FW skall börja fungera med kort.

jonsa79
2011-01-18, 14:40
Nu funkar det! Ändrade i mg_cfg, Boxtype till # 06 dreambox/mips.
Då hoppade bilden igång.

wba
2011-01-18, 16:33
Fungerar textningen också nu?

jonsa79
2011-01-18, 17:08
Fungerar textningen också nu?

Svar ja, tyckte dock den var lite seg. Men fungerar gör den absolut.

Schwede30
2011-01-20, 01:11
RC3 ute... De gnuttar på riktigt duktigt de som håller på och utvecklar. Som tidigare: Enbart satellit, enbart FTA (om inte CS används)

For ULTRA AND PREMIUM+ Users, please wait we are UPLOADING FIXED patch.bin !!!

jonsa79
2011-01-20, 15:51
RC3 ute... De gnuttar på riktigt duktigt de som håller på och utvecklar. Som tidigare: Enbart satellit, enbart FTA (om inte CS används)

For ULTRA AND PREMIUM+ Users, please wait we are UPLOADING FIXED patch.bin !!!

Testade den nu... funkade helt ok om man bortser från vissa hd-kanaler som hackar.

hannhimhe
2011-01-20, 21:28
Fixen är uppe.

roy71
2011-01-23, 19:11
hur får man igång textningen?

Schwede30
2011-01-29, 13:23
RTi core RC4 (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/news.php?extend.3.1)

on 29 Jan : 02:26 Posted by RTi (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/user.php?id.1) Category: Misc (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/news.php?cat.1) Comments: 0 (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/comment.php?comment.news.3)
http://www.azbox-enigma.eu/RTi/e107_images/newspost_images/welcome.png (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/news.php?item.3.1)RTi core RC4

Change Log :

- New Kernel from 26.01.2011 ( Linux AZBox 2.6.22.19-19-the_ripper #216 PREEMPT Wed Jan 26 19:22:07 CET 2011 mips GNU/Linux )

- New Drivers

- Added support for .TS file Playback ( Now You are able to play recorded material directly from AzBox )

- Added support for Timeshift

- Several fixes on .py files for better stability


In progress : We will move soon to the new structure / skeleton, and we will introduce support for DVB-T, DVB-C and second DVB-S2 tuner ( just for Premium+ model ). Result of this changes will be better stability and functionality of Enigma 2 in AzBox HD Receivers.

Please make as much as possible tests, and report them on our forum :

http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/index.php


Blir nog en låååång väntan på kortläsare och CI...
(http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/showthread.php?186-RTi-core-RC4-Enigma-2)
http://www.azbox-enigma.eu/RTi/e107_images/generic/lite/email.png (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/email.php?news.3)

wba
2011-01-29, 22:43
Då har man installerat nyaste versionen RC4.
Lite problem som uppstått.
1. Har installerat mgcamd_1.35a manuellt via telnet och kört install (ipk)när jag bootar om azboxen så måste jag telneta till boxen igen och starta mgcamd. Hittar den inte i camd manager finns det någon lösning för det så man kan hitta den i camd managern.
2. Har också laddat in 2sub manuellt men får ingen textning på digital, den finns med i plugins mappen. Jag antar att det är den som ska användas eftersom det är en enigma2 image
3.Tycker att HD kanalerna hackar.
Tips mottages!

Har nu fått det att fungera.
Laddade hem CVS_EMU.ZIP (http://www.sat-universe.com/attachment.php?attachmentid=241953&d=1287773242) från.
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=189772
och följde guiden.
Sen laddade jag hem och installerade enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk från
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=687 och editerade inställningar i /usr/keys.
Klart och betart!! :o

wba
2011-01-30, 21:08
Kvar att fixa undertexter!
Löst!
Tryck check på fjärren sen text och välj 199.

trannelnossnaj
2011-01-31, 08:37
Då har man installerat nyaste versionen RC4.
Lite problem som uppstått.
1. Har installerat mgcamd_1.35a manuellt via telnet och kört install (ipk)när jag bootar om azboxen så måste jag telneta till boxen igen och starta mgcamd. Hittar den inte i camd manager finns det någon lösning för det så man kan hitta den i camd managern.
2. Har också laddat in 2sub manuellt men får ingen textning på digital, den finns med i plugins mappen. Jag antar att det är den som ska användas eftersom det är en enigma2 image
3.Tycker att HD kanalerna hackar.
Tips mottages!

Har nu fått det att fungera.
Laddade hem CVS_EMU.ZIP (http://www.sat-universe.com/attachment.php?attachmentid=241953&d=1287773242) från.
http://www.sat-universe.com/showthread.php?t=189772
och följde guiden.
Sen laddade jag hem och installerade enigma2-plugin-softcam-mgcamd-config.ipk från
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=687 och editerade inställningar i /usr/keys.
Klart och betart!! :o

Hejsan tycker du att HD kanalerna fortfarande hackar ??

wba
2011-01-31, 15:49
Ja!!
HD kanalerna fungerade bra med den gamla imagen innan jag blåste den.
Vet inte om det har med signalstyrkan att göra??
Det har blåst en del under tiden jag har meckat så tallriken kanske har rört sig lite.
Upptäckte att det inte finns någon texttv i denna image:(
Jag är svårt beroende av sidan 377.:p

hannhimhe
2011-01-31, 19:17
Hejsan tycker du att HD kanalerna fortfarande hackar ??
Jag testade helt kort idag.
SVT HD - OK
TV4 HD - Osync i ljudet
BBC HD - OK

Ska testa samtliga HD imorgon.

wba
2011-02-01, 15:18
Jag testade helt kort idag.
SVT HD - OK
TV4 HD - Osync i ljudet
BBC HD - OK



Vad har du för signalstyrka på HD kanalerna?

Schwede30
2011-03-10, 08:00
För information:


RTi core RC6 Enigma 2


RTi core RC6 Enigma 2 Image :

Based on completly new Drivers and new Kernel.

This Enigma 2 Image is for DOM Install !!!

USE AzUP 2.1 to Install this Image in Your device ( Download AzUP 2.1 here (http://www.azbox-enigma.eu/upload/AZUp_v.2.0.1.rar) )

What is new :

- All drivers are rewriten and placed in Kernel space !!!

- Completly new kernel ( from 2.6.22-19 upgraded to 2.6.29 )

- New DVB-S2 Tuner driver for Elite - Premium - Premium+ and Ultra

- DVB-T and DVB-C for all models comming very soon.

- Twin tuner support for Premium+ comming very soon.

- Completly new Gstreamer build by sattomy ( Support for seeking added and Improved stability and playback )

- New and enhanced Videomode ( A/V Settings ) by telesat ( Added settings for DTS and AC3 )

- Deinterlace ( 1, 2, 3 - 1 and 2 give so far best result on our tests )

- Digital Audio settings ( Inside of A/V Settings )

- MediaCenter Plugin by sattomy

- Fixed problem for HD channels on 23.5 , 13 E, 0.8 and 30 w

- Improved Video quality

- Better STC compensation ( Switching to / from AC3 or DTS fixed )

Small Info :

- Now You are also able to play WMA files , only thing what You have to do is to rename WMA extension to WAV , as Enigma 2 doesnt recognise WMA extension ( However, we will patch soon Enigma 2 to be able to recognise .wma extension ).

Still You can expect some bugs which will be improved after implementation of DVB-T, DVB-C, ISDB-T and Twin Tuner support ( Premium+ )

We would like to ask all of You to make Feedback as much as possible http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/images/smilies/wink.png

Download :

RTi core RC6 Enigma 2 (http://www.multiupload.com/PMZQPNX1QC)

Post Your feedback here :

http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum...=3124#post3124 (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/showthread.php?289-Talk-RTi-core-RC6-Enigma-2&p=3124#post3124)

Schwede30
2011-03-18, 05:11
RTi core RC7 Enigma 2



**** THIS VERSION IS JUST FOR ELITE & PREMIUM & ULTRA****



RC7 core Enigma 2 Image

What is new :

- New Kernel and Drivers

- Support for DVB-T and DVB-C Tuners

- Faster zapping time

- New fixes for Media Center Plugin ( Especially on Audio part )

- Improved stability

- New Bootlogo

- Extras is accessible by Blue button


**** THIS VERSION IS JUST FOR ELITE & PREMIUM & ULTRA****



.:: PREMIUM+ TWIN Support is COMMING in next few day's ::.


Download :

http://www.multiupload.com/3J35H68FO4


Discussion thread :

Please make tests and post Your reply in Discussion thread ( link is below )

http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum...=3484#post3484 (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/showthread.php?328-Talk-RTi-core-RC7-Enigma-2&p=3484#post3484)

Millee
2011-03-19, 00:59
RTi core RC7 Enigma 2



**** THIS VERSION IS JUST FOR ELITE & PREMIUM & ULTRA****



RC7 core Enigma 2 Image

What is new :

- New Kernel and Drivers

- Support for DVB-T and DVB-C Tuners

- Faster zapping time

- New fixes for Media Center Plugin ( Especially on Audio part )

- Improved stability

- New Bootlogo

- Extras is accessible by Blue button


**** THIS VERSION IS JUST FOR ELITE & PREMIUM & ULTRA****



.:: PREMIUM+ TWIN Support is COMMING in next few day's ::.


Download :

http://www.multiupload.com/3J35H68FO4


Discussion thread :

Please make tests and post Your reply in Discussion thread ( link is below )

http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum...=3484#post3484 (http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/showthread.php?328-Talk-RTi-core-RC7-Enigma-2&p=3484#post3484)

Tackar, jag har installerat det, men märker ingen skillnad? Hur vet jag att allt har gått som det ska? Jag behöver lite hjälp med AzBoxen, finns det någon möjlighet att chatta med dig så man kan få den hjälp? Skulle vara sjukt tacksam om jag fick den hjälpen. Har haft Azbox i 2 år men har inte kunnat använda den för att den inte fungerat som den ska eller att jag inte vet hur man ska göra så att den ska fungera som den ska.. Skulle vara sjuuukt tacksam!

Millee
2011-03-19, 01:35
Jag är i en jävla looooop av booting !!! WTF! Nådde ingen framgång av att försöka installera RC7 så jag skulle testa att göra "fabriksåterställning" på den versionen jag har (RTi_Core_1.1.1.RC1), och nu bootar den om hela tiden!!! Jag får meddelandet "We are really sorry. Your dreambox encountered a software problem " med grön bakgrund och då laddar den och så får jag det igen... Vad ska jag göra??? Ska det va ett sådant helvete att ha en azbox? Plzzzzzzzzzzz help meeeeeeeeee

Schwede30
2011-03-19, 08:16
Tror att du måste gå tillbaka till AZBOXs egen FW för att fxa problemet.

Har du ladddat ner en AZBOX fw, döpt om den tlll patch.bin och fört över den på en minnespinne?
Återställningsproceduren är skriven på knagglig engelska och första gången man gör det känns det inte helt säkert....

Millee
2011-03-19, 13:45
Tror att du måste gå tillbaka till AZBOXs egen FW för att fxa problemet.

Har du ladddat ner en AZBOX fw, döpt om den tlll patch.bin och fört över den på en minnespinne?
Återställningsproceduren är skriven på knagglig engelska och första gången man gör det känns det inte helt säkert....

Ja, jag förstår inte riktigt vad de menar med deras instruktioner för att utföra återställning. Kan du vara snäll och hjälpa mig?

Schwede30
2011-03-19, 18:04
Är det denna du menar?
How to install Official FW on USB:

Put USB Stick (min 512MB) in AZBox and PowerOn
Extract archive : 'FW4USB'
start AZUp v.2.0
enter correct IP adress of AZBox
Press : 'Install Official FW - GO !'
Load : 'vmlinux' and 'patch.alt' from extracted archive
Wait for finishing
After reboot - Enjoy :)

De har gjort om proceduren sedan de första ENIGMA2 -varianterna. Jag kommer att vänta tills kortläsaren/CI-modulen stöds, men det är för att jag inte orkat lära mig något om kortdelning så jag har inte provat de senaste varianterna.

Nåväl; uppenbarligen skall du spara ned installations filen på din dator och sedan extrahera filen. Du tar sedan fram ett tomt USB-minne på minst 512 MB. Du kopierar över fien du extraherade på datorn. (filen: patchE2).

Stäng av AZBOXen. (Helt alltså; användströmbrytaren på baksidan)
Sätt in USB-minnet i mottagaren.
Sätt på strömmen

Här är inte insrukionen helt klar, men jag antar att det på mottagaren dyker upp möjligheten att extrahera FW4USB.

På din dator som är ansluten till samma nätverk som AZBOXen startar du AZUp v.2.0 (finns i katalogen du extraherade tidigare). I det programmet skall du ange AZBOXens IP-adress. Hoppas att du har kvar lappen sedan du gjorde din installation; har vi tur kan den vara angiven på AZBOXens skärm.
På dator: Tryck på alternatiet 'Install Official FW - GO

Nu blir det återigen lite mysko: Load : 'vmlinux' and 'patch.alt' from extracted archive. Jag hoppas att de dyker upp som alternativ under installationsprocessen.

När mottagaren startar om efter installationen är det dags att ta ut minnespinnen.

Salvo errore et omissionen (Med förbehåll för fel eller uteslutningar.

Millee
2011-03-20, 19:55
Tack för hjälpen.. Det enda sättet jag kan komma ur loopen är att koppla in en usb med den senaste Orginal fw patchen.. När jag gör det så kommer jag till "Rescue mode?" men jag får aldrig upp något IP... Vad är problemet? Hur kan jag få det att köras? Vilken AZup ska jag använd amig utav då jag fått ipet?

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp

Schwede30
2011-03-20, 20:26
Du skall använd samma filer som du använde när du installerade ENHIGMA2. IP-adressen är 192.168.0.???. Frågetecknen motsvarar ett tresiffrigt nummer. Jag tror att det är ett löpnummer för varje mojt du har ansluten till nätverket; kolla IP-numren på de andra sakerna du har så kan du troligen få fram AZ-boxens IP-nummer.

wba
2011-03-23, 19:53
RTi core RC8 Enigma 2


RC8 - version ok for all models


This Enigma 2 Image is for DOM Install !!!

USE AzUP 2.1 to Install this Image in Your device


- EXPERIMENTAL - TWIN SUPPORT - ofcourse only on P+
- Ultra model now work fine
- STC Prebuffering - only for test , added in A/V Settings
- Scart/RCA - Composite out fixed
- Aspect Ratio and Scalling added in A/V Settings


MultiMedia imrove and fixs :
- fixing packed avi support for gstreamer (finally solved most sync issues)
- been playing 1080p dts through mediacenter from nfs


NOTE : STC Prebuffering is only for test, pls play with this and report on forum what is your experiances , and what is best combination and compromise between fast zap and stable zap


>> RTi core RC8 Enigma 2 << (http://www.multiupload.com/2F9FTHGP9D)



@ALL

Please note that:

MultiMedia imrove and fixs :
- fixing packed avi support for gstreamer (finally solved most sync issues)
- been playing 1080p dts through mediacenter from nfs

Have not yet been implemented in RC8. These fixes will be released shortly.

Regards,

Sattommy

wba
2011-03-25, 22:38
Dom jobbar på bra!

RTi core RC9 image Enigma 2 is Public :

RC9 - version ok for all models


This Enigma 2 Image is for DOM Install !!!

USE AzUP 2.1 to Install this Image in Your device


- Fixed recording
- Added TS playback
- Added timeshift
- Added audio AC3+ PID detection inside Enigma2 (experimental, need to be tested)

Schwede30
2011-03-26, 05:02
Kortläsare/CI igång?

card
2011-03-26, 10:03
Har ännu inte hunnit testa någon utav Enigmas RC realeser, men blir mer och mer sugen, men funderar på hur den funkar, kan man kolla på TV via MGCAMD/CSP och funkar det att streama MKV/AVI/ISO/IMG från en annan dator?

wba
2011-03-26, 12:44
Mgcamd funkar mot newcs då borde det nog fungera mot csp. se tidigare på denna tråd http://www.comhit.net/showthread.php/24831-Enigma-2-p%C3%A5-azboxen/page10

Det fungerar att streama också från extern hårddisk och att spela in mot en mountad HD, vet ej vilka format den stödjer att spela upp. Det som jag har upptäckt med denna image är att det hackar lite på HD kanalerna. Vet ej om nyare releaser är bättre jag har RC4 installerad. Tycker att mediaspelaren är sämre på denna image men det har tydligen kommit en ny på den senare imagen. Ljudet försvinner också ibland när man byter kanaler lite irriterande. Enda lösningen jag hittat är att boota om den. Kanske löst nu?
Added audio AC3+ PID detection inside Enigma2 (experimental, need to be tested)

tobbelobbe69
2011-04-03, 18:10
Men hur får jag tag i filerna 'FW4USB','vmlinux' och 'patch.alt'?

Har försökt installera Enigma2 med Comh*m under dagen, men utan större framgång. Fick inte igång kanalsökningen. Någon som lyckats på DVB-C?


Du skall använd samma filer som du använde när du installerade ENHIGMA2. IP-adressen är 192.168.0.???. Frågetecknen motsvarar ett tresiffrigt nummer. Jag tror att det är ett löpnummer för varje mojt du har ansluten till nätverket; kolla IP-numren på de andra sakerna du har så kan du troligen få fram AZ-boxens IP-nummer.

deas
2011-04-03, 19:35
Ladda ner RC6 istället så finns där en patch.bin fil som du kör in i boxen precis som en vanligt OpenSat patch. Sen får du ip nummer i boxes display, så startar du AzUp och knappar in ip där och kör in enigma2.

tobbelobbe69
2011-04-03, 20:13
Jag fick in RC11 utan större problem (via RC5). Men när jag inte fick kanalsökningen att funka på RC11 för comh*m bestämde jag mig för att gå tillbaka till Opensats fw. Det var inte lätt. Efter 3 timmars trial and error har jag äntligen fått original-fw att funka igen.

Jag väntar tills andra har fått det att funka för DVB-C...

Schwede30
2011-04-04, 09:20
Vad var problemet med analsökningen?

Jag provade satellitversionen för länge sedan och jag behövde då ställa in och aktivera de tunrar jag skulle använda innan jag fick igång kanaklsökningen?

Vad var problemen med återställningsmjukvaran?

iller
2011-04-04, 14:02
senast ja testade så måste man söka in dom manuelt på com medans sat gick på auto.

skräddaren
2011-04-05, 10:09
har RC11 ingen DiSEqC support? lyckades inte få in något annat än 0.8W.
har configurerat tuner A i enkelt läge DiSEqC A/B/C/D (0.8W, 4.8E, 13E, 19.2E). vid sökning hittas endast 303 services på 0.8W.
Funkar perfekt med min DM800SE box!
ngn som har samma problem??

Schwede30
2011-04-05, 15:06
Jo, det skall den ha.
Rotade omkring bland frågorna på AZENIGMA-forumet, men hittade ingen som klagar på avsaknad av DISEqC-stöd.


http://www.azbox-enigma.eu/RTi/forum/showthread.php?19-Settings-Multifeed-by-Daconi

skräddaren
2011-04-05, 15:50
hur installerar jag multi feed listan till min box?

hannhimhe
2011-04-05, 17:59
Har installerat RC11 på en Elite och sitter och tittar på Kunskapskanalen (DVB-T). Ska dra in mgcam och se om resten fungerar. Har sökt av 0.8w, 4.8e, 13e och 19.2e utan problem.

So far so good. Ska testa vidare med Ultra och Premium Plus de kommande dagarna.

wba
2011-04-07, 15:34
Har installerat RC11 på en Elite och sitter och tittar på Kunskapskanalen (DVB-T). Ska dra in mgcam och se om resten fungerar. Har sökt av 0.8w, 4.8e, 13e och 19.2e utan problem.

So far so good. Ska testa vidare med Ultra och Premium Plus de kommande dagarna.


Tycker du att bilden är bättre på SD kanalerna?
Det skrivs det på det officiella forumet att bildkvaliten har blivit bättre med de seneare versioner.

hannhimhe
2011-04-07, 17:26
Tycker du att bilden är bättre på SD kanalerna?
Det skrivs det på det officiella forumet att bildkvaliten har blivit bättre med de seneare versioner.
Det har jag inte ens tänkt på. Har mest varit intresserad av att se förbättringar på HD-kanalerna. Jag kan försöka hinna med att ställa upp två mottagare samtidigt och jämföra.

notto
2011-04-30, 20:21
jag har en azbox clone, som jag inte kan tfp:a till, jag skriver ip numret sedan root som login och passwordet jagskriver är azbox, men jag kommer inte in???? vet någon vilket login och password clone boxarna har?????

Schwede30
2011-04-30, 20:47
Antar att du ocks har provat att vänd på login och pw? (Har inget bättre förslag)

notto
2011-04-30, 20:57
ja jag har försökt att vända på det, funderar på om det finns något annat sätt att lägga in en ny image??? på dreambox kör jag nollmodems kabel??? finns det något sätt att lägga in det på azboxen???

Schwede30
2011-04-30, 22:20
Har du kollat så att du är hyfsat övertygad om att ENIGMA2 fungerar på en klon?

notto
2011-04-30, 22:24
har kollat på nätet och enligt alla där så ska det funka på dom nya clonerna och min kom i onsdags. priset för den var 1400kr inklusive frakt och tull till dörren

trannelnossnaj
2011-05-05, 07:52
"notto" var har du köpt din clone, lite sugen på att testa att köra enigma2 på en sån.

card
2011-05-30, 05:54
Nu finns "RTi Core v1.0 Enigma 2" ute =)


What is new ?


- Card Reader OK

- New MediaCenter OK ( Menu -> Media Center, choose My Videos and wait 10-15 seconds to re-initialize HDMI!!!, for subtitles *.SRT press red button or SUB-T on RCU, they need to be named same as movie )

- Audio BUG Fixed

- A lot of other bugs fixed and so on.

- Time for zap - reduced

- VOL +/- Fixed

- MUTE(when change ch.) - Fixed

- Lost data when power off/on - Fixed

- Problem with relaod ch.list - Fixed

- Problem with external messages - Fixed

- New/rewritten WebIf

- NEW driver for RemoteControl - work like a charm

- New way for go to rescue mode - press and hold VOL+ button (from front panel or RemoteControl) during AZBox booting

- Removed DOM to be listed as HDD in Enigma2 Info, and now DOM is excluded from standby so COGs will show less.


In Media Center we know that Seeking is not working on << and >> ( Use search button and enter how much you want ) and VOL UP and DOWN, so please do not report this as BUG, it will be fixed in next release!

deas
2011-05-30, 06:20
Och nu i vårt filarkiv :)

card
2011-05-30, 07:25
Ska bli spännande att få testa denna nu. Som man har väntat på denna :)

wba
2011-05-30, 21:55
Ge en recension jag har gått tillbaks till original FW i väntan på bättre tider.

Schwede30
2011-05-31, 19:44
Står att kortläsaren stöds. Vad behöver jag göra för att azboxen och enigma2 att känna igen mitt cd-kort? Att tro att det skall fungera automatiskt är väl att hoppas på för mycket, även om det är linux.

wba
2011-05-31, 21:59
Du måste först ladda hem server programvaran typ newcs sen en klient mgcamd och confa dom med likadana nycklar och användare. Jag har endast använt mig av mgcamd på min azbox när jag provade enigma2 och anslöt den mot min linuxserver som delar ut kortet. Så finns det stöd för kortläsaren borde det fungera med newcs i azboxen.

card
2011-06-01, 07:34
Jag bytte tillbaka till org fw då jag inte kom riktigt överens med mediaspelar biten.

wba
2011-06-01, 22:44
Ok! Håller med om att mediaspelar biten inte är så bra.

Loony
2011-06-15, 10:21
Har någon testa E2 med RTi Core v1.0 FIX Enigma 2 ?

Schwede30
2011-06-15, 11:53
Loony,

tror att vi andra väntar på att du skall bli först med det senaste! Och sedan tala om exakt hur du gjorde för att få CD/VIASAT/BOXER/COMHEM att fungera med kortläsaren och om mediaspelaren är bättre än innan. :-)

forhike
2011-06-15, 12:05
Jag la in den igår, har dock bara zappat lite.
håller på att krångla med auto cifs mount.
nån som vet hur man kan få till det?

b.r

wba
2011-06-16, 15:15
forhike

Jag la in den igår, har dock bara zappat lite.
håller på att krångla med auto cifs mount.
nån som vet hur man kan få till det?

b.r

Kolla denna tråd!
Du ska in i fstab och härja.
Tråden är för NFS men funkar ju lika bra CIFS

http://www.comhit.net/showthread.php/26471-dm800-spela-in-hd-video-på-nas?highlight=enigma2+mount

forhike
2011-06-16, 17:16
tackar!
fick till det igår kväll

editerade
/etc/init.d/rcS

la till detta i slutet: mount -t cifs -o user=minuser,password=mittlösen //192.168.0.254/2000gb /media/net/2000gb

och på servern har jag denna mapp på 2000gb gb disken: UFS910REC

sedan gick jag in i /media
tog bort mappen hdd

sedan skrev jag
ln -s /media/net/2000gb/UFS910REC hdd

så nu fick jag till timeshiften och inspelingen som på övriga boxar här hemma dvs. dreambox samt kattis

har dock ej testet mediacentret än

b.r

radek82
2011-06-18, 22:44
Synd att det inte fungerar att sök eller installera kanaler om man använder dvb-c.

andersg
2011-06-28, 12:14
Vid installation av E2 med RTi Core v1.0 FIX Enigma 2 skall man bocka i DOM under device. Kan någon förklara vad DOM är?


932

forhike
2011-06-28, 14:25
internal flash kanske

b.r

realthing
2011-07-01, 20:22
undrar om de fått rätt på aouto kanalsökning på dvb-c än

andersg
2011-07-02, 18:17
Nu är RTi Core v1.0 FIX installerad och verkar funka bra. Kanalsökning gjord. Några saker som jag undrar över.
Är det inte meningen att home knappen skall funka?
Vart/hur laddar man ner och installerar mcamd?
Hittar inget under menyerna i boxen.

wba
2011-07-02, 21:16
Svaret finns i detta forum om du söker eller orkar läsa inläggen så hittar du svaren.
http://www.comhit.net/showthread.php/24831-Enigma-2-p%C3%A5-azboxen/page10

andersg
2011-07-18, 14:15
Nu är man en lycklig man!!!
Efter århundrades mest struliga tid funkar Az:an som en klocka igen.
Stor del till allt strul var att adaptern (strömkabeln) inte funkade som den skulle. Vid varje omstart tog det c:a tre timmar innan boxen var igång!

Bara ett mindre problem kvar att lösa. Fjärrkontrollen.
Hur får man den att funka som en normal Azbox-fjärr?

Initialt tycker jag att bilden är något sämre än org fw.

luxor
2011-07-20, 16:30
Hej !
Har installerat RTI 1.1 på min azbox premium plus med dubbla dvb-c tuners installerat mgcamd 1.35 och det funkar fint med bild och ljud
men hur får man till texten på typ tv1000 och canal+ ? Skall man använda 2sub till db 7025 eller hur gör man ?

forhike
2011-07-20, 21:34
testa trycka på knappen med ett gem sedan kan man gå in i en undermeny och välja textning.

nån annan som har märkt av problem med textningen med senaste rti firmwaren?
när jag kollar på hd kanaler så ser man ibland bara delar av texten

b.r

Schwede30
2011-07-20, 21:47
Även med originalfw händer det ofta att delar av texten försvinner eller att bara hälften är med. Kan det vara utsändningarna istället för AZBOXen?

Compoze
2011-07-21, 16:24
Hej!

Till er som kör Enigma 2 !
Jag undrar om ljudet på mkv filer funkar på enigma 2 eller om det är som på orginal image att det funkar bara på vissa filmer.

luxor
2011-07-21, 17:35
Tack forhike (http://www.comhit.net/member.php/3791-forhike) !!

Funkar kanon nu !! :)

forhike
2011-07-22, 17:43
lekte med mgcamd idag och fick äntligen autostart, kanske är jag som missat nått sedan tidigare :p
men jag gjorde iaf så här..

telnet..
cd /usr/script/
./mgcamd_1.35a.sh enable

efter det kan man kolla så mgcamd är inställt på autostart genom att skriva:
./mgcamd_1.35a.sh info

då ser man bl.a detta
--------------------------------------
[SCRIPT] info: MGcamd 1.35a
--------------------------------------
autostart of MGcamd 1.35a is enabled
--------------------------------------

andersg
2011-07-22, 19:50
Är det bara att uppdatera från RTi Core till en nyare utgåva eller måste man gå tillbaks till org-fw?

forhike
2011-07-22, 20:10
jag uppdaterade direkt till den nyare enigma2 fw'en

Acropora
2011-07-24, 10:35
Ngn annan som har diseq för 4 LNB och kan dela settings som skiljer ifrån Default settings ?
Jag får bara LNB1 att gå med RTI 1.1 :( Hittar inte nåt på de andra LNB:erna.. tack på förhand

Edit m svar ifall fler fastnar med skägget i kortläsaren:
LNB1 - DiSEqC mode: 1.1 - Committed DiSEqc command: AA
LNB2 - DiSEqC mode: 1.1 - Committed DiSEqc command: AB
LNB3 - DiSEqC mode: 1.1 - Committed DiSEqc command: BA
LNB4 - DiSEqC mode: 1.1 - Committed DiSEqc command: BB

andersg
2011-08-09, 11:58
Kan man få ett utlåtande om senaste ver RTI 1.1?

Schwede30
2011-08-10, 11:16
Acropora, går det att välja "uncommited" switch?

finflash
2011-08-11, 16:33
Kan man få ett utlåtande om senaste ver RTI 1.1?
1.1 är snabbare i GUI:t ,verkar stabilare (färre kugghjuls-hängningar), och vlc-streamingen från webb GUI:t funkar kanon (kräver dock en addon som heter enigma2-streamproxy_1.0cvs20101014-r0_mipsel.ipk).
Jag rekommenderar att läsa igenom hela 1.1 tråden på utvecklarnas forum (http://www.azbox-enigma.eu) , så får du en uppfattning om vilka förbättringar och vilka nya problem som dykt upp ..RTi E2:an är ju fortfarande beta , men redan bra mycket bättre än originalmjukvaran.

Schwede30
2011-08-17, 22:46
Dear Members,

We maded new RTi Core Enigma 2 Image v1.2.1

You can download it from:

http://fileml.com/2lrb1

Image includes some experimental fixes:
-Wlan fixed (tested on premium)
-Ultra fixed
-DVI fixed (at leat at my dvi monitor it works now)
-New keymap added
-New audio decoding approach (please test AAC)

THIS IMAGE DOES NOT INCLUDE MEDIACENTER
-As MC needs some adaptions this will be released as ipk in the coming days.

adnpas
2011-08-18, 00:52
Var kan man hitta olika plugins för RTi? Lägger man in GP3 kan man ladda hem via "blue panel"

makan75
2011-08-22, 05:00
Är det någon som vet om det går att köra Zapstream på Azboxen? Lyckas bara köra stream via webgränssnittet, men det är lite bökigt.
Och jag lyckas inte streama till min Popcorn Hour.

andersg
2011-09-08, 21:00
Vilket clientprog(ver) använder ni er av till RTI's Enigma?

jasper2012
2011-12-13, 11:15
Jag började förbereda en extern hårddisk för att köra lite med mediaspelaren men det hann jag inte färdigt med.



--------------------------
Free Gifts
http://www.chingtown.com/free-gift.html

pelu
2012-03-12, 20:54
Hej, har kört in Enigma2 på min Azbox.
Kan ansluta med FTP, men det går inte att ansluta med Putty.
Har läst någonstans att det kan bero på att lösenordet för root-kontot inte är satt (är blankt).

Hur ska jag göra för att kunna ansluta med Putty till maskinen?

Om det nu inte går - finns det något script som autostartar mgcamd?

Ser ett plugin i min pluginlista som heter:
User Scripts - OoZoon's User Script Plugin
Känns som att det skulle kunna köra ett script om jag får tag i ett som funkar...

Sjodda
2012-03-12, 23:03
Hej, har kört in Enigma2 på min Azbox.
Kan ansluta med FTP, men det går inte att ansluta med Putty.
Har läst någonstans att det kan bero på att lösenordet för root-kontot inte är satt (är blankt).

Hur ska jag göra för att kunna ansluta med Putty till maskinen?

Om det nu inte går - finns det något script som autostartar mgcamd?

Ser ett plugin i min pluginlista som heter:
User Scripts - OoZoon's User Script Plugin
Känns som att det skulle kunna köra ett script om jag får tag i ett som funkar...

Ladda ner den filen och följ guiden. http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=950 Funkar iaf på en P+ box.

pelu
2012-03-13, 07:53
Har faktiskt redan kört den guiden. Allt tycks gå bra, tills steget:
Menu -> Plugins -> Oozes User-Scripts -> mgcamd.sh -> Enable Autostart

Finns då ingen "mgcamd.sh" i Oozes User-Scripts.

Sjodda
2012-03-13, 17:34
Nu har jag det inte färskt på minnet då jag inte äger boxen själv, men iaf har hjälp en person för ett tag sen det är ett steg till i
Menu -> Plugins -> Oozes User-Scripts -> (Välj första) -> mgcamd -> Enable Autostart,

Då du startar Oozes Users script så kommer det upp massa olika rader iaf som jag minns det, du välja den första, då kommer du se Mgcamd, jag har installerat om den boxen ett antal ggr alltid funkat för mig.

andersg
2012-03-13, 22:12
Menu -> Plugins -> Oozes User-Scripts -> execute User Scripts from /usr/script ->mgcamd.sh -> Enable Autostart

bulltigern
2012-04-19, 18:42
Hur vet man vilken version av Enigma man har på boxen?