handdator

Visa fullständig version : antivirus i linux



Storsnusaren
2010-03-29, 13:53
Halloj Många linux gurus på detta forum. Hur tillförlitligt är Clamav? (Jag tror självklart inte att min linuxmaskin ska bli infekterad.)

deas
2010-04-03, 15:32
Aldrig ska man säga aldrig... Eftersom allt fler och fler går över och kör linux så fattar även virusskaparna detta och börjar göra virus för linux mer och mer... Så det är aldrig fel att vara extra säker... Jag kör faktiskt avast på min laptop och det funkar klockrent!

http://www.avast.com/en-eu/linux-home-edition

Storsnusaren
2010-04-04, 06:33
Nej det är sant iofs.

Avast är x86 endast som jag fattat (jag kör 64) annars är det ju riktigt bra o gratis.
Stora anledningen jag vill ha något virussökar program är för att jag dualbootar med windows o delar lagringsdiskar samt epost mellan de olika OSen, samt att man ibland kan bränna någon skiva åt kompisar.

Kan ofta gå ett bra tag mellan windowsbesöken (itunes pga iphone, spel, anydvd o mkv kodning)

Leatherface
2010-04-04, 07:04
Går fint att köra 32bitars program även fast man köt 64 bitars linux.

Storsnusaren
2010-04-04, 11:30
Hmm får testa, men clamav vore ju simplare (apt-get install) om det är tillförlitligt? har testat på några filer, men de virusen är ju inte purfärska så de tar förmodligen vilket tattarprog som helst om det nu egentligen skiljer så mycket från ett till ett annat?

Plow
2010-04-04, 14:14
Är väl bara lönt att antivurus om du använder linuxburken som mail och/eller filserver och den kommer i kontakt med windowsfiler