handdator

Visa fullständig version : HD-kanalerna i DB800 HD har försvunnit



Hampus920
2010-04-02, 09:01
Jag har en DB800 HD (original) med Gemini 4.7 och 4 LNB och HD-kanaler har fungerat klockrent. Det har fungerat tills för en vecka sedan, gradvis försämrats. Jag kunde tillslut endast se någon med störningar. Samtliga HD-kanaler låg kvar i kanallistan. HD-kanalerna hade också fått dålig signalstyrka
Fick tips av box-leverantören att kanalerna har flyttats och rekommenderade mig att gör en ny kanalsökning. Vid kanalsökningen hittades inte en enda HD-kanal.
Vad har hänt?
LNB:erna är nya. Är det fel på DISECqC-switchen, för gammal eller dålig bandbredd? Vad skall man ha för fabrikat?
Har något hänt med boxen?
Någon som vet?

forhike
2010-04-02, 09:52
testa denna: http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/DM800%20Easy%20tuner%20mod%20%28REVJ%29.pdf
kondingen kan du hitta bredvid tunern på en dm500, eller beställa från electrokit

PS kolla noga på bilderna i guiden så den vänder den rätt

Brukar bli lite bättre mottagning efter det

Hampus920
2010-04-02, 13:09
Jag uppfattar svaret så här: APRIL, APRIL, APRIL

atomized
2010-04-02, 15:37
HD-kanalerna har flyttat till nya transpondrar. Det kan vara så att de nya transpondrarna inte finns med i din image och då kommer de inte kanalerna att hittas vid kanalsökning.

Ev. kan det hjälpa om du slår på "Nätverkssökning" när du gör en kanalsökning.
Annars kan du ladda ner en uppdaterad satellites.xml från http://www.satellites-xml.eu/ och lägga in i boxen. Efter det gör du en ny kanalsökning.

Hampus920
2010-04-04, 10:35
Tack för tipset. Det löste delvis problemet för nu har de flesta HD-kanaler återkommit, men signalstyrka hos dessa är låg.
Jag får kolla mina inställningar på parabolen, vintern har varit kall och lång.

Dionysos
2010-04-04, 15:43
Tack för tipset. Det löste delvis problemet för nu har de flesta HD-kanaler återkommit, men signalstyrka hos dessa är låg.
Jag får kolla mina inställningar på parabolen, vintern har varit kall och lång.

Jag hara samma problem. Efter att ha uppgraderat till senaste Gemini 4.70 så dök dessa problem upp. Jag har även testat att lägga in nya satellites.xml utan någon förbättring. Det konstiga är att det fungerar klockrent med Gemini 4.60. Kan det vara något med denna image? Kanske är läge att nergradera igen?

uffe46
2010-04-04, 16:26
Hd funkar på min 800, med 4,7

forhike
2010-04-04, 16:52
tycker fortfarande att ni ska testa koding moden om ni har dålig motagning.
och tar det för givet att ni har kanalerna insökta, annars är det rätt givet att man inte får bild =)

Dionysos
2010-04-04, 18:22
Hd funkar på min 800, med 4,7

Ok, intressant.

Då måste det ju vara något annat.

Jag kör med

CCcam config
CCcam_2.1.3
newCS_1.67

Kan det skilja här tro?

uffe46
2010-04-04, 19:10
Kör oxå med ccam 2.1.3

Dionysos
2010-04-06, 16:38
Kör oxå med ccam 2.1.3

Tjena Uffe!

Behövde du ladda ner ny satellites.xml fil eller fungerade det för dig ändå?

Jag blir inte klok på det här. Jag har lagt in 4.6 igen men är ändå sugen på uppgradering till 4.7 då det finns autorefresh på mediaserver i Gemini 4.7.

uffe46
2010-04-06, 19:17
Nej satellites.xml funka direkt

Hampus920
2010-04-07, 15:37
Tack för alla tips.
Nu tror jag att jag har löst mitt problem. Efter att ha talat med diverse personer så har jag gjort så här:
Graderat ner Gemini til 4.6 (4.7 är inte färdigutvecklad ännu!!)
och bytt ut min DiseqC-switch (4 LNB) mot en som kan hantera HD-kanaler.
Det funkar hittils.

forhike
2010-04-07, 16:54
gemini 4.7 fungerar utmärkt med hd kanaler =)

och för att tjata lite mer :p
konding moden gör att tunern hanterar switchar bättre

Hampus920
2010-04-08, 21:24
Efter att ha pratat med en del "som vet" har jag kommit fram till följande lösning på problemet, som fungerar för mig:
Jag har nedgraderat till Gemini 4.6 (4.7 är inte färdigutvecklad ännu) sedan har jag bytt min gamla DiseqC-switch som är anpassad till HD-kanaler. Det funkar klockrent.

forhike
2010-04-09, 03:46
fråga de vetande om dom vet hur dom får hd att fungera i gp 4.7, dom borde veta det :P

sorry har tråkigt natte tid =)

kör du orginal drivisarna som är med imagen eller har du uppdaterat, när du testade 4.6 även 4.7?

om du kör orginal drivisarna i 4.6, kan du kolla vilken version det är?

skulle vara kul att undersöka saken lite, då en del verkar ha problem med 4.7
eller om det är så att dom kör switchar som inte fungerar riktigt eller har oupdaterade kanallistor

razorx
2010-04-09, 09:36
Tack för alla tips.
Nu tror jag att jag har löst mitt problem. Efter att ha talat med diverse personer så har jag gjort så här:
Graderat ner Gemini til 4.6 (4.7 är inte färdigutvecklad ännu!!)
och bytt ut min DiseqC-switch (4 LNB) mot en som kan hantera HD-kanaler.
Det funkar hittils.

Hur menar du nu? Jag sitter just precis nu i denna stund och zappar mellan olika HD kanaler i detta spann 1W-28.2E. Vet du vad? det fungerar helt otroligt jävla bra med min ofärdiga GP4.7

Stenzolid
2010-04-09, 18:09
Jag skapade en ny satellites.xml på http://satellites-xml.eu/. Fick den på plats och gjorde en ny kanalsökning. Inte en enda HD-kanal dyker upp. Vad gör jag för fel?

razorx
2010-04-09, 18:16
Jag skapade en ny satellites.xml på http://satellites-xml.eu/. Fick den på plats och gjorde en ny kanalsökning. Inte en enda HD-kanal dyker upp. Vad gör jag för fel?

Valde du att ta med HD kanalerna?

Stenzolid
2010-04-09, 21:14
Valde du att ta med HD kanalerna?

Japp. Jag valde -All channels.,

razorx
2010-04-09, 22:59
Testa att söka dom transpondrarna manuelt.

majstor
2010-04-10, 01:42
testa denna: http://files.gsmsweden.com/forhike/sat/dm800/DM800%20Easy%20tuner%20mod%20%28REVJ%29.pdf
kondingen kan du hitta bredvid tunern på en dm500, eller beställa från electrokit

PS kolla noga på bilderna i guiden så den vänder den rätt

Brukar bli lite bättre mottagning efter det


Forhike gjorde bra, att löda electrolyt till, paralelt med C1, vill bara påpeka att den kan vara störe än 680uF, störe electrolyt, resultatet bätre blir. Själv använder 2200uF.

Att få korekt signal på Telenor transponder och se på HD kanaler, jag var tvungen slipa tuner ytterligare, nämligen, bor på ön Krk i Kroatien /Latitude: 45.0262° Longitude: 14.5734°/. Nordic Beam från Thor är inte så vänligt söder om Austria, får det som "läcker"

För det första byta ut alla electolyt med profi 105°C /Evercon eller Panasonic 2500/h/ alla kan vara med stčre kapacitet /C1 2200uF 16V/. Q1 och Q2 A1SHB ska bytas ut med FHIE5 eller Si2301BDS-t1-E3 eller NDS352 PMOSFET. Q3 LMS1587 eller Si23002ADS. Därför att dom har bättre försärkning /beta/ och klarar strömen på 1A.

Efter moding så skal se diagramet: Noise for inte komma närmare QPSK

http://i306.photobucket.com/albums/nn265/majstor_01/Untitled-1-14.jpg

majstor
2010-04-10, 01:52
Detta är clone tuner som var utan HD kanaler. Varje gång på HD kanal "tuner fault" och enigma gick i omstart.

Nu ser ut så här och bild på mHD kanaler se nedan:

http://i306.photobucket.com/albums/nn265/majstor_01/P1010494.jpg

majstor
2010-04-10, 02:01
http://www.sendspace.com/file/apqfaq

forhike
2010-04-10, 10:50
har några 3300uF 16V 105c
Vågar man prova eller är dom för stora?

Hampus920
2010-04-11, 17:28
Ni som byter elektrolytkondingar vet ni verklitgen vad ni gör. Har ni ett komplett kretsschema med stycklista så att ni ser vad ni byter ut eller kompletterar. Det jag lärde mig en gång i tiden när det gäller elektrolytkondingar är att dessa använder man för att stabilisera inspånningar. Man använde de inte i förstärkningssammanhang och framförallt inte vid de frekvenser som finns här. Jag tror inte på dessa byten.
Sedan vill jag påtala att jag har en original DB-box med gällande garanti. Hur klonerna fungerar vet jag inte.
När det gäller Gemini 4.7 säger min sagesman att denna version inte är tillräckligt utvecklad ännu. Jag har inte heller laddat ner något annat än vad som kom med när jag hämtade hem 4.6. Denna version fungerar klockrent för mig nu utan att jag behöver byta kondingar. HD-kanalerna skannades in direkt när jag gjorde kanalsökning.

forhike
2010-04-11, 17:51
Tyvärr så vet vi inte alls vad vi gör, utan vi har köpt en kasse kondingar sen har vi provat oss fram och lödd dom lite här och där på tunern.

Enligt statistik är 99,9% av alla fel handhavande fel. :p

majstor
2010-04-20, 02:00
Ni som byter elektrolytkondingar vet ni verklitgen vad ni gör. Har ni ett komplett kretsschema med stycklista så att ni ser vad ni byter ut eller kompletterar. Det jag lärde mig en gång i tiden när det gäller elektrolytkondingar är att dessa använder man för att stabilisera inspånningar. Man använde de inte i förstärkningssammanhang och framförallt inte vid de frekvenser som finns här. Jag tror inte på dessa byten.
Sedan vill jag påtala att jag har en original DB-box med gällande garanti. Hur klonerna fungerar vet jag inte.
När det gäller Gemini 4.7 säger min sagesman att denna version inte är tillräckligt utvecklad ännu. Jag har inte heller laddat ner något annat än vad som kom med när jag hämtade hem 4.6. Denna version fungerar klockrent för mig nu utan att jag behöver byta kondingar. HD-kanalerna skannades in direkt när jag gjorde kanalsökning.

När det gäller DM även tuner, alla spänningar är stabilliserade med andra komponenter. Elektrolyter i detta sammanhaget används för att perfect filtrera DC componet, spänningen som i sin tur matar tuner med 12V, 5V, 3.3V och 2.5V. Att åstadkomma perfect, utan minsta RMS i ström för tuner, allvarliga tillverkare använder bästa möjliga låg impendans elektolyter med högkvalitet isolering media. Själv klart dom är i sin tur dyra. Kina tillverkare använder den:

- semsta och billigaste /därför kostar clone så pass mycke/, dom är med hög impendans, låg temperatur /bara 85°C/, temperaturen på tuner är 74-77°C - standard clone elektrolyter torrkar ut och förlorar hälften av sitt kapacitet snabbt.

Därför vi byter ut dem och ersätter med profi lågimpendans elektolyter 105°C med hög kvalitet. Så störrere kapacitet desto bättre/som utrymme tillåter/. Sedan går boxen som tåpget på räls.

PS. Bästa elektolyter använder Eticsson i sina router, har aldrig ångrat DS. :)

calleboy
2010-04-20, 13:19
Jag har haft detta problemet ett tag och kommit fram till att de va sen jag bytte från quad-huvud till 2st med 8 utgångar. Testade att byta plats på den på min parabol och de låste problemet, verkar som det ena huvudet jag hade på canal digital inte klarade att ta emot just de frekvenserna som C+HD o SVTHD låg på.