handdator

Visa fullständig version : Bygga hus och sätta upp nätverk



Rocky
2010-04-11, 14:41
Som ni ser av rubriken har jag för avsikt att bygga ett 1½ planshus. Jag vill dra lite tråd till alla tre sovrummen, till köket, vardagsrummet och biorummet. Med andra ord lite kabel. Sen har jag behovet i vissa rum att ha fler uttag, Dreambox, Xbox, HTPC osv. Hur skulle ni göra detta? Jag har ingen lust att sätta små routers överallt utan det skulle vara tjystare med en central enhet dit allt är trådat och sen sätta trådlösa AP:s kanske där det passar.

Idéer önskas. Jag har aldrig byggt och missar säkert en massa bra saker. Tänk lite och fundera hur NI skulle göra om ni skulle bygga.

sleddog
2010-04-11, 15:03
Som ni ser av rubriken har jag för avsikt att bygga ett 1½ planshus. Jag vill dra lite tråd till alla tre sovrummen, till köket, vardagsrummet och biorummet. Med andra ord lite kabel. Sen har jag behovet i vissa rum att ha fler uttag, Dreambox, Xbox, HTPC osv. Hur skulle ni göra detta? Jag har ingen lust att sätta små routers överallt utan det skulle vara tjystare med en central enhet dit allt är trådat och sen sätta trådlösa AP:s kanske där det passar.

Idéer önskas. Jag har aldrig byggt och missar säkert en massa bra saker. Tänk lite och fundera hur NI skulle göra om ni skulle bygga.

Hej, jag skulle definitivt satsa på att dra KAT6 kabel överallt vid en ny installation, och skulle nog sätta en trevlig linuxburk som får hantera routing och CS behovet i fastigheten.

Jag skulle definitivt sätta ett par uttag på olka ställen i varje rum och genom att du använder KAT6 så kan du ju köra Gigabit Ethernet.

Jag hjälpte en polare som byggde om i sitt hus och där blev det 2 st uttag i varje rum nätverkskabel är ju billigt och ingen anledning att snåla på uttagen vid ny/ombygge.

hannhimhe
2010-04-11, 15:15
Det finns snygga/enkla uttag som ger två kontakter. Ska du ha fler än så kan du ta en titt på infälld patchpanel.

Rocky
2010-04-11, 17:43
Vad skulle ni sätta först i huset då? Från stadsnätet in i huset... till vad?

sleddog
2010-04-11, 17:51
Vad skulle ni sätta först i huset då? Från stadsnätet in i huset... till vad?

Till en linuxburk med dubbla nätverkskort och sedan från dator till en stor switch för vidare distrubition till klienterna i huset.
Du får en helt OK dator för det ändamålet för en tusenlapp begagnad.

Tror inte du hittar en router som är så effektiv som en linuxdator för vettiga pengar iaf.

Kör du CS så kan du använda den datorn till att sköta detta och routningen utan minsta problem. Kan du tänka dig att lägga till ett par hundringar på datorn så kan du köra en massa annat kul på den också.

Skall du bara ha 4 klienter anslutna så kan du fundera på en router, är det fler så skulle jag rekommendera ovanstående.

hannhimhe
2010-04-11, 17:53
En switch, en router, en dator som sköter routing och kortdelning. Det beror på tjänsten från din internetleverantör och dina kunskaper. Jag skulle aldrig våga rekomendera en lösning som kräver extern hjälp för att starta om. En vanlig router av något slag är enkel att hantera. Du ska säkert ha en filserver, till den ansluter du ett par kortläsare och så är saken biff.

Rocky
2010-04-11, 18:05
Nog för att jag alltid är nyfiken på att lära mig mer, men jag har aldrig installerat linux på någon av mina datorer. Inte för att det säger så hemskt mycket men jag har betydligt mer koll än gemene man. I dagsläget har jag bara en enda box så CS-server i hemmet är inte aktuellt. Jag vill ha en bra lösning där många saker i många rum kan kommunicera och nå nätet. I dagsläget gör jag detta med flera routers där några endast jobbar som switchar. Jag drar hellre lite kabel till en större switch t.ex. i tvättstugan där allt kommer in.

Kabeltatteri har jag dock inget erfarenhet av. Men drar jag cat6 (som jag tänker mig) en kabel från (t.ex.) tvättstugan för varje jack, eller kan man nyttja en kabel till två uttag?

sleddog
2010-04-11, 18:28
Nog för att jag alltid är nyfiken på att lära mig mer, men jag har aldrig installerat linux på någon av mina datorer. Inte för att det säger så hemskt mycket men jag har betydligt mer koll än gemene man. I dagsläget har jag bara en enda box så CS-server i hemmet är inte aktuellt. Jag vill ha en bra lösning där många saker i många rum kan kommunicera och nå nätet. I dagsläget gör jag detta med flera routers där några endast jobbar som switchar. Jag drar hellre lite kabel till en större switch t.ex. i tvättstugan där allt kommer in.

Kabeltatteri har jag dock inget erfarenhet av. Men drar jag cat6 (som jag tänker mig) en kabel från (t.ex.) tvättstugan för varje jack, eller kan man nyttja en kabel till två uttag?

Du dra en kabel från router/switch till varje klient kan man säga.
Om du nu inte vill ha en switch i varje rum.

Hur du skall göra nätet är helt beroende på hur många klienter du antar att det framtida behovet är.

MrBlue
2010-04-11, 21:16
När jag drog nätverk i lägenheten körde jag först in bredbandet in i garderoben, sen in i en router, där har jag även en hårddiskserver med alla mina (köpta) dvd filmer och cd skivor och annan media (foton etc), samt en trådlös accesspunkt. I varje rum drog jag sedan cat6 kabel, så det finns ett bredbandsuttag i varje rum. Dessa är anslutna till routern (en Netgear FVX538) Där jag behöver fler anslutningar, ex. vis i vardagsrummet, där jag har en Xbox360, en HTPC och en PS3, kör jag bara en femportars switch från bredbandsuttaget, routern i garderoben sköter nätadresstilldelningen. Sen har jag ett antal bärbara datorer och kompisar som kommer på besök som har WiFi, de kan sitta och köra trådlöst i hela lägenheten, och komma åt den media jag delat ut. Jag satsade på en bra router, bra kabar och ett standard WiFi. Fungerar klockrent för mina behov just nu. Skulle jag vilja så skulle jag även kunna byta antenn på accesspunkten, så det blir bättre räckvidd/stabilitet, men då blir det väl risk att man blir självlysande :P. Plus att hela kvarteret behöver väl knappast surfa på mitt bredband :whistle:. Vet inte om detta var till någon hjälp men så gjorde jag iaf.

Muggesand
2010-04-11, 22:27
Jag har delat mina kablar, kör en kabel till två uttag. eftersom 100mbit bara kräver 2 par, så finns ju 2 par över i varje kabel. Det e ju inte direkt varje dag man behöver mer än 100mbit till en ps3/xbox/dreambox. Dock kan det ju vara på sin plats att dra en enda kabel till servern och på så sätt iaf kunna utnyttja 1000mbit. På ställen där det inte fanns telefonjack innan så har jag dragit in tele i samma kabel, men då bara ett jack 100mbit.

Rocky
2010-07-04, 22:17
Är inne på att sätta router och en switch i tvättstugan. Är inne på att dra kablar till de flesta rummen. Kanske sätta två portar i alla sovrum och vardagsrummet och ännu fler i "mediarummet". Det är ju i sammanhanget en oerhört liten kostnad och skönt att ha allt i väggen och slippa externa switchar.

kaitum
2010-07-05, 09:56
Dra 2 st cat6 så du får ett dubbelutag i varje rum. Skulle ett rum behöva flera utag så sätt en switch. Jag har 100/100 på stadsnät och en bra router räcker gott. Hoppar man tillbaka några år så kanske en linuxburk va snabbare och stabilare. ( Det blev väldigt varmt i alkoven av linux burken)
Dra kabel i vägg för surroundsystemet. Det glömde jag.

matkoh
2010-07-05, 10:06
Hmmm.

Jag kör då med en HP DL360 2*1.4 Ghz "riktig"server som brandvägg / router. Den klarar 800 mbps i througput, och då jag testade routrar i april (jobbar med sådant), så fanns det ingen som orkade med ens nära mina behov (100/100), den snabbaste routern klarade bara 60 mbps med 3 VPN-tunnlar & övriga regler i brandväggen. Kör med Firestarter & Linux. Värmen är inga problem då servern står i ett ouppvärmt rum, så jag får automatiskt plusgrader där.

ab12cd34
2010-07-05, 14:59
Och dra tomma rör för framtiden!

Rocky
2010-07-05, 19:20
Precis. Kommer nog förbereda 7.2 i både mediarummet och vardagsrummet. Behoven av utrymme kan ju förändras, eller också behoven av biografer. :)
I dagsläget har jag två routers som står i lägenheten varav den ena endast agerar switch. Ska jag sätta en router som delar ut IP och därefter en switch för trafiken eller blir det en flaskhals av detta?

kaitum
2010-07-05, 20:38
Det blir ingen flaskhals inom huset.( Man kanske ska undvika de billigast routrar och switchar från butiken) Du ska tex, kunna streama 1080p mkv utan problem från viket utag som hellst. Jag har 4 portar kopplade i routern + 2 st 8 ports switchar som är fullkopplade. Kan streama 1080p på min popcorn även om jag skulle koppla så att jag passerar alla kabalar och switchar i huset.

Rocky
2010-08-02, 08:35
Skulle ni dra skärmad eller oskärmad Cat 6-kabel?

Plow
2010-08-02, 09:25
Jag har dragit oskärmad...

Rocky
2010-08-02, 19:57
Nära elkablar och liknande?

islander
2010-08-02, 22:24
Använd oskärmad det räcker mer än väl, obs att det ska vara installationskabel, vanlig patchkabel går inte att dra i den är för mjuk så man sabbar den direkt...

Själv har jag satt två TP och en coax (för tv) i varje rum, jag hittade inga uttag i Sverige när jag gjorde detta för några år sedan men det kanske finns nu.

Nu gjorde jag detta i ett äldre hus utan övervåning så kablarna ligger på vinden. Skulle jag bygga nytt hus skulle jag dra kablarna i rejält tilltagna rör så man kan dra fler..

Plow
2010-08-02, 22:58
Jag köpte en 100m rulle oskärmad installationskabel på kjell.

atc232323
2011-12-12, 07:56
Det finns snygga/enkla uttag som ger två kontakter. Ska du ha fler än så kan du ta en titt på infälld patchpanel.

Rayden
2013-03-08, 19:16
jag gjorde så att jag drog 2st cat 6 till varje uttag. Ett uttag bakom tvn, (skulle satt dubbelt alltså 4 uttag), ett till varje rum och i kök och matplats. satte uttag i alla rum även i tvättstugan. Sedan drog jag alla kablar i väggen in till en stor garderob där jag satte en patchpanel för varje uttag. Sedan satte jag dit router, bredbandsmodem, Nas, Iptelefonimodem, larm och Cs server. Nu kan jag styra varje uttag precis till vad det ska användas för, Data eller Telefon. Satte in Ip telefon så jag kan använda alla uttag för telefon om jag skulle vilja ha det. Funkar faktiskt riktigt bra och är enkelt att styra. men kom ihåg att dra nog med uttag för tv platsen bara, börjar va gott om förbrukare...
Glöm Inte dra tråd för larm!