handdator

Visa fullständig version : AzBox Home Media Player



hannhimhe
2010-04-17, 10:19
Igår fick jag hem en AzBox Home Media Player (http://www.azbox.com/index.php?id=4&tbl=registos&id2=15) (PRISJAKTLÄNK när någon svensk återförsäljare fått hem den). Kvällen spenderades med att se Magnus Betnér (mycket underhållande herre) så först nu har jag fått tid att börja skruva med den.

Mitt första intryck är att det är en nätt liten maskin. Stabil konstruktion. Schysst finish och så vidare. Den är snabbare i menyerna än vad AzBox HD Elite, Premium och Premium+ är.

1. Boxen är ställd på COMPOSIT när den packas upp. Sådan kabel levereras med maskinen så det är egentligen inte ett problem. Vill man inte krångla med den och köra HDMI direkt gör man såhär:
Starta mottagaren, ge den tid att starta upp
RESOLUTION > > OK OK < OK
Nu ställer den om till HDMI PAL 1080P.

2. Hårddisk
Mjukvaran som ligger i hittar inte hårddisken som i det här fallet är en Western Digital GreenPower 640GB. En kort sammanfattning av någon timmas bråk med maskinen.
Bygla ner till SATA-läge.
Starta SSHD i Network Services.
Anslut med, t ex, putty.
Om hårddisken redan är mountad (tar du reda på med mount)
umount /dev/sda1

fdisk /dev/sda
p (visar partitioner)
Om det finns partitioner (t ex en misslyckad partition från försök att formatera hårddisken genom GUI) och du önskar ta bort dessa:
d (tar bort partitioner)
n
p
1
ENTER
ENTER
w (Nu sker alla ändringar du valt att göra)
mkfs.ext2 /dev/sda1
Drick en kopp kaffe

4. Överföringshastighet
Nätverk: 11.6 Megabyte /s

Nu har jag inte några andra mediaspelare att jämföra med men here goes:
HERREJÄVLAR VILKEN BILD!!!

Jämfört med laptopen är det nästan en religiösupplevelse. Jag ska flytta min Premium+ till samma TV och se om det är någon skillnad mellan dessa.


Om någon undrar något, fråga på. Jag försöker svara så fort jag kan/hinner.

Lite cpuinfo:
TD1200A[/]$ more /proc/cpuinfo
system type : Sigma Designs TangoX
processor : 0
cpu model : MIPS 24K V7.12 FPU V0.0
Initial BogoMIPS : 331.77
wait instruction : yes
microsecond timers : yes
tlb_entries : 32
extra interrupt vector : yes
hardware watchpoint : yes
ASEs implemented : mips16
shadow register sets : 1
VCED exceptions : not available
VCEI exceptions : not available

System bus frequency : 333000000 Hz
CPU frequency : 499500000 Hz
DSP frequency : 333000000 Hz

na96gen
2010-04-19, 20:51
Överföringshastigheten var ju intressant, något jag inte har en chans att komma upp med min Premium+ :-(

hannhimhe
2010-04-20, 14:04
Överföringshastigheten är mycket välkommen. Särskillt som maskinen inte har stöd för FXP och mottagarens ftpklient suger.