handdator

Visa fullständig version : Jävla vulkan



pege63
2010-04-18, 12:39
Satans vulkan att ställa till det nu när man väntar hem en massa grejor!!!:twisted:
Så länge den spyr aska & det kan ju vara i flera veckor el månader så kommer inag flyg, fattar inte varför fraktflyg inte använder sig av den svin dyra KIRUNA flygstation som är för just fraktflyg över Ryssland fr Asien?

Johan1965
2010-04-18, 18:43
Du måste tänka på Kallax flygplats inte Kiruna.

Det går att flyga in i Sverige väster ifrån och undvika askmolnet.
Svårare österifrån då askmolnet ligger ifrån Ukraina till Ishavet norr om Murmansk.

Själv så sitter jag fast i norra Tyskland pga "Das Ashe Monster".

/jah

Leatherface
2010-04-18, 19:06
Hoppas planen blir stillastående i månader.

Johan1965
2010-04-18, 19:10
Då blir jag arbetslös !!

/jah

Leatherface
2010-04-18, 23:16
Båt? Tåg? Buss? Simma?

Johan1965
2010-04-19, 06:02
Jag behöver inte ta mig hem.

Men vill att skiten skall försvinna
så att vi kan göra lite jobb ifrån ovan.

/Jah

moonroy
2010-04-19, 07:15
Satans vulkan att ställa till det nu när man väntar hem en massa grejor!!!:twisted:
Så länge den spyr aska & det kan ju vara i flera veckor el månader så kommer inag flyg, fattar inte varför fraktflyg inte använder sig av den svin dyra KIRUNA flygstation som är för just fraktflyg över Ryssland fr Asien?
Stackars dig, du får skriva till Aftonbladet så att de kan göra en snyftartikel om hur hårt drabbad du är.

geocedis
2010-04-19, 10:30
Hoppas planen blir stillastående i månader.
Allmänt grinig eller?
Att planen inte flyger har stora konsekvenser inte bara för normala fraktvägar utan även för medicinsk del i form av organ, operationsmateriel och maskiner.

Visste du att även ÄKTA dreamboxar tillverkas i china? inte ens de blir levererade.

Leatherface
2010-04-19, 10:45
Finns andra sätt att transportera.
Men det är just pga regeringar som den vi har just nu t.ex som det blir på det här sättet då planen står stilla.
Så ja jag hoppas flygkaoset kommer fortsätta i månader och ge alla en tankeställare.
Skulle gynna det som är närproducerat också vilket skulle vara bra.

geocedis
2010-04-19, 10:49
Finns andra sätt att transportera.

Absolut, det gör det...jag jobbar själv på järnvägen, men i vissa fall är det alldeles för långsamt. Godstrafik rullar i regel inte fortare än 100 km/h (ja, posten har snabbare tåg men nu pratar vi generellt) och det skulle ta LÅNG tid från asien och hit, för att inte tala om banabåtar... ughh

Leatherface
2010-04-19, 10:52
Tja som sagt det går att satsa på närproducerat.
På vilket sätt ger det oss att smutsa ner för att transportera saker som kan göras i Sverige eller för att spara lite tid?
Storsatsning på bygga ut järnvägar skulle vara bättre.

sb2000
2010-04-19, 12:25
Tycker alla miljötalibaner är för roliga, det är lätt skälla på flyget som står för 5% av utsläppen, men sedan vräka i sig kött som står för 25%... men det är klart det är lättast ge sig på det som påverkar en själv minst.. tragiskt..

Leatherface
2010-04-19, 15:47
Vem har sagt att jag äter kött? Visst i nån form äter man väl det ibland men är väldigt lite.
Nåt som världen måste minska ner med också och inte bara av miljöskäl utan pga brist på mat i fattiga länder.

pege63
2010-04-21, 11:12
Tja som sagt det går att satsa på närproducerat.
På vilket sätt ger det oss att smutsa ner för att transportera saker som kan göras i Sverige eller för att spara lite tid?
Storsatsning på bygga ut järnvägar skulle vara bättre.

Ja närproducerade bananer fr kiruna eller, det så kallade närproducerat kan innebära allfr fr 1m-100 tals mil allt enligt EUs närproducerade regler :whistle:
Ja eller att ungdommar jobbar för en TIA/tim tja varför inte jag tar 10 med en gång

moonroy
2010-04-24, 21:55
Nu när molnet är borta har åtminstone min efterlängtade leverans från kina nått london och är på väg därifrån. Kanske inte blir så mycket försenat ändå?!