handdator

Visa fullständig version : En liten sammanfattning av problem.



Lgte
2010-04-20, 20:42
Hej på er. Har haft min Azbox ett par månader nu, och har läst många tips i det här forumet som har hjälpt mig.
Tänkte försöka mig på en sammanfattning av hur min Azbox fungerar.
Kanske nån av er har liknande problem och har lyckats lösa dem?
Boxen är en Azbox Premium HD+ med dubbla DVB-C och 1 TB disk. Firmware 0.9.4717

Funktionalitet jag hade räknat med:
1. Se på TV
2. Inspelning samtidigt som jag tittar på andra kanaler
3. Uppspelning av inspelade program
4. Uppspelning av ej inspelade, dvs filmer av olika format
5. Åtkomst till nätverk (koppla upp andra diskar, filöverföring osv)
6. Kortdelning, för att kunna ha fler TV-apparater
7. Timeshift

Funktionalitet jag har fått:
1. Se på TV
Ja, jag kan se på TV genom boxen. Men buggar finns.
- Undertexter slutar fungera, fungerar efter omstart.
- Jag har valt svenska undertexter som default i settings, ändå är det ofta norska som jag får default.
- Fel bildformat på vissa kanaler. Verkar inte gå att få ordning på.
2. Inspelning samtidigt som jag tittar på andra kanaler
- Kan spela in korta sekvenser genom att välja record i sidomenyn. Funkar både med HD och andra kanaler.
- Inspelning via EPG funkar ej. Startar aldrig.
- Inspelning av längre sekvenser ger problem när jag sen spelar upp programmet. Se nedan.
- Inspelning och titta på andra kanaler funkar.
3. Uppspelning av inspelade program
Om jag manuellt startar en inspelning, och låter det gå låt oss säga 40 minuter så uppträder en rad fel:
- Antingen kan inte uppspelaren spela upp den sen. Boxen hänger sig helt enkelt när jag väljer att se på inspelningen.
- Inspelningen går att titta på, men undertexten går mycket fortare än bilden.
- Undertexter kommer inte med, fast om jag kollar via VLC på PC så är den med.
- Filen är normal ungefär halvvägs när jag tittar i VLC, men sen fryser bilden och jag har bara ljud och text.
4. Uppspelning av ej inspelade, dvs filmer av olika format
Klockrent. Har inte hittat någonting som boxen inte kunnat spela upp. (Förrutom de egna inspelningarna då...)
- Dock hänger boxen kvar med symbolen för diskaktivitet i displayen tills man startar om.
5. Åtkomst till nätverk (koppla upp andra diskar, filöverföring osv)
Funkar utan problem, men ligger bara på 2-4 MByte/s.
6. Kortdelning, för att kunna ha fler TV-apparater
Funkar bra.
7. Timeshift
Har inte kommit hit ännu.
Övrigt: Går ej att stänga av. Den startar om istället. Blir tvungen att använda "sleep" som avstängning.

tobbelobbe69
2010-04-20, 22:08
Jag har oxå dubbla DVB-C tuners och 1 TB hårddisk, men jag kör 0.9.4785. Jag har en känsla av att AXbox framförallt är designad för DVB-S, varför jag tror att vi med DVB-C har fler buggar.

1. Se på TV
Jag har inte de problem du beskriver. Någon gång har jag fått fel bildformat, men det är inget problem.

2. Inspelning samtidigt som jag tittar på andra kanaler
Jag har oxå klara problem med inspelning. De är så allvarliga att hela PVR-funktionen är värdelös för mig. Problemen har växlat med olika versioner av firmware, och nu är problemet att hela boxen hänger sig och bootar om av sig själv efter några minuters inspelning (via fjärr eller via epg). Jag vet inte om detta problem bara gäller för oss två, för alla med DVB-C eller även för de med DVB-S...?

3. Uppspelning av inspelade program
-Att undertextningen inte fungerar på inspelade program är en känd bugg.
-Jag har oxå problem med uppspelningen, men jag är osäker på om det beror på en korrupt fil i samband med inspelning eller om det är själva uppspelningen det är knas med.
4. Uppspelning av ej inspelade, dvs filmer av olika format
Samma här. Inga problem.

5. Åtkomst till nätverk (koppla upp andra diskar, filöverföring osv)
Samma här. Runt 4 MB/s

6. Kortdelning, för att kunna ha fler TV-apparater
Funkar bra.

7. Timeshift
Funkar hyggligt

Övrigt: Går ej att stänga av - Detta är en feature, inte en bugg. :errf:

na96gen
2010-04-20, 22:29
Kan bara instämma, har samma uppsättning med tuners och 1 Tb disk. Har provat en hel del olika FW men mer eller mindre samma problem.

1. TV ser inte så mycket via boxen utan använder tunern i TV istället.

2. Kan titta på annat när jag spelar in, lite samma som ovan men har problem att få igång för via EPG startar inte inspelningen. Spelar jag in via Record now går den igång, men svårigheter att stoppa. Behöver i regel starta om boxen för att den ska stoppa.

3. Flera ggr får jag bara svart bild, beror förmodligen på inspelningen och inte uppspelningen så att säga.

4. Fungerar klockrent, inte funnit en fil den inte kan spela upp.

5. Nätverket suger verkligen, inte speciellt roligt att kopiera över en 4Gb fil tex. Tar tiiiiiiiiid. Säkert bättre mounta en disk någon annastans istället..

6. Fungerar bra, fårt bort mitt scramble sedan jag satt Keep Alive=300

7. Inte testat än

Jag planerar att lägga in en FW som följde med vid leverans, får man inte igång inspelningen då, dags att reklamera då eller? Har inte fått tag i någon än, uppgradera FW via internet har jag inte lyckas med blir faild efter ca 50% nedladdning hela tiden.

För billig är den ju inte så vad gör man? :-/

hannhimhe
2010-04-21, 16:35
Har ni rapporterat detta till AzBox/er återförsäljare eller är detta något ni håller för er själva?

Vad gäller uppgradering av mjukvaran:
Gör det med USB.

na96gen
2010-04-21, 17:08
Håller på, återkommer imorgon vad de har att säga.

hannhimhe
2010-04-21, 18:40
Jag har direktkontakt med deras mjukvaruutvecklare. Denna tråd väcker frågan om vi ska dra igång en bugglista här på forumet. Skulle det vara intressant?

tobbelobbe69
2010-04-21, 21:40
Jag har direktkontakt med deras mjukvaruutvecklare. Denna tråd väcker frågan om vi ska dra igång en bugglista här på forumet. Skulle det vara intressant?

Det vore absolut intressant. Jag tittar lite grand på andra forum inklusive AZbox eget, och tycker att Comhit har bäst nivå på diskussionen. Jag tror att en bugglista här skulle funka bra.

tobbelobbe69
2010-04-21, 21:44
Har ni rapporterat detta till AzBox/er återförsäljare eller är detta något ni håller för er själva?



Som Popcorn Hour C-200 användare är jag rätt luttrad av firmware i betastadiet och grundläggande funktioner som inte fungerar. Jag är väl för tålig helt enkelt, och tror att alla andra dras med samma problem.

Har du hannhimhe och ni andra inte dessa inspelningsproblem?

hannhimhe
2010-04-21, 22:46
Jag har inte spelat in något på väldigt länge och just nu har jag andra mottagare att testa så AzBoxarna är tillfälligt nedpackade.

Min tanke med bugglista här är ganska enkel:
Jag startar en ny tråd som till en början är gapande tom.
Ni fyller på med en bugg per inlägg. Detta inlägg ska vara detaljerat, inte bara angående buggen och hur den återskapas, utan även allt annat. Jag vill ha med modell (Elite, Premium eller Premium+ samt tunerkonfiguration), Serienummer (av någon anledning är OpenSat väldigt intresserade av detta), Mjukvara (jag tror inte de är särskillt intresserade av buggar i äldre mjukvaror än den senaste), Plug-ins (namn, version), Leverantör (Canal Digital Satellit, Tele 2 Kabel osv), etc etc..jag skriver en template helt enkelt.
När en bugg verifierats av (minst) en annan användare kommer den med i nästa mail till OpenSat.

Nu ska jag sova men jag tar tag i detta under morgondagen eller som senast på fredag.

Lgte
2010-04-22, 13:23
Låter riktigt strukturerat. Vi kör!

magwei
2010-10-18, 10:46
Hej på er. Har haft min Azbox ett par månader nu, och har läst många tips i det här forumet som har hjälpt mig.
Tänkte försöka mig på en sammanfattning av hur min Azbox fungerar.
Kanske nån av er har liknande problem och har lyckats lösa dem?
Boxen är en Azbox Premium HD+ med dubbla DVB-C och 1 TB disk. Firmware 0.9.4717

Funktionalitet jag hade räknat med:
1. Se på TV
2. Inspelning samtidigt som jag tittar på andra kanaler
3. Uppspelning av inspelade program
4. Uppspelning av ej inspelade, dvs filmer av olika format
5. Åtkomst till nätverk (koppla upp andra diskar, filöverföring osv)
6. Kortdelning, för att kunna ha fler TV-apparater
7. Timeshift

Funktionalitet jag har fått:
1. Se på TV
Ja, jag kan se på TV genom boxen. Men buggar finns.
- Undertexter slutar fungera, fungerar efter omstart.
- Jag har valt svenska undertexter som default i settings, ändå är det ofta norska som jag får default.
- Fel bildformat på vissa kanaler. Verkar inte gå att få ordning på.
2. Inspelning samtidigt som jag tittar på andra kanaler
- Kan spela in korta sekvenser genom att välja record i sidomenyn. Funkar både med HD och andra kanaler.
- Inspelning via EPG funkar ej. Startar aldrig.
- Inspelning av längre sekvenser ger problem när jag sen spelar upp programmet. Se nedan.
- Inspelning och titta på andra kanaler funkar.
3. Uppspelning av inspelade program
Om jag manuellt startar en inspelning, och låter det gå låt oss säga 40 minuter så uppträder en rad fel:
- Antingen kan inte uppspelaren spela upp den sen. Boxen hänger sig helt enkelt när jag väljer att se på inspelningen.
- Inspelningen går att titta på, men undertexten går mycket fortare än bilden.
- Undertexter kommer inte med, fast om jag kollar via VLC på PC så är den med.
- Filen är normal ungefär halvvägs när jag tittar i VLC, men sen fryser bilden och jag har bara ljud och text.
4. Uppspelning av ej inspelade, dvs filmer av olika format
Klockrent. Har inte hittat någonting som boxen inte kunnat spela upp. (Förrutom de egna inspelningarna då...)
- Dock hänger boxen kvar med symbolen för diskaktivitet i displayen tills man startar om.
5. Åtkomst till nätverk (koppla upp andra diskar, filöverföring osv)
Funkar utan problem, men ligger bara på 2-4 MByte/s.
6. Kortdelning, för att kunna ha fler TV-apparater
Funkar bra.
7. Timeshift
Har inte kommit hit ännu.
Övrigt: Går ej att stänga av. Den startar om istället. Blir tvungen att använda "sleep" som avstängning.
Hej!
Köpte en Azbox premium plus för en tid sedan och känner igen problemen, någon som vet om det är en lösning på G?