handdator

Visa fullständig version : Min DM800 dog, tror jag.



amilo
2010-04-28, 09:30
Har haft min DM800 (kina kopia) i några månader och den har fungerat klockrent, tills idag. Jag skulle flytta den till en annan TV och råkade döda den, tror jag.

Jag kopplade in strömkabeln och skulle sen koppla in scartkabeln. Kopplade in scartkabeln i boxen och höll på o sätta in andra änden i TV:n och plötsligt small det i boxen (liknande ljud som när en glödlampa går).

Och nu går det inte att sätta på boxen. Helt död, ingen signal, inget.

Vill felsöka den och byta ut den komponent som har gått, men jag vet inte vart jag skall börja.

Vad tror ni har hänt med den?
Det enda jag gjorde var alltså att sätta in strömkabeln och höll på att sätta i andra änden av scartkabeln i TV:n när den slocknade.

Hittade en guide för DM500, kan detta vara lösningen på min DM800?
http://www.dreamboxx.nu/wiki/index.php/%C3%85terst%C3%A4lla_d%C3%B6d_dreambox_med_JTAG

matkoh
2010-04-28, 10:15
Hmmm.

Då gjorde det som man ALDRIG ska göra.

Strömkabeln sättes ALLTID in sist av allt.

sleddog
2010-04-28, 10:23
Hmmm.

Då gjorde det som man ALDRIG ska göra.

Strömkabeln sättes ALLTID in sist av allt.

Precis, man pillar aldrig med in eller utgångar på en dreambox då den är strömsatt, koppla in Scart/DVI och övrig utrustning och sist av allt så startar man boxen.
Detta gäller inte enbart Dreambox utan all elektronik, allt enligt SÄKRA källor :thumbup:

amilo
2010-04-28, 11:01
Damn, då har man fått lära sig det den hårda vägen.
Finns det någon räddning till min box eller är det att beställa sig en ny som gäller?

matkoh
2010-04-28, 11:34
Hmmm.

Kolla om du ser något som är bränt, ev. kan du behöva lossa moderkortet och titta under om du ser något bränt. har du tur så är det bara en diod som stuckit.

amilo
2010-04-28, 19:38
Goda nyheter, jag började med att ta isär hela boxen och sökte efter brända dioder.
Hittade inget så ja testade att koppla in ac adaptern igen.
DÅ märkte jag att det inte kom någon ström från adaptern.
Dvs boxen var det inget fel på utan adaptern till den.

Testade att koppla in adaptern från min DM500 och då var det liv i boxen :).
Nu till frågorna, vart köper jag adapter till min DM800?
Kan jag köra med adaptern från DM500, jag tror att den är svagare än den för DM800.
Kan det vara farligt att köra DM500 adaptern i DM800?

matkoh
2010-04-29, 05:00
Hmmm.

Köp en adapter som ger 12 Volt reglerat & MINST 3 A (gärna 5 A), boxen tar bara den ström den behöver. Du kan med fördel koppla in ett bilbatteri (typ 12 volt/1000 A). Jag kör med 12V/10 A till mina 2 boxar i stugan, de delar på agget. Kör du med ett agg som ger för lite ström, då kommer du att få "mystiska" fel. Det går ex. inte alltid att göra kanalsökning, inspelningar funkar inte, denna kanal kunde inte hittas osv.