handdator

Visa fullständig version : Bygge av MP lösning



moelito
2010-05-03, 13:30
Hej, mitt första inlägg här.
Har börjat pilla med Mediaportals tv-server (kört mediaportal i flera år utan tv-server) och har lite frågor.

Det här vill jag uppnå:
- MP TV-server med 2 dvb-s2 och ett dvb-T kort.
- Kodade kanaler på S2 (eventuellt T senare).
- Minst ett av S2 korten bör ha CAM-support för att ha en chans att få in HD kanaler via CAM med pairng support i framtiden (ja jag vet att man inte vet om det kommer att funka men bättre att ha en liiiten möjlighet).
- DiSEqC support för 2 twin-huvuden för S2-korten.

Min tanke var att ta det hela i steg, steg 1 nedan har jag fått till:

Steg 1: Få igång fria kanaler via dvb-T (Hauppauge WinTV MiniStick HD) med mediaportal (win7).
Steg 2: Få till ett dvb-S2 kort med Conax CAM för canal digital direkt i TV-server.
Steg 3: Få till ett dvb-S2 kort med newcs på ubuntu med acamd på tv-servern (canal digital).
Steg 3: Två dvb-s2 kort via acamd + viasat

Så.. Den ständiga frågan, vilka dvb-S2-kort kan man använda?
Behöver ju ett med CAM men som även går att köra med newcs och ett utan CAM.

Conax-CAM har jag redan till min gamla Nokia mediamaster som jag kör idag.

Funkar TerraTec Cinergy S2 PCI HD CI som det första S2 kortet?

Någon som har några tips?
MVH
Moelito

moelito
2010-05-26, 12:10
Så där. Nu har man kommit en bit på vägen..
Igår kom mitt Terratec cinergy S2 PCI CI från Dustin och en USB-Phoeix från AD teknik till Shell hemma hos mig.. Beställde i måndags och båda levererade på en dag, inte illa. En dvb-t USB sticka har jag kört med sen några veckor.

Det visade sig att min gamla CI-modul inte alls ville leka med cinergy-kortet så det var tur att jag beställde en kortläsare samtidigt.

Så nu kör jag med Mediaportal 1.1.0 RC2, senaste MDAPI, senaste acamd från filarkivet och senaste newcs (från filarkivet) på ubuntu. Fick trixa lite för att få till konfigurationerna för acamd och newsc men nu fungerar det näästan (blev inte många timmars sömn inatt).

Av någon anledning fungerar inte SVTHD, silver och silver HD. Jag har Canal digitals familjepaket. Alla andra kanaler fungerar utan problem, även HD-kanalerna men efter att försökt se på silver, silver HD eller SVTHD så hänger sig tvservern och ibland även mediaportal.

Sitter på jobbet nu så jag har ju inga loggar här men undrar om någon har något tips så här rakt av?

Mina lnb:er är ju snart 10 år gamla, kan det ha med de att göra? Såg även att Mediaportal 1.1.0 RC3 precis släpptes med några fixar angående tvservern.. Någon som uppgraderat utan problem?

tips mottages som sagt gärna..

MVH
Moelito

rolrn
2010-05-26, 12:33
Uppgraderade till MP1.1.0 RC3 i helgen.
Klart stabilaste versionen så här långt..

moelito
2010-05-28, 12:21
Ghaaa.. Inte blivit mycket sömn den här veckan. Mycke pill med det här.

Det fungerar inte alls så bra som jag trodde. Efter en stund så vägrar MP att visa några kanaler alls (uppgraderade till senaste MP1.1.0 RC3).

I MP loggen ser man följande:
[(11)]: start subch:0 No PMT received. Timeshifting failed
Vad betyder PMT i detta fallet?

Nu så bytte jag iof precis till den senaste Beta-drivrutinen för cinergykortet och nu fungerar det t.o.m. ännu sämre. Får ta och byta tillbaka till den gamla igen. Men Grundfelet verkar vara detsamma för båda versionerna, dvs "No PMT received".

Men det verkar som om newcs och acamd "fungerar" för jag ser iaf att de kommunicerar utan några felmeddelanden.

Nu blir jag iof inte riktigt klok på acamd:s config filer:-)
Kör iaf med följande - (canal digital satellit):
cardclient.conf:
newcamd:192.168.0.2:15000:1/0b00/ffff:XXX:XXX:0102030405060708091011121314 (XXX:XXX = användare, lösen)

ACamd_PMT.txt:
P:0B00:00000000: Preferred Canal Digital
Inte säker på att ACamd_PMT.txt är korrekt.. ska man köra med 0000:
00000000 ?

Hjälp... Behöver sömn:-)
//Moelito

joxen
2010-05-28, 12:57
vilken ver av acamd ?

om det är den nyaste vilken mdapifilter.ax ?

om du använder mdapifilter.ax från dvbn.happysat byt ut filen i tvserver mapen mot den som följer med acamd.zip filen

ändra din cardclient.conf

newcamd:192.168.0.2:15000:1/0b00/ffff:XXX:XXX:0102030405060708091011121314 (XXX:XXX = användare, lösen)

till

newcamd2:192.168.0.2:15000:1/0b00/ffff:XXX:XXX:0102030405060708091011121314 (XXX:XXX = användare, lösen)


starta om tjänsten och pröva igen ..

har aldrig behövt ändra i acamd_pmt filen kör viserligen mot csp ...

moelito
2010-05-29, 23:30
Kör med Acamd 0.6.1.8 och newcs 1.67 RC1.
Har problem med tv3, kanal 5, kanal9 och SVTHD. Alla de får PMT timeout även med acamd:S filter:-(
Har för mig att jag NÅGON gång av alla mina varianter av tester faktiskt kunde se tv3, knanal5 och kanal 9 men aldrig SVTHD, fast efter alla tester så är jag inte säker längre:-(

Även testat med 4 olika versioner av drivrutiner till Terratec-kortet. Samma fel.
Startat SetupTV.exe med --debugOptions och ställt in att den ska resetta filtret mellan varje kanalbyte. Samma fel.

Behövs det något i den magiska filen Acamd_PMT.txt. Tycker inte det blir någon skillnad om
jag anger P:0B00:00000000:caid eller inte.
Ska det vara en C*n*l D*g*t*l provider nummer där eller räcker det med 00000000?
Läst att boxer ska ha en Provider EMC (heter det va?) i Acamd_PMT...
Det va pilligt det här:-)
//Moelito

moelito
2010-05-30, 00:13
Glöm allt ovan..
Kollade in lyngsats sida och insåg att nästan alla kanaler jag hade problem med låg på samma transponder (tv3, kanal5, kanal9..).

Ytterligare en kanalsökning så ordnade det sig! Även SVTHD.. Nu ska vi se om det är stabilt oxå:-)

//Moelito