handdator

Visa fullständig version : Elgato + fiber



petercom
2010-05-05, 21:07
Hej hopp,

Man skall ju som bekant inte ändra på något som fungerar men jag är tvungen nu. Kör Mac Mini med Boxer antennsignal in i Elgato Dubbeltuner samt kortläsare och oscam och detta fungerar klockrent.

Nu drar jag in fiber och tänkte då ta in Boxer eller Canal Digital via fibern och nu börjar huvudbryn, Elgato har ingen tuner med nätverksingång så hur 17 löser jag detta?

Som vanligt får man en box till som man skall stoppa kortet i men jag vill ju slopa den och låta min Mac Mini sköta allt, har någon en aning om hur jag kan lösa detta?

/Cableguy

T-bird
2010-05-06, 17:19
Första frågan jag ställer mig är vad som kan levereras via fibern, DVB-T, DVB-C eller IPTV?

petercom
2010-05-06, 17:36
Bra fråga, kan tyvärr inte svara på det men har du någon susning hur det hela skulle hänga i hop?

Jag vill ju uppnå det samma som jag har i dag dvs. Mac-Minin tar in signalen kodar av kanalerna och sköter kanalväljningar inspelningar mm.

Hade en förhoppning att Elgato hade en motsvarande Dual-Tuner med ingång för nätverkskabel i stället för antenningång.

Ett annat önskemål är att kunna centralt koda av kanalerna och sedan via tuners på resp dator bara växla kanaler och spela in mm men det kanske är fantasitankar?

Kan detta vara något? : http://www.hauppauge.com/site/products/data_mytvpvr.html

T-bird
2010-05-06, 22:03
Innan du börjar titta på prylar så måste du ju veta vilken teknik som är inblandad.
Om du kommer att få signalen distribuerad i ett vanligt antennuttag så är det DVB-T eller -C eller båda.
Är det enbart i nätverksuttaget så är det IPTV och då kan du glömma datorer helt för att se på TV

petercom
2010-05-07, 09:11
Det är via en speciell NVport för tv på fiber-boxen vad jag förstår så japp det går helt via nätverk.

Att det inte finns någon lösning/färdig tex. Elgato-produkt för detta har jag förstått men jag skulle vilja veta lite mer än bara "glömma datorer helt för att se på TV"?

Saknas produkter/teknik just nu eller kommer det aldrig att fungera med IPTV och varför fungerar det inte?

karlm
2010-05-07, 10:50
Saknas produkter/teknik just nu eller kommer det aldrig att fungera med IPTV och varför fungerar det inte?

IPTV verkar än så länge vara operatörernas marknad, där de styr till 100% vilken utsändningsteknik och mottagare som kan användas. Öppenheten ligger närmare 0%. Det finns DVB-IPTV som dock är en öppen standard, men vet inte om den används alls i Sverige. Telia har väl t.om. tagit bort programkortet och låst deras mottagare till abonnemanget?

petercom
2010-05-07, 10:55
Suck, jag som trivs så bra med Elgato och EyeTv i min Mac mini, är det bara att gilla läget och fortsätta med Boxer via antenn eller tror du det kommer någon lösning relativt snart?

Du menar att även om Elgato släpper en motsvarande tuner som jag har fast med nätverksingång så kommer det ändå inte att fungera?

karlm
2010-05-07, 15:31
Någon kanalväljare (tuner) används inte för IPTV. När man byter kanal skickas istället IP-paket (IGMP) till operatörens system för att ändra vilken multikastström man vill ta emot.

petercom
2010-05-07, 15:51
Ok, men det måste ju finnas ett sätt att ta in signalen i Macen och sedan låta en mjukvara göra det möjligt för EyeTV att göra samma jobb som boxen som Boxer skickar med, dvs. byta kanal mm?

Betyder detta att det inte finns någon hårdvarubegränsning (dubbla tuners) dvs. titta på en kanal och spela in en annan utan att det skulle gå att ta in fler kanaler än 2 samtidigt?

karlm
2010-05-07, 16:20
Det är helt upp till operatören att begränsa hur många multicast strömmar (dvs kanaler) varje abonnent kan ta emot samtidigt.

När det gäller DVB-T/C (och även S antar jag) så kan varje tuner ta emot en mux som innehåller flera kanaler. T.ex. sänder Canal-Digital alla TV4-kanaler i en mux i kabel-tvnätet, så att man med en tuner kan visa och/eller spela in alla dessa på en gång.

petercom
2010-05-07, 16:33
Ok, men är det så att med rätt mjukvara i Macen skulle det fungera eller sitter det en leverantörsunik hårdvara i boxen som gör att det aldrig kommer fungera utan den?

T-bird
2010-05-07, 16:50
Om det är IPTV så kör både CD och Boxer med Motorolas 1910 men du kan bara använda CDs box i CDs nät och tvärs om, anslutningarna till rätt nät ligger i bootloader i boxen och den skiljer på alla leverantörer.

Sen vet jag inte hur dom löser krypteringen om dom har kort eller inte, men det fungerar inte på samma sätt som det gör för vanlig DVB-T/C/S.

petercom
2010-05-07, 16:59
Då låter det ju som om det delvis är mjukvarurelaterat då Motorolas 1910 tydligen går att "programera" för resp leverantör, frågan är då om Motorolas 1910 innehåller någon hårdvara som inte går att mjukvarusimulera i Macen och/eller hårdvarumässigt typ Elgatotuner i USB'n?

Det känns som om det rent tekniskt borde gå att få Macen att göra samma jobb som Motorolas 1910 eller är jag uppe i det blå?

pege63
2010-05-07, 19:51
Min brosas hus har fiberoptik där kan man välja vilken operatör som COMHEM el CD, men han har VIASAT genom parabol, även telefon genom samma fiberoptik så då borde ju även IPTV vara möjligt.

Ser nu åxå att SAMSUNG har nya aparater med inbyggd satbox för CD, hur fan det nu kan funka men pair där, den har åxå MPEG4 BOXER & COMHEM.

T-bird
2010-05-07, 22:30
Då låter det ju som om det delvis är mjukvarurelaterat då Motorolas 1910 tydligen går att "programera" för resp leverantör, frågan är då om Motorolas 1910 innehåller någon hårdvara som inte går att mjukvarusimulera i Macen och/eller hårdvarumässigt typ Elgatotuner i USB'n?

Det känns som om det rent tekniskt borde gå att få Macen att göra samma jobb som Motorolas 1910 eller är jag uppe i det blå?
Det finns dom som säger att det går att lösa med VLC men om det är sant eller hur väl det fungerar har jag ingen aning om.

Problem är att du måste teckna ett avtal och kommer att sitta med bindningstid utan att veta om du kan ordna en lösning som du är nöjd med.

petercom
2010-05-09, 09:27
Grannen har fiber och CD och han vill köpa en av mina Mac-mini så jag har ett fint läge att testa denna lösning utan att binda mig själv.

Har ni något tips om var jag skall börja, vad för typ av mjukvara samt hårdvara kommer krävas för detta?

Skall man krama CD och eller Motorola på info och i så fall vilken info är nödvändig?

T-bird
2010-05-09, 15:42
Vad har grannen för box då, så att vi får reda på om det är IPTV eller DVB-C

petercom
2010-05-09, 17:07
Det var inte riktigt som jag trodde, grannen har Viasat och en Motorolabox som heter VIP 1510 (verkar vara skräp) men ni kanske kan tyda denna pdf och klargöra vad det rör sig om, se mer: http://www.motorola.com/mot/doc/6/6343_MotDoc.pdf

Hoppsas hårt på en lösning och tack för all hjälp.

atomized
2010-05-09, 17:43
Verkar vara IPTV.