handdator

Visa fullständig version : Får inte azbox premium DH plus att fungera med Canal digital



lenwen
2010-05-11, 12:30
Hej. köpte den för någon månad sedan.
efter mycket olika tester i början fick jag den att fungera någorlunda.
men scramble kom fram efter ca 10 dagar. Då var jag tvungen att ta ut kortet, sätta det i Canal digital enhet som vi fick med deras abonnemang.
och sen fungerade det några dagar ca 10 dagar. Sen hände samma sak igen.

För någon dag sedan kom det igen och jag blev arg och har redan försökt få igång den enligt dem guider som finns på detta forumet. Utan att lyckas.

Jag har en Azbox oremium HD plus
firmware 0.9.4829
Canal Digital Programkort med hela utbudet.
Kortet sitter i slot1. Framsidan på boxern. ( intern kortläsare )
Jag har försökt installera plugin: multiXcas men jag kan inte hitta det under plugins.
är det multiCAS som menas i guiderna. För det hittar jag.

Jag hittade OpenXcas under plugins. Och det installerade jag.
sedan la jag in MultiCas v1.00 under det.
Nu hittar boxen kortet och jag kan se status på mitt program kort.

Följande status får jag upp i boxen:
SLOT1 information
card status card inserted
nordic 4 01 Apr:10 - 30Apr:10
nordic 5 01 Apr:10 - 30Apr:10
HD 01 Apr:10 - 30Apr:10

Om jag förstår den infon rätt så har inte mitt kort uppdaterats med dem rätta koderna för maj månad.
Det är kanske därför jag har för satt kortet i Canal digital box lite då och då för att koderna skulle uppdateras.
Jag kan även berätta i framtiden att jag skulle vilja köpa en till azbox för att ha i sovrummet.
Och då vill jag att den boxen ska kunna hämta information ifrån den här första boxen för att kunna se på tv där inne också.

Skulle någon vilja hjälpa mig med att berätta vad jag gör fel. Vilka saker jag ska installera för att få denna boxen att fungera.

Mvh
Lennie

lenwen
2010-05-11, 16:01
Gjorde följande precis.

Tog kortet ifrån Candal digital.
satt det i Canal digital mottagare. Och efter ca 1h hade jag bild på alla kanalerna igen.

Sätter tillbaks kortet i AZboxen.
Och nu har jag bild på alla kanalerna igen. Följande information vissas nu för kortet.
SLOT1 information
card status card inserted
nordic 4 01 Maj:10 – 31 Maj:10
nordic 5 01 Maj:10 – 31 Maj:10
HD 01 Maj:10 – 31 Maj:10

Det ser ut som att kortet nu har uppdaterats med dem senaste koderna och allt fungerar bra igen. Men vad kommer hända den 31 maj??
Varför uppdateras inte kortet när det sitter i AZboxen ?

Volvo3
2010-05-11, 18:40
Ditt kort är uppenbarligen uppdaterat, det är maj månad nu! Uppdateringarna kommer inte förrän i slutet av månaden och ibland till och med någon dag in i den nya månaden.

wba
2010-05-11, 19:02
Har satt 01 i mgconfig?
Det gör att boxen uppdaterar kortet, annars måste du flytta den till originalboxen när du ska uppdatera kortet.

# AU
# 01 enable AU
# 02 AU Auto
# 03 network cards update only
A: { 01 }

lenwen
2010-06-08, 11:38
Hej igen.
Jag har fortfarande samma problem. Idag slutade kortet att fungera. Det står scramble på kanalerna. När jag kollar status på kortet får jag fram
SLOT1 information
card status card inserted
nordic 4 01 Maj:10 – 31 Maj:10
nordic 5 01 Maj:10 – 31 Maj:10
HD 01 Maj:10 – 31 Maj:10

Det vill säga att den har inte uppdaterat med koderna för denna månaden. ( JUNI )
Jag har ändrat i mgconfig till A: { 01 }
Det gjorde jag för nästan en månad sedan.
Någon som vet vad som är fel? Varför uppdateras inte kortet med koderna som Canal digital skickar ut?
Det jag använder är OpenXcas med följande camd
MultiCAS
mgcamd

Schwede30
2010-06-08, 13:22
Har du haft mottagaren avstängd över natten?

Jag hade den avstängd (med strömbrytaren på baksidan). När jag satte igång den igen på morgonen ville ingen kanal kodas av. Jag följde då anvisningarna på CDs hemsida och kanalerna kom upp igen.

Kan inget om OpenXCAS

jonsa79
2010-06-08, 13:44
Det jag använder är OpenXcas med följande camd
MultiCAS
mgcamd

Under OpenXcas på min box har jag satt en # famför Multicas och använder därmed bara mgcamd. Vet inte om det spelar någon roll men då fungerar det hos mig iallafall.
Boxen prioriterar den cam som står överst har jag för mig.

lenwen
2010-06-08, 14:53
Har tillbringat 2h nu med att läsa allt jag kan hitta på detta forumet. Och det finns mycket bra läsning.
Problemet är att jag inte förstår allt.

Kräver inte mgcamd typ newcs för att fungera. Så att den kan hämta koderna ifrån newcs ?
och det är newcs som pratar med själva kortet som sitter i min azboz.

Jag har en programkort ifrån canal digital med alla kanalerna.
Vad jag har läst mig till är att om man använder newcs och mgcamd så fungerade inte HD kanlerna.
Men den informationen jag hittade om det var 6 månader gammal. Hur är det nu?
Jag vill ha mina HD kanaler fungerande i min box.
Någon som kan ge information om hur det är nu med HD kanalerna?

I framtiden har jag planer på att köpa en bilig azbox och ha den i sovrummet.
kanske är bäst att få igång Newcs ordentligt på boxen med mgcamd så att jag i framtiden kan sätta in box 2 i systemet ?

Vad gör MultiCAS ? det har jag inte hittat någon information om?
Det samma gäller OpenXCas ? vad gör det i boxen? Vad används den till?
Tacksam för svar.
Har väll lärt mig att man om ska få azbox att fungera 100% så måste man ha koll på allt som har med den att göra. Så det är bara att lära sig. Och det vill jag göra.

Tacksam för all hjälp jag kan få

lenwen
2010-06-08, 14:55
Har du haft mottagaren avstängd över natten?

Jag hade den avstängd (med strömbrytaren på baksidan). När jag satte igång den igen på morgonen ville ingen kanal kodas av. Jag följde då anvisningarna på CDs hemsida och kanalerna kom upp igen.

Kan inget om OpenXCAS

Nej, den har varit igång. som den altid är..
när du skriver CDs hemsida. har du en länk

lenwen
2010-06-08, 14:57
Under OpenXcas på min box har jag satt en # famför Multicas och använder därmed bara mgcamd. Vet inte om det spelar någon roll men då fungerar det hos mig iallafall.
Boxen prioriterar den cam som står överst har jag för mig.

Innan jag stänger av MultiCAS så vill jag gärna veta vad den gör.
Någon som kan skriva vad MultiCas är för något och vad den gör?

Har du newcs också i din box?
eller vad har du stält in mgcamd att prata med?

Schwede30
2010-06-09, 09:32
http://www.canaldigital.se/Kundservice/Teknik/Parabol/Felsokning/Svart-bild/