handdator

Visa fullständig version : AzBox HD Elite, Nybörjare..



Millee
2010-05-19, 19:22
Hejsan!

Köpte en Azbox HD Elite för att kunna se hd filmer samt att jag i tänkt fixa lite kanaler tills VM börjar.. Jag är helt ny och vet ingenting om att fixa sådana kanaler... Har bekanta som har dreamboxar och de har massa med kanaler via nån källa..

När jag nu har köpt en Azbox så vill jag också få kanaler från denna "källa".. Måste man "chippa" Azboxen eller vadå? Jag har ingen aning om hur det går till, kan ni vara vänliga och säga vad dessa mgcamd och alla olika uttryck betyder..

Tack på förhand

EDIT:
Såg reglerna och man verkar inte få snacka om cardsharing utanför huset, säg att jag vill cardshare'a inom huset.. hur gör jag med Azbox? Somsagt jag är en nybörjare..

razorx
2010-05-19, 19:27
Du kan ju börja med att studera reglerna som du förmodligen missade när du reggade dig här, §9 §10 behöver du läsa nogrannare.

Sen "chippar" man inte boxen det är ingen spelkonsoll.

Mgcamd är en softcam dvs en mjukvaru conditional access module som man kan koppla ihop med lämplig kortserver tex newcs.

Millee
2010-05-19, 19:41
Såg det, därför jag skrev till en EDIT..

Men vad ska jag behöva göra för att kunna cardshare'a inom hushållet? Man måste väl göra något med azboxen?

razorx
2010-05-19, 20:04
Jag kan inget om azbox men det finns en hel forumdel som behandlar det ämnet. Men du ska kunna köra newcs och mgcamd på en azbox.

Millee
2010-05-19, 20:13
Jag kan inget om azbox men det finns en hel forumdel som behandlar det ämnet. Men du ska kunna köra newcs och mgcamd på en azbox.

Kan du förklara vad newcs och mgcamd är för en nybörjare?

razorx
2010-05-19, 20:23
Newcs är en kortserver som läser ditt programkort du har i boxen alt en pc med kortläsare. Mgcamd är klienten som emulerar ett kort av informationen den får av servern.

Millee
2010-05-19, 23:25
Newcs är en kortserver som läser ditt programkort du har i boxen alt en pc med kortläsare. Mgcamd är klienten som emulerar ett kort av informationen den får av servern.

Jaha, men vad behöver man göra med själva boxen då för att få allt att funka? Behövs det någon sorts programmering av den så att allt fungerar eller?

T-bird
2010-05-20, 01:12
Du har börjat i fel ände.
Det är bättre att läsa in sig på ett ämne innan man handlar grejer och det finns förmodligen ingen som har tid eller lust att förklara nått som det redan finns spaltmeter av information om.

Millee
2010-05-20, 01:24
Du har börjat i fel ände.
Det är bättre att läsa in sig på ett ämne innan man handlar grejer och det finns förmodligen ingen som har tid eller lust att förklara nått som det redan finns spaltmeter av information om.

Okej, men vad ska jag söka på för att få tag på den informationen?

En enkel fråga bara, ska man behöva göra något med själva boxen ? Isåfall vad? Du behöver inte beskriva vad det är som ska göras utan bara vad det är.. Sen en följdfråga, är det samma sorts "programmering" som behöver göras med Azboxen som med dreamboxen?

atomized
2010-05-20, 02:40
@ Millee

Konfigurering av t.ex. mgcamd och newcs fungerar i stort sett likadant på Azbox som på t.ex. Dreambox.

Börja med att läsa in dig på den här tråden för att få en första överblick av hur cardsharing fungerar:
http://www.comhit.net/showthread.php?t=23640

know
2010-05-20, 14:54
Ett abonnemang på de TV kanaler du vill titta på är också en bra början.

Utan det blir det inte mycket att titta på.

//know