handdator

Visa fullständig version : Comhit säljer registrerad e-mail till 3e part?



balboah
2010-05-28, 10:20
Varför skickar ni spam och hur får man er att sluta med de?
Erbjudande från Trinax t.ex.

Jag ser inte att detta står nånstans i reglerna när man registrerar sig

juppe
2010-05-28, 10:30
Vad jag vet har jag aldrig fått något sånt förut och trodde inte jag hade fått det nu heller, så var tvungen att kolla och mycket riktigt så hade jag fått ett mail från trinax. Är ju inte säker på att det är comhit som har skickat min mail till dom, men det verkar ju ganska troligt eftersom vi är två här som har fått det, kan ju iofs vara att vi är med på någon mer sida båda två.

Men om det nu är så att comhit har gjort detta, så tycker jag som föregåenda talare att ni ska sluta upp med det och även se till att dom ni har lämnat ut våra e-mail oxå slutar med det.

Var inne och kollade på FAQ och där står det att ni värnar om era medlemmars privatliv och därför är det inte möjligt att få reda på andra medlemmars mail, så varför då skicka ut dom till en tredjepart?

En fråga till balboah bara, hur kom du fram till att det var comhit som lämnat ut din mail?

balboah
2010-05-28, 10:36
Jag använder en unik email till varje sida jag registrerar mig på, därför är jag 100% säker på att min email spridits från comhit.
Nu finns ju möjligheten att sidan blivit hackad eller att någon kommit över databasen på annat sätt, men de vore kul att få ett uttalande om de av någon i crew

juppe
2010-05-28, 10:38
OK, då är jag helt med dig.

Då tycker jag verkligen att dom ska förklara sig på denna punkt, för det känns lite märkligt att dom å ena sidan värnar om oss medlemmar så vi inte kan se varandras mail, men sen å andra sidan ger/säljer dom till tredje part.

Muggesand
2010-05-28, 11:15
Har oxå fått från trinax. Blev väldigt fundersam på vart dom hade hittat min adress. Men att dom skulle fått den från comhit fanns ju inte ens på kartan. Sjukt dåligt om så är fallet!

zap18
2010-05-28, 11:59
Samma här, har också fått mailet...

LumberJack
2010-05-28, 12:14
och jag

dust79
2010-05-28, 13:21
och jag...
Någon admin som vill uttala sig om detta?

admin
2010-05-28, 14:03
Vi har då inte spridit några e-mailadresser från ComHit.
Vi säljer inga e-mailadresser överhuvudtaget.

Hur trinax fått tag på e-mailadresserna vet vi inte. Vi kommer att undersöka saken och gå till botten med det.

Har kontaktat en person på Trinax angående detta. Det är dem vi använder som serverhost för närvarande.

Har de tagit de e-mailadresser som finns lagrade i vår databas, handlar det om dataintrång. Vi har absolut inte gett dem tillåtelse att ta några medlemsuppgifter!

Johan1965
2010-05-28, 14:08
Även jag har fått reklam ifrån dom ser jag.

Jah

balboah
2010-05-28, 14:25
Vi har då inte spridit några e-mailadresser från ComHit.
Vi säljer inga e-mailadresser överhuvudtaget.

Hur trinax fått tag på e-mailadresserna vet vi inte. Vi kommer att undersöka saken och gå till botten med det.

Har kontaktat en person på Trinax angående detta. Det är dem vi använder som serverhost för närvarande.

Har de tagit de e-mailadresser som finns lagrade i vår databas, handlar det om dataintrång. Vi har absolut inte gett dem tillåtelse att ta några medlemsuppgifter!

Känns skönt att höra att ni inte är ansvariga.
Dags att byta serverhost och göra en anmälan med andra ord, de är ju både olagligt att ta ut uppgifter från er OCH att marknadsföra till klienter som inte har godkänt detta

sleddog
2010-05-28, 14:31
Även jag har fått spam från dem, vad i helvete är detta???

admin
2010-05-28, 14:34
Detta fick jag som svar på mailen för en liten stund sedan:

Hej comhitanvändare.

Jag blev idag uppringd av Admin på Comhit.net och han frågade vad i helvete som hade hänt när
användare på Comhit forumet hade fått vårt nyhetsbrev och jag fick svara att jag fick återkomma
då jag inte kunde svara på detta.

Efter att jag och mina kollegor undersökt vad som hänt så kom vi fram till att vår mailrobot
som skickar våra utskick även sopat med alla användare i comhits databas då den söker igenom
hela mysql efter @.

Då vi tidigare hade vår mailrobot och databas på en annan server tillsammans med vårt andra
bolag har denna lösningen fungerat på ett väldigt bra sätt för oss och våra utskick.
Men när programmerarna flyttade sidor och databaser till samma server som Comhit ligger på så
gjordes misstaget att ändra så att mailroboten inte söker igenom comhits databas.

Vi beklagar det inträffade och problemet är nu avhjälpt samt resterande utskicken är stoppade.

Admin berättade att ni användare trodde att de sålt databasen till oss men det stämmer inte.
Det är ett programmeringsmisstag som uppstått och problemet är nu åtgärdat.

Vi hoppas inte detta ska påverka Ert förtroende för Comhit och vi beklagar som sagt det inträffade.

Fredrik
VD
Trinax AB
Med andra ord verkar det ju inte vara så att de tagit mailuppgifterna, utan det verkar ju ha varit ett on-the-fly-utskick som skett.
Att roboten sökt efter @-adresser och skickat ut nyhetsbrev.

Det är därför inte så att era mailadresser har spridits till en tredje part. Utan de finns fortfarande bara lagrade i vår databas.

Vi ber också om ursäkt för det inträffade, men till vårt försvar kan vi väl ändå säga "Hur fan skulle vi kunna veta att det låg en mailrobot på samma server som vi använder?".
Felet är helt och hållet Trinaxs. Jag hoppas ni förstår det och inte beskyller oss.

Får ni något mer nyhetsbrev från Trinax vill jag att ni meddelar det till mig här via denna tråd, via PM eller genom att skicka ett mail till vår support, support@comhit.net.

juppe
2010-05-28, 15:05
Bra att höra att det inte var erat fel, men detta är väl ett dataintrång trots att trinax säger att det är en mail-robot som gått bärsärk, annars är det ju bara att skylla på något sånt om man vill göra som dom har gjort ju. För tänk om det instället hade varit så att trinax hade ett register hos sig på mail-adresser som dom hade tillstånd att sälja och sedan sålt dom till en 3-dje part och bara råkat fått med våra adresser oxå, då hade ju dom redan varit ute hos någon som antagligen inte hade tagit bort dom från sitt register.

Jag tror absolut inte att trinax har gjort detta med vilja, men det ligger ju fortfarande på deras ansvar att se till att deras insamling av adresser inte tar sånna som dom inte ska ta eller hur.

imported_kalleanka
2010-05-28, 15:22
Tror inte trinax gör om misstaget en gång till, snacka om att klanta sig =)

atomized
2010-05-28, 16:19
Jag har inte fått något nyhetsbrev så jag vet inte vad ni pratar om men verkar ju som flera fått de. Jag kanske inte hann få något innan roboten blev stoppad ^^

Tur att de upptäcktes så snabbt tycker jag så att de han stoppa de. Tänk om ingen hade märkt o den där roboten hade fått flipp o skickat flera kopior till alla. då hade de inte varit roligt :P

Tror inte trinax gör om misstaget en gång till, snacka om att klanta sig =)

Äsh de e bara o trycka delete o se glad ut, tur ni inte delade server med en "enlarge my penis" firma


Lite märkligt att "kalleanka" inte känner till något om saken eftersom han är intimt inblandad med firman Trinax AB...

Det är ju liksom inte första gången han använt tveksamma metoder för att sprida reklam för sin firma i detta forum.

För mig var det en nyhet att Comhit delade serverhost med Trinax, förstår att forumet behöver en serverhost, men detta valet känns inte bra.

Edit:
Alla som undrar vem "kalleanka" är kan ju läsa detta inlägget:
http://www.comhit.net/showpost.php?p=146675&postcount=93

Tryck sedan på länken han rekommenderar och se var ni hamnar...

Edit2:
"kalleanka" har fegt nog raderat sitt inlägg jag länkade till istället för att klargöra vilken ställning han egentligen har i det här.
Jag ska inte gå så långt att jag avslöjar personer eller namn här, kan bara konstatera att det finns vissa personer och firmor jag absolut inte skulle lita på...

Folk som ljuger och sprider dimridåer och försöker skriva om historien så att det skall passa deras syften är jag allergisk emot...

T-bird
2010-05-28, 18:05
Efter att kollat i spamkorgen så hittade även jag utskicket, kan inte påstå att jag är speciellt nöjd över händelsen :mad:

Plow
2010-05-28, 20:05
Jag har också fått skiten....
Skål.

hannhimhe
2010-05-28, 20:31
Men vad är det för jävla pappskalle som kör sådana '@'-sökningar med rootkontot? Att ens konstruera en robot som inte bara söker genom den tabell företaget VET att de har underlag för mailutskick i utan vartenda fält i hela databasen. Mmm, det är ju inte svårt att räkna ut hur den programmeraren tänkt.

Som programmerare, inte moderator på detta forum, kan jag som bäst låta ansvarig för detta komma undan med stämpeln "likgiltighetsuppsåt".

dust79
2010-05-28, 21:29
Låter väldigt skumt att det skulle vara ett misstag. Men tackar för snabbt och trovärdigt svar från admins här iallafall.

moonroy
2010-05-28, 21:35
Även jag har fått mejlet. Kryptera användarnas epostadresser så händer det inte igen.

sleddog
2010-05-29, 20:07
Men vad är det för jävla pappskalle som kör sådana '@'-sökningar med rootkontot? Att ens konstruera en robot som inte bara söker genom den tabell företaget VET att de har underlag för mailutskick i utan vartenda fält i hela databasen. Mmm, det är ju inte svårt att räkna ut hur den programmeraren tänkt.

Som programmerare, inte moderator på detta forum, kan jag som bäst låta ansvarig för detta komma undan med stämpeln "likgiltighetsuppsåt".

Det är en hund begraven här, speciellt med tanke på vad Atomized skrev.
Skulle gärna skänka en hundring eller 2 så att forumet hamnar hos en sriös host.

Man kanske borde kolla av om det inte finns folk som kan tänka sig skänka en slant för att få tillbaks integriteten?
Om hostens sys-admin är så inkompetent att han använder ett rootkonto då han skördar epostadresserna så ger det ett sken av att hosten administreras av en inkompetent idiot.

altair4
2010-05-29, 20:24
Nåja om alla anmäler det som spam kommer det innebära att det fastnar i de flestas spamboxar istället. Blir ett bra straff för dem.

sleddog
2010-05-29, 20:27
Nåja om alla anmäler det som spam kommer det innebära att det fastnar i de flestas spamboxar istället. Blir ett bra straff för dem.

Tycker man skulle byta host, antingen så drog de en rövare eller så är de inkompetenta och oavsett vilket så är det inte ett hotell som jag skulle anlita.

hannhimhe
2010-05-30, 13:57
Vissa förnekar sig inte...
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=10622

sleddog
2010-05-30, 15:30
Vissa förnekar sig inte...
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=10622

Menar du att Yllas är involverad i Trinax?:errf:

atomized
2010-05-30, 15:34
Menar du att Yllas är involverad i Trinax?:errf:

Det är väl ganska uppenbart nu att "Yllas" = "kalleanka" = ägaren av Trinax... :whistle: :whistle:

sleddog
2010-05-30, 15:38
Det är väl ganska uppenbart nu att "Yllas" = "kalleanka" = ägaren av Trinax... :whistle: :whistle:

Kanske dags för vissa att agera då, brukar ju normalt inte vara accepterat att man har flera konton.

atomized
2010-05-30, 15:44
Det är inte olika konton. Han bytte signatur från Yllas till kalleanka.

sleddog
2010-05-30, 15:59
Det är inte olika konton. Han bytte signatur från Yllas till kalleanka.

Aha, visste inte ens att man kunde byta nick på detta forum.

Lägger man ihop all denna information och den stämmer så behöver man nog inte fundera huruvida detta mailutskick var ett misstag eller inte.
Kan väl säga som så att jag inte riktigt känner mig så anonym längre, om nu kalleanka AKA Yllas är den som är ansvarig på hosten så känns det jävligt tvivelaktigt om jag skall vara kvar här ÖHT.

Om han kan nyttja sina hotellkunders medlemslistor till att posta reklam så vad är då nästa steg?:twisted::'(

altair4
2010-05-30, 16:25
Aha, visste inte ens att man kunde byta nick på detta forum.

Lägger man ihop all denna information och den stämmer så behöver man nog inte fundera huruvida detta mailutskick var ett misstag eller inte.
Kan väl säga som så att jag inte riktigt känner mig så anonym längre, om nu kalleanka AKA Yllas är den som är ansvarig på hosten så känns det jävligt tvivelaktigt om jag skall vara kvar här ÖHT.

Om han kan nyttja sina hotellkunders medlemslistor till att posta reklam så vad är då nästa steg?:twisted::'(

Har redan bytt mailadress här, men är ju för sent så. Håller med, känns verkligen inte som man vill vara kvar här med tanke på detta.

hannhimhe
2010-05-30, 17:06
Aha, visste inte ens att man kunde byta nick på detta forum.

Det kan man som vanlig användare inte göra. Admin och de som har rättigheter att ändra i databasen kan. Att den som står för serverhost tar sig friheten att byter namn borde vi egentligen bara vara tacksamma för. Snacka om att fastna med fingrarna i kakburken.

Vad gäller oro för att innehavaren av servern ska ta sig diverse friheter är i allra hösta grad befogad. ...men jag kan bara i min vildaste fantasi komma fram till att vår rättsapparat är det största problemet för den som tar detta ett steg längre (vad det nu skulle vara) för knappt 32 000 användare.

razorx
2010-05-30, 18:22
Jag lägger gärna nån lapp för att komma till en bättre host.

deas
2010-05-30, 19:38
Jag kan säga att vi arbetar för fullt med vad som hänt. Och jag kan även säga att våra medlemmars integritet är vår högsta prioritet. Jag hoppas att ni inte tappar förtroendet för oss. Som sagt så jobbar vi för fullt för att lösa allt.

Plow
2010-05-30, 20:22
Jag lägger gärna nån lapp för att komma till en bättre host.

Jag också

juppe
2010-05-30, 21:00
om ni jobbar för fullt med det som hänt, varför börjar ni inte med att anmäla dom för dataintrång, som ni skrev att det var om dom hade tagit våra adresser från er databas?
Bara för att dom säger att det är ett misstag, så är det väl fortfarande ett dataintrång eller hur? Om ni nu inte anmäler dom, så kan ni ju förklara varför ni inte gör det.

lordarcane
2010-05-31, 20:12
Edit: Hade visst fått brevet. Och, efter att ha läst igenom tråden noggrannare så kan jag bara säga. Byt host!!

juppe
2010-06-03, 10:18
Verkar som knappt ingen är inne här längre, har folk blivit avskräckta av det som hände eller?
Vad händer med det som hänt, vad för åtgärder vidtar ni mot hosten?
Vore ju bra om ni skrev vad ni gör eller kommer att göra.

Koretore
2010-06-03, 13:08
En lapp her også.. :)

Mal E Volent
2010-06-10, 14:49
En eller två virtuella sedlar här också...om det behövs.

blodgrape
2010-06-15, 12:40
Det är illa, illa... har också fått det aktuella mailet och först nu ser jag vart det kommer ifrån. Som sagt, ett allt för ödesdigert misstag av en host.
Överväg att byta.

skäggo
2010-06-17, 20:55
Byt, låt alla som vill lägga några spänn.

balboah
2010-06-24, 17:41
Om comhit har råd att betala för vBulletin (licensen för forumet) så borde väl en riktig host inte vara något problem?
Framförallt med tanke på att många verkar vilja erbjuda en hundring.

Nu vet jag inte hur mkt trafik de är här men en helt dedikerad server med 2TB trafik kostar ca 300kr/mån

deas
2010-06-24, 17:47
Vi håller på att jobba på det. Vi har tagit fram en lösning och arbetar nu med att få till allt.