handdator

Visa fullständig version : gSub DM500



Muggesand
2010-05-31, 14:49
Har provat lite olika tillverkare av image på min dm500 box nu.. bla pli, nabilosat, peterpan.. men ett skumt problem jag råkat ut för är att jag inte längre få gSub att funka på någon image.

Finns det på något sätt man kan få in gsuben utan att gå via addons? eller kan man starta gsub på något sätt från typ telenet? eller är det nån som har en aning om vad som kan har hänt?

matkoh
2010-05-31, 14:54
Hmmm.

Har du bytt lösenord på boxen ? I så fall måste du oxå byta lösen på gSub. Laddas ner från BP om du kör GP.

Muggesand
2010-05-31, 15:02
Hur byter man lösen till boxen, det har jag aldrig gjort... när jag loggar in på boxen via ftp/telenet så använder jag root/dreambox

edit: har testat att skriva om lösen till dreambox inne i gSub.. men ingen skillnad

matkoh
2010-05-31, 15:37
Hmmmm.

Finns gSub under gul-knapp ? I så fall är den installerad & aktiverad. Prova att starta den från prompten i boxen & se om du får något felmeddelande, kolla oxå vad "top" säger. Är processen igång ?

sleddog
2010-05-31, 16:02
Har provat lite olika tillverkare av image på min dm500 box nu.. bla pli, nabilosat, peterpan.. men ett skumt problem jag råkat ut för är att jag inte längre få gSub att funka på någon image.

Finns det på något sätt man kan få in gsuben utan att gå via addons? eller kan man starta gsub på något sätt från typ telenet? eller är det nån som har en aning om vad som kan har hänt?


På PLI så kan man välja att Gsub skall autostartas som service, kolla i inställningarna...

Muggesand
2010-05-31, 19:52
Ja, den finns med under gul knapp, jag kan gå in o göra inställningar i gSub, men jag få aldrig nån text, eller under den knapp som plugins ligger under. Kör jag igång texttv så funkar textningen som vanligt på sida 199 osv, men då går det ju inte att byta kanal utan att gå ur texttv.

kan du berätta mer, om hur man gör att starta det vid promten och även top. bara att skriva top?

edit: gillade inte pli, så den blir det inte iaf.

berggren
2010-06-01, 17:46
Problemet som jag hade var att gSub gick men inte visade någon text.
Lösningen var att stänga av boxen och sätta på den igen. Alltså gå in i menyerna och stänga av den där, inte bara sätta den i standby.
Sedan har det funkar klanderfritt under PLi.
Men du kanske redan har gjort detta?

Plow
2010-06-01, 19:13
Vet en som hade samma problem. Boxen hade varit igång i 3 månader och visade inte text. En re-boot fixade det hela.

sleddog
2010-06-01, 19:29
Kanske kolla igenom denna guide?
http://www.comhit.net/showthread.php?t=17281

Bogdan
2010-06-01, 20:49
Problemet som jag hade var att gSub gick men inte visade någon text.
Lösningen var att stänga av boxen och sätta på den igen. Alltså gå in i menyerna och stänga av den där, inte bara sätta den i standby.
Sedan har det funkar klanderfritt under PLi.
Men du kanske redan har gjort detta?

gSub är en mjukvara och dom kan hänga sig ibland som alla mjukvaror. Snabbaste sättet att starta om gSub är via gul knapp gSub och sen röd knapp. Hjälper inte det så starta om den via fjärren Meny 5. Har inte kolla på om restart enigma hjälper eller om man måste köra restart (dvs rebbot av hela maskinen). Trycka på off knappen fjärren stänger ju bara av bilden i stort sett mera gör den inte.

Muggesand
2010-06-01, 21:13
fick inte igång det på nån image, så jag testade att lägga in gp 4.70 igen som jag hade från början. Där hoppar det igång direkt.. orkar inte klabba mer så gp få rulla vidare. Tror även jag trivs bäst med den i dm500 boxen. Nu har jag iaf testat en massa olika.

Vet inte vad jag gjort för fel på dom andra imagerna.. men man e väl för kass helt enkelt :)

MickeD
2010-06-10, 16:51
3st måsten för att gsub ska funka.
1. samma http port som boxen, standard 80 (kommer du åt med gul knapp)
2. samma lösenord som boxen, standard dreambox. (kommer du åt med gul knapp)
och
3. och den som alla missar, blå knapp, användarinställningar, tjänster att köra, kryssa för gsub och starta om.