handdator

Visa fullständig version : Är kontakten till antennkabeln rätt?



Kid
2010-06-28, 12:50
Hej,

Köpt följande antenn OneForAll-SV9350:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/marksand-digital-tv/utomhusantenn-digital-tv-/OneForAll-SV9350UtomhusantennDVB-T/105698.4277/

Det hängde med en antennkabel med en F-kontakt i ena ändan, till antennen, och en tv-kontakt i andra änden, till digitalmottagaren.
Allt funkade fint men jag var tvungen att byta ut kabeln då den var lite för kort. Har tagit en gammal tv-antennkabel som jag hade liggandes, klippte av ena tv-kontakten och monterade dit en F-kontakt. Har monterat F-kontakter till parabol innan så jag gjorde på samma sätt.
Det är nu problemen börjar!
Ibland verkar det som om jag har bättre bild när jag INTE pluggar in F-kontakten i antennen. Dessutom verkar det som om bilden försvinner direkt varje gång skärmningen på kabeln kommer i kontakt med antennen!

Kan detta bero på att jag monterat F-kontakten fel, typ annorlunda för marksänd antenn jämfört med parabol? Gammal antennsladd? Annat?

Kan få det att funka någrlunda för de flesta kanaler (genom att ta bort skärmningen helt innan F-kontakten monteras!), men svt1 och svt2 är de svåraste kanalerna. Har alltid mosaik på dessa.

Tacksam för alla tips!
Mvh
//Kid

lilljotte
2010-06-28, 13:35
Hur gammal är en gammal antennkabel då ? är den 1 år 10 år eller äldre ?
Som jag tolkar problemet så låter det som om du har kortis i F kontakten, kolla så du inte har någon tråd som ligger och kortsluter i kontakten.

Kid
2010-06-28, 14:36
Helt ärlig vet jag inte hur gammal kabeln är. Tippar att det lutar mer åt 10 än 1 år.
Kortslutning i F-kontakten? Typ att skärmen har kontakt med koppartråden i centrum?

Mitt nästa steg är att skaffa en ny kabel.
F-kontakten ska monteras på exakt samma sätt som för parabolkoaxialkablar eller hur? Dvs med skärmen utvikt så att den får kontakt med själva F-kontakten.

Mvh
//Bo

lilljotte
2010-06-28, 16:17
Helt ärlig vet jag inte hur gammal kabeln är. Tippar att det lutar mer åt 10 än 1 år.
Kortslutning i F-kontakten? Typ att skärmen har kontakt med koppartråden i centrum?

Mitt nästa steg är att skaffa en ny kabel.
F-kontakten ska monteras på exakt samma sätt som för parabolkoaxialkablar eller hur? Dvs med skärmen utvikt så att den får kontakt med själva F-kontakten.

Mvh
//Bo

Precis att några trådar från skärmen har spretat över till mittledaren.
Ja det finns ingen skillnad på parabol eller nån annan antenn

atomized
2010-06-28, 21:00
OneforAll-antennen ska ha spänningsmatning. Hur har du fixat det?

Kid
2010-06-28, 21:34
Det borde väl vara fixad från dreamboxen?

atomized
2010-06-29, 22:23
Det borde väl vara fixad från dreamboxen?

Då får du nog kolla i menyerna om 5Volten är påslagen. Den är nog inte på by default.

Kid
2010-06-30, 07:29
Ok, tackar för infot! Ska kolla.