handdator

Visa fullständig version : Problem vid installation av europaparabol



laber
2010-06-30, 10:56
Har lite problem med installation av min nya europaparabol, hoppas på att få hjälp här.
Parabolen har fasta fästen där jag bara skruvat dit fyra parabolhuvuden. Det går inte att ändra riktningen på fästena eftersom det är förborrade hål där jag bara skruvat dit fästena.

Nu till problemet.
Enligt manualen ska jag fokusera på att ta in thor och då få in sirius, hotbird och astra av sig själv.
Men när jag får in thor till bra styrka så får jag istället in kanaler från 23,5 grader på astrahuvudet, 15,8 grader på hotbirdhuvudet och 7 grader på siriushuvudet.
Signalkvaliten på alla övriga kanaler än de på thor är dessutom väldigt låga och vissa frekvenser går inte att få in alls.
Som ni märker ökar felet med varje huvud av okänd anledning:
Astra: 23,5 - 19,2 = 4,3 grader fel
Hotbird: 15,8 - 13 = 2,8 grader fel
Sirius: 7,0 - 4,8 = 2,2 grader fel

Jag har även provat att fokusera mot sirius och då kan jag få in sirius bra men då får jag inte in något alls på thor.

Tack på förhand.

razorx
2010-06-30, 11:00
Det känns som att du plockar in 4.8 med thor huvudet. Lita inte på dreamboxens satfinder den är skräp och en glädjemätare bara.
Anlita nån på den lokala radio/tv handeln istället brukar inte kosta mera än några hundringar.

K.K.
2010-06-30, 19:10
Om du har parabolen framför dig skall Hotbird vara i mitten och Astra till vänster, sedan lite längre till höger skall Sirius och därefter Thor sitta, dvs Hotbird/Astra och Sirius/Thor sitter i par. Att Hotbird skall sitta i mitten beror på att signalerna från den satelliten är de svagaste av de fyra.

Det lättaste är sedan att ställa in Sirius som har de svagaste signalerna, för att sedan göra fininställningen med Hotbird.

laber
2010-06-30, 23:22
Huvudena sitter i den ordning som du beskriver.
Kan ställa in varje satellit så de blir bra styrka på men då försvinner resten.
Hjälper därför inte att jag ställer in sirius på dess huvud eftersom då får jag bara skräp på de övriga.
Har distanser under vissa lnb-fästen som skulle hjälpa till att få bättre signalkvalite, ska prova ta bort dessa i brist på annat och se om det hjälper något.

hannhimhe
2010-07-01, 00:08
Att Sirius och Astra blandas ihop är inte alls ovanligt. När du säger att du får signal har du då gjort en kanalsökning och på så vis bekräftat att det verkligen är rätt satellit?

Plow
2010-07-01, 07:25
Att Sirius och Astra blandas ihop är inte alls ovanligt. När du säger att du får signal har du då gjort en kanalsökning och på så vis bekräftat att det verkligen är rätt satellit?

Precis det hände mig. Jag fick lock mot Sirius och trodde att det var Thor tills jag börja söka efter kanaler....

laber
2010-07-01, 13:41
Att Sirius och Astra blandas ihop är inte alls ovanligt. När du säger att du får signal har du då gjort en kanalsökning och på så vis bekräftat att det verkligen är rätt satellit?

Gör alltid en snabb kanalsökning när jag får signal, kollar någon kanal i listan och söker på http://se.kingofsat.net/ och jämför med frekvensen för att se vilken satellit jag fått in.
Var så jag kunde komma fram till det jag skrev i mitt första inlägg.