handdator

Visa fullständig version : Optimal server-dator



linkan77
2010-07-13, 19:20
Är lite intresserad vad cs kräver av hårdvaran. Vet att med 2-3 boxar inom hushållet så spelar det ingen roll. Men jag är lite nyfiken på vad som påverkar serverns prestanda, precis som att man byter luftfilter i bilen för att få 5hk extra utan att man alldrig använder dessa:)

Kan tänka mig att usb 2.0 är bättre än usb 1.0
Men hur är det minne och processor kapaciteten är det av betydelse?

Vissa tycker kanske att jag är inne på §10, men jag är den typ av personen som vill ha det bästa:) fast man alldrig utnytjar kraften:):)

matkoh
2010-07-13, 20:00
Hmmmm

Lämplig server är ex en DL380 med 2 st quad-core Xeon-proppar & 16 Gb RAM, speglade 300GB SCSI-diskar & dubbla nätagg. Naturligtvis linux som operativ. Då är du homefree för hemmamiljön :-}

atomized
2010-07-13, 20:19
Man ska ha klart för sig att cs handlar om oerhört små dataströmmar. Det är några bytes som skickas fram och tillbaka var 5:e eller var 10:e sekund.

Detta klarar USB 1.0 lika bra som USB 2.0. Och även en ganska klen dator med långsam CPU och lite minne fixar detta utan några svårigheter.

Så länge allt rullar på bra så kräver det inte mycket maskin. Den enda gång jag märkt att det var en fördel att ha lite kraftigare maskin var när Viasat körde sina EMM-attacker för några år sedan som orsakade reinits på kortläsaren. Då satt jag med en hyfsat bra server (AMD Athlon 64 X2 3800+ och 2GB RAM) och tack vare det så startade kortläsaren om så snabbt att newcs ofta hann komma igång igen innan det var dags för nästa ECM. Så oftast märkte jag inte så mycket av dessa attacker. :)

Men när jag kollade i loggarna såg det ju inte snyggt ut förstås så det blev att uppgradera NewCS till v.1.62 för att slippa problemen helt.

Så, sammanfattningsvis. NewCS rullar bra på väldigt lite maskin så länge det inte uppstår några extrema problem. Men det är en fördel att ha lite kräm i maskinen om det skulle uppstå onormala situationer.

Med tanke på hur billig hårdvaran är idag så är även budget-PC utrustade med flerkärniga CPU:er och 2-4 GB minne. En sådan "budget-PC" blir en utmärkt hemmaserver som klarar både NewCS och en hel del annat utan problem.

Bogdan
2010-07-13, 20:43
Man kan tex köra en dm500 som server (givetvis ingen antennsladd i) och den klarar av säkert minst 10-15 klienter så det är mer än nog. Det man vinner på att ha är en annan läsare än den som sitter i dm500. Den har en svarstid på ca 210 ms med tex comhem kort och testar man med tex en slö dator och omnikey läsare så kommer man ner i halva svarstiden.

rolrn
2010-07-14, 11:52
Om du vill köra csp på samma burk, krävs det Java runtime, vilket kräver lite mer dock..

Från min burk (P4, 512MB RAM) med Newcs 1.67 + csp.



System information as of Wed Jul 14 12:50:01 CEST 2010
System load: 0.02 Memory usage: 13% Processes: 83
Usage of /: 1.2% of 70.36GB Swap usage: 0% Users logged in: 0

linkan77
2010-07-16, 10:36
Tackar för svaren, alltid roligt att lära sig något nytt. Idag kör jag newcs +csp men jag ser när jag haft en lång onlinetid, sist över 9 veckor. Så minskar capacity i csp på varje kort med ca 50%. Är det minnet som styr capacity eller är det inget att bry sig om?

matkoh
2010-07-16, 10:41
Hmmmm.

9 veckor är inte någon lång tid, normal uptime för en linuxdator räknas i år. Minnet ska inte ta slut efter så kort tid, du får kolla om det är något annat program som har en minnesläcka.

sleddog
2010-07-16, 14:25
Tackar för svaren, alltid roligt att lära sig något nytt. Idag kör jag newcs +csp men jag ser när jag haft en lång onlinetid, sist över 9 veckor. Så minskar capacity i csp på varje kort med ca 50%. Är det minnet som styr capacity eller är det inget att bry sig om?

capacity är ju bara en beräknad kapacitet, och jag har svårt att se hur datorn i sig skulle kunna sega ner kapaciteten i newcs eller Csp om det inte är stora fel nånstans.

Capacity är ju beroende av hur snabbt dina kort regaerar (lästid) och vilka kanaler dina klienter tittar på.

rolrn
2010-07-16, 14:41
För den som vill ha lite hårdvara för linuxapplikationer.
http://www.thelinuxstamp.com/ (http://http://www.thelinuxstamp.com/)

sleddog
2010-07-16, 14:43
normal uptime för en linuxdator räknas i år.

Nu behöver vi inte ta i så kräks heller, rätt så ovanligt att en server har en upptid på mer än ett är faktiskt. Sen att en *nix maskin har en mycket högre uptime än en W maskin är ju en helt annan femma.

Leatherface
2010-07-17, 02:01
Enda gångerna min server är nere är vid strömavbrott och det ska fixas med en UPS så småningom.
jag håller med 9 veckor är ingenting.