handdator

Visa fullständig version : Elevationsvinkel



zap18
2010-09-22, 20:47
Hej!

Då har man flyttat till hus och det är dags att montera parabolen igen, å naturligtvis dyker det direkt upp en fråga.

Ska ta in både Thor och Sirius och efter att ha kollat på dishpointer.com har jag kommit fram till att jag, med mitt aktuella monteringsställe ska ha elevationsvinkeln 24,3grader på Thor och 25,1grader på Sirius.

Frågan är, ska man då sikta på att ställa sig mellan dessa två, eller ska man sikta på att landa så nära 24,3 som möjligt eftersom Thor är den svagare satelliten? Nu är dessutom graderingen på min parabol i femgradssteg så exakt på någon av dem blir ju svårt att få in, men man kan ju lägga sig lite under respektive strax ovanför 25graders strecket.

Nån som kan ge mig lite input på detta?

wildone
2010-09-22, 21:08
Det är samma elevation för sirius och thor inte olika, beror lite på vart du bor men..

http://www.canaldigital.se/upload/Kundservice/bilder/parabolmontering/hojd-sidvinkel-karta-canal-digital.jpg (http://www.canaldigital.se/upload/Kundservice/bilder/parabolmontering/hojd-sidvinkel-karta-canal-digital.jpg)

sleddog
2010-09-22, 21:15
Hej!

Då har man flyttat till hus och det är dags att montera parabolen igen, å naturligtvis dyker det direkt upp en fråga.

Ska ta in både Thor och Sirius och efter att ha kollat på dishpointer.com har jag kommit fram till att jag, med mitt aktuella monteringsställe ska ha elevationsvinkeln 24,3grader på Thor och 25,1grader på Sirius.

Frågan är, ska man då sikta på att ställa sig mellan dessa två, eller ska man sikta på att landa så nära 24,3 som möjligt eftersom Thor är den svagare satelliten? Nu är dessutom graderingen på min parabol i femgradssteg så exakt på någon av dem blir ju svårt att få in, men man kan ju lägga sig lite under respektive strax ovanför 25graders strecket.

Nån som kan ge mig lite input på detta?

Precis som du säger så skiljer det en grad i elevation, men lägg dig mellan dessa så kan du ju finjustera efter du fått mottagning. Ett bra tips är dock att se till att masten som parabolen fästs på är lodrät.

Tror knappast du kan se skillnad mellan 24 och 25 grader på din skala så det enklaste är ju att vara noga med Azimuth och där kan du verkligen ha god hjälp av www.dishpointer.com ;)

Sen så får du bara justera upp och ner och kika vilken elevation som ger bästa mottagning.

zap18
2010-09-22, 21:16
Hmmm, ok, nån idé om varför jag får olika vinklar på elevationen när jag tittar på dishpointer då? Får samma på min aktuella longitud/latitud (alltså olika värden) om jag tittar på satlex.org.

Å tittar jag på kartan du länkar till (bor i Halmstad) så ska jag ju istället ligga mellan 22 och 23 grader... Nu blev det ännu mer rörigt :D

zap18
2010-09-22, 21:20
Precis som du säger så skiljer det en grad i elevation, men lägg dig mellan dessa så kan du ju finjustera efter du fått mottagning. Ett bra tips är dock att se till att masten som parabolen fästs på är lodrät.

Tror knappast du kan se skillnad mellan 24 och 25 grader på din skala så det enklaste är ju att vara noga med Azimuth och där kan du verkligen ha god hjälp av www.dishpointer.com (http://www.dishpointer.com) ;)

Sen så får du bara justera upp och ner och kika vilken elevation som ger bästa mottagning.

Ursäkta en riktig nybörjarfråga, men Azimuth det e vektorn som plottas på kartan va? Masten e lodrät och fin så det ska vara lugnt!

sleddog
2010-09-22, 21:31
Ursäkta en riktig nybörjarfråga, men Azimuth det e vektorn som plottas på kartan va? Masten e lodrät och fin så det ska vara lugnt!
Japp det stämmer, du har väl konstaterat att du kan flytta linjen så att den passar exakt där du har monterat parabolen på huset?

zap18
2010-09-22, 21:38
Japp, absolut! ;)

nicolito
2010-09-23, 08:44
Hej!

Då har man flyttat till hus och det är dags att montera parabolen igen, å naturligtvis dyker det direkt upp en fråga.

Ska ta in både Thor och Sirius och efter att ha kollat på dishpointer.com har jag kommit fram till att jag, med mitt aktuella monteringsställe ska ha elevationsvinkeln 24,3grader på Thor och 25,1grader på Sirius.

Frågan är, ska man då sikta på att ställa sig mellan dessa två, eller ska man sikta på att landa så nära 24,3 som möjligt eftersom Thor är den svagare satelliten? Nu är dessutom graderingen på min parabol i femgradssteg så exakt på någon av dem blir ju svårt att få in, men man kan ju lägga sig lite under respektive strax ovanför 25graders strecket.

Nån som kan ge mig lite input på detta?


Jag får samma värden som du dock är skillnaden så liten och att satelliterna är starka. Kan tänka mig att en 60cm parabol skulle räcka men desto större desto bättre. Skickar en länk till en användbar sida

http://www.satbeams.com/footprints

zap18
2010-09-23, 11:02
Hej!

Tack för länken! Att parabolen jag har räcker är jag övertygad om eftersom jag haft den monterad och fungerande i mitt tidigare boende så det ska vara lugnt. Det jag mest blev förvirrad av var att det var olika vinklar och hur jag skulle välja men det känns som om jag fått svar på det jag behövde veta nu.

Förresten, är det nån som testat Dishpointers Augmented Reality app? Skulle det vara värt pengarna att skaffa den till iPhonen kanske?

sleddog
2010-09-23, 11:52
Hej!

Tack för länken! Att parabolen jag har räcker är jag övertygad om eftersom jag haft den monterad och fungerande i mitt tidigare boende så det ska vara lugnt. Det jag mest blev förvirrad av var att det var olika vinklar och hur jag skulle välja men det känns som om jag fått svar på det jag behövde veta nu.

Förresten, är det nån som testat Dishpointers Augmented Reality app? Skulle det vara värt pengarna att skaffa den till iPhonen kanske?

Känns ju lite overkill och jag tror inte att den kan bli så exakt heller, du är ju beroende av riktning och den är inte så exakt via GPS eller elektronisk kompass som den är via en magnetisk.

Allt du behöver finns ju gratis på dishpointer, sen så kan man ju gå in på webgui med sin Pihone för att se signalstyrkan.
Det finns även en beräkningsmodell för att se om träd eller andra hinder kommer i vägen på hemsidan.