handdator

Visa fullständig version : VMware ESXI



Letalis
2010-09-24, 20:15
Sitter och funderar på att sparka igång en "ny" server då min alix pc inte direkt vill fungera fullt ut. (får frysningar ibland.http://www.comhit.net/showthread.php?t=27941)

Nu funderar jag på att bygga om min webbserver och då lägga ESXI i grunden så jag kan köra en debian eller ubuntu vid sidan om Windows 2008an.

Har någon av er testat detta samt hur fungerade med svarstider?
Har testat VMware Workstation och då får man lååånga svarstider.

Vet ju att esxi har bättre stöd hårdvarumässigt. Men vill inte göra för mycket arbete om det mot förmodan inte skulle fungera.

sleddog
2010-09-24, 21:44
Varför inte sparka igång en linux server?

Köp en gammal avdankad dator så får du ju lite kul ;)

Letalis
2010-09-24, 22:14
Jag har en befintlig serverhårdvara som jag skall byta ut eftersom sata kontrollern är för gammal. klarar inte av storleken på diskarna.

Så nu är frågan om man skall ha kvar W2k8an med exsi på nya hårdvaran tillsammans med en ubuntu/debian.
eller om man skall starta upp 2 st servrar. en W2k8 på nya hårdvaran samt en ubuntu på den gamla hårdvaran.

Jag kommer INTE att ersätta w2k8an med ubuntu då jag behöver windows miljön för att labba... :-P

sleddog
2010-09-24, 22:22
Jag har en befintlig serverhårdvara som jag skall byta ut eftersom sata kontrollern är för gammal. klarar inte av storleken på diskarna.

Så nu är frågan om man skall ha kvar W2k8an med exsi på nya hårdvaran tillsammans med en ubuntu/debian.
eller om man skall starta upp 2 st servrar. en W2k8 på nya hårdvaran samt en ubuntu på den gamla hårdvaran.

Jag kommer INTE att ersätta w2k8an med ubuntu då jag behöver windows miljön för att labba... :-P
Dual boot?

Testa dig fram.

Letalis
2010-09-24, 23:21
Lite svårt att ha Windows igång o frugan vill glo på teve :-/

sleddog
2010-09-24, 23:34
Lite svårt att ha Windows igång o frugan vill glo på teve :-/

Jättestor investering att köpa in en linuxkompatibel dator, eller inte ;)
max 1000:-

Letalis
2010-09-25, 06:33
Jättestor investering att köpa in en linuxkompatibel dator, eller inte ;)
max 1000:-
Vill ju minimera kostnaden i drift, samt leka lite :-P

efditac
2010-09-25, 08:50
Japp, du kör senaste ESXi, har dubbelpropp och 4GB minne.
Realtek nätverkskort är 'pillriga' att få in så jag rekommenderar
att du har åtminstone ett Intel nätverkskort.
I övrigt installerar du en w2k8, en av Ubuntus lättvikts distar
samt en Puppy linux, i den kan du installera Java och newcs
eller bara använda som 'surf-image'.

Letalis
2013-01-08, 06:36
Väcker denna gamla tråd till liv igen.
Funderar på att beställa hem följande server
http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-tx100-s3p-e3-1220v2-3-1ghz-8mb-8gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Som fungerar enligt utsago med VmWare ESXI. Någon som testat att göra "unix" och kortläsare utan att ha extrema svarstider?

mina planer är att byta ut mina 3 servrar mot denna..

Kortservern är en gammal PIII
Min filserver/webserver är en dualcore e6600 8GB ram
Min spelserver/webserver är en quadcore q6600 8GB ram.

Anledningen till att jag har dessa e6600 samt q6600 servrarna är att jag tänkte flytta ifrån e6600 till q6600 men tappade suget på att meckla med det. Mycket som skall flyttas och anpassas så dom fick gå parallellt.