handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor om tv-kort



Man United
2010-10-10, 10:20
Jag har en nybliven ägare till ett Viasat-abonnemang via parabol och ser på tv med hjälp av en vanlig digitalbox utan inspelningsfunktion. Jag har dock kommit på att jag vill ha möjlighet att kunna spela in från tv:n. Först funderade jag på att köpa en ny digitalbox typ dreambox, mem har lagt dessa detta på is eftersom mina programmeringsegenskaper i Linux är noll samt att det känns sådär att byta ut en ny digitalbox mot en annan.
Till saken hör att jag har kopplat en stationär dator till min tv och använder denna till att se på film, spela spel etc. Nu funderar jag på att köpa ett tv-kort till datorn så att jag kan spela in på denna istället. Skulle det fungera eller skulle ni ändå rekommendera en ny digitalbox? Jag vill ju hellre ha det jag spelat in lagrat på datorns hårddisk än på digitalboxens hårddisk. Några fler frågor som ni kanske kan svara på:
Måste mitt viasat-kort sitta i datorn då eller kan det sitta kvar i digitalboxen?
Måste man manuellt sätta på datorn vid inspelning eller går det att ställa in i tv-kortet att inspelning ska ske vid en speciell tidpunkt en speciell dag utan att jag sätter på och stänger av datorn?
Vad ser ni för fördelar med digitalbox med hårddisk jämfört med att spela in på datorn m.h.a. tv-kort?
Skillnad på bildkvalitet?

Hoppas ni kan svar på mina frågor! :)

karlm
2010-10-11, 19:44
Nu funderar jag på att köpa ett tv-kort till datorn så att jag kan spela in på denna istället. Skulle det fungera eller skulle ni ändå rekommendera en ny digitalbox?
Jag har bara erfarenhet av att använda digitaltv-adapter i Linux. Och det kräver förstås en del kunskap i Linux eller åtminstone att man är beredd att lära sig. I Linux har jag använt Mythtv som är ganska komplicerat att konfigurera, men när det är färdigt fungerar mycket bra.



Jag vill ju hellre ha det jag spelat in lagrat på datorns hårddisk än på digitalboxens hårddisk. Några fler frågor som ni kanske kan svara på:
Måste mitt viasat-kort sitta i datorn då eller kan det sitta kvar i digitalboxen?
Det kan inte sitta i en vanlig digitalbox, däremot skulle kortet kunna sitta i en dreambox som delar ut kortet till din dator.


Måste man manuellt sätta på datorn vid inspelning eller går det att ställa in i tv-kortet att inspelning ska ske vid en speciell tidpunkt en speciell dag utan att jag sätter på och stänger av datorn?

Senast jag provade att ställa in (i BIOS) att en dator skulle väcka sig själv så fungerade det inte, men det var ett tag sedan så det kanske skett framsteg sedan dess.


Vad ser ni för fördelar med digitalbox med hårddisk jämfört med att spela in på datorn m.h.a. tv-kort?
Skillnad på bildkvalitet?

Om man undantar dreambox och liknande så brukar digitalboxar med hårddiskar spela in strömmen krypterad och kräva att kortet är i vid uppspelning (har jag för mig). Fördelen med dator är att inspelningarna lättare blir tillgängliga, men en dator kan å andra sidan dra mer ström.

patrikeson
2010-10-11, 22:10
Nu tycker jag karlm lägger det på lite för hög nivå, jag förstår hans tänk men jag tror att det inte riktigt är de svaren TS önskar sig.

Näväl, Man United, så här kan du göra.

Skaffa ett tv-kort till datorn, det som är vikigt är att det har någon form av ingång förutom antenn. Tex s-video, composit.

Låt din digitalbox stå på som vanligt och ta utsignalen från den och anslut den till ditt tvkort. I den mjukvaran till kortet kan du ställa en timerinspelning eller starta en manuell inspelning på den kanal som du använder som ingång (s-video).

Då kommer du att fånga utsignalen från boxen och spela in den.

Nackdelen med detta är att bara kan spela in det du ser på tv. Allt kommer att spelas in. Så om du trycker fram EPG eller likande så spelas oxå det in.


Sedan bör du kolla på ett tv-kort som har hårdvaruaccelerering så att kortet sköter komprimeringen av din inspelning. Annars blir filerna väldigt stora eller så får datorn slita hårdare.

Det var mina tankar och funderingar...

DennisOlof
2010-10-12, 11:10
Man United det beror på vilka funktioner du eftersöker.

Det absolut enklaste är en ny eller begagnad Viasatbox med inspelningsmöjligheter. Funkar garanterat klanderfritt. Det du då egentligen får är en digitalbox som har möjlighet att spela in program som en VHS (video) och sparar programmet på hårddisken för att du senare vill titta på det.

Du kan inte spara eller föra över inspelningen till en annan enhet, då måste du välja någon lösning som de andra beskriver, men om du bara vill spara saker, titta på det och sedan kasta, då funkar det jag beskrev utmärkt. Samma sak gäller för Canal Digital.

Utan att beskriva utförligt så är en av fördelarna med dreambox att man kan göra precis som jag beskrev ovan men att du får ytterligare möjligheter som att kunna överföra t.ex. mpeg2 filen till datorn, redigera i något program, skapa en DVD skiva och lägga ut programmet på osv.

Detta kräver dock en del tekniska kunskaper, linux behöver man inte vara en expert på men du måste ändå ha grundläggande eller medelmåttiga datorkunskaper för att kunna lägga in den image du vill ha, fixa med softcam osv för att få igång det hela. Vi kör av box är begagnad att föredra om du kan få tag i en, betydligt billigare än ny.

matkoh
2010-10-12, 11:17
Hmmm.

En sak som är viktig att förtydliga, är att inspelningarna till operatörernas "bajamajor" är kodade så du MÅSTE ha ett abb för att kunna se dem.

DennisOlof
2010-10-13, 14:39
[/URL][URL="http://www.comhit.net/member.php?u=10757"]matkoh (http://www.comhit.net/member.php?u=10757). :D

Precis, det räcker inte med att dom våldför sig på oss stackars abonnenter med äckliga dyra tvilling abonnemang, boxar osv. Dom krypterar även innehållet på hårddiskarna :angry: