handdator

Visa fullständig version : Grundläggande tankar



Shas
2010-10-17, 11:23
Hej på Er alla.

Håller på att bygga till mitt hus och har nu kommit till de problem som rör tv tittandet. Säga vad man vill om det gamla systemet men det var enkelt att leverera till fler ställen. Idag har jag ett abonmang fran Canal Digital till vilken jag använder en reelook 400, jag har även en mutant men den har jag aldrig använt. Vad är då problemet Jo jag har lagt om taket med nytt och fint tegel, och kan Ni tänka helt plötsligt har jag den fulaste skorstenen i hela kvarteret:errf: Kvickt snabbt och enkelt har vi bestämt oss för att klä in denna i plåt vilket gör att jag vägrar ha denna som en hållare för parabolantennen. Det finns även andra fördelar med att flytta denna då grannen har en prydlig skog som brukar störa signalerna. Min tanke är att flytta parabolen alternativt sätta dit en ny antenn för att istället ta in boxers utbud. Vi har idag ett garage som skulle kunna utgöra en lämlig bas för detta Jag har lagt ner ett 50mm kabelrör för att kunna dra allt lämligt kablage.
Använder jag mig av parbolalternativet gäller ett huvud per plats jag vill se på TV i mitt fall vill jag att detta ska vara möjligt på 4 ställen alltså är det ett quadhuvud som gäller.

Fråga 1 Sträcka från antenn till visningställe kan säkert bli uppåt 30m (det går åt mer kabel än vad man kan tro i väggar mm) Är detta ett problem ?

Fråga 2 Om jag istället använder mig av det markbundna alternativet tex boxer kan jag då använda mig av min utrustning då (Relook 400 / Mutant )

Fråga 3 / Påstående Det markbundna alternativet har jag uppfattat som det är möjligt att endast använda en antennkabel som matar alla visningsställen.

Fråga 4 Är det någon som har hittat ett lämpligt infällt utag som innehåller både en RJ45 kontakt och en anslutningskontakt till dekodern

Av praktiska skäl skulle jag vilja gå tillbaks till det markbundna alternativet just pågrund av att jag endast behöver dra en kabel som förser mina visningsställen med signaler.

Jag har sökt information om hur man bäst löser denna frågan länge men jag har inte fått ett tillfredställande svar så jag försöker här.

det kommer garanterat fler frågor och funderingar allt eftersom.

// Shas

hannhimhe
2010-10-17, 14:01
Använder jag mig av parbolalternativet gäller ett huvud per plats jag vill se på TV i mitt fall vill jag att detta ska vara möjligt på 4 ställen alltså är det ett quadhuvud som gäller.
Nästan rätt. 1 lnb per satellit. 1 utgång per tuner.


Fråga 1 Sträcka från antenn till visningställe kan säkert bli uppåt 30m (det går åt mer kabel än vad man kan tro i väggar mm) Är detta ett problem ?
30 meter är inte något problem. Börjar du närma dig 100 meter får du fundera över vad du sysslar med. En installatör som kan sina saker löser 100 meter utan vidare problem.



Fråga 2 Om jag istället använder mig av det markbundna alternativet tex boxer kan jag då använda mig av min utrustning då (Relook 400 / Mutant )
Dina mottagare har S-tuner. För att se marknätet behöver du T-tuner och efter 1 november/16 december T2-tuner.


Fråga 3 / Påstående Det markbundna alternativet har jag uppfattat som det är möjligt att endast använda en antennkabel som matar alla visningsställen.
Det stämmer att du kan köra allt i serie men det kräver att du har en fullgod in-signal. Stjärnnät är ALLTID att föredra.


Fråga 4 Är det någon som har hittat ett lämpligt infällt utag som innehåller både en RJ45 kontakt och en anslutningskontakt till dekodern
Ja, det finns. Satellitproffsen (och säkert flera andra) har ett som ger TV-Radio-Sat-RJ11-RJ45. Dock bara 2 par RJ45.


Min personliga reflektion:
Varför någon väljer Boxer framför satellit är för mig ett mysterium men to each his own.

Shas
2010-10-17, 19:15
Tack för dina svar hannhimhe.

Vi börjar med dina sista visdomsord dvs det du sa att du inte förstår varför man väljer boxer framför sateliten Varför ?

Din rekommendation är alltså satsa på parabolen......

Vad jag förstår är det alltså 4 antennkablar och en kat6 kabel (har tänkt mig ett mobilt trådlöst sådant förstärkt med en riktantenn) Det blir en massa kabel men då får det väl bli så då :)

För att inte vi ska vara utan tv under själva ingreppet är det smidigast att inhandla nya prylar det är nog dessutom på tiden att få en liten uppgradering på antenprylarna. Vad är det som gäller nu kollade lite på nätet det finns ju en miljon prylar.

// Shas

hannhimhe
2010-10-17, 21:43
Om du bara vill ha Canal Digital kan du med fördel köpa en Selfsat H21DX där X motsvarar antalet mottagare. Om detta antal är fler än 4 är jag inte helt säker på att det fungerar. Kanske finns quattro lnb till tallriken och då får du komplettera med en multiswitch. Jag har nämligen inte hört något om octo lnb.

Nätverkskabel och coax till varje punkt där det ska ses på tv är att rekommendera. Två coax om du ska ha twintunermottagare. Fyra om du är sugen på att köra en fullt utrustad DM8000.