handdator

Visa fullständig version : Y-koppling till parabolkabel.



smasseman
2010-10-19, 12:43
Hej

En kompis har 1 parabol med 1 LNB riktad mot 1 satelit (sirius).
Nu vill ha dra parabol-kabel till en till box (totalt 2 boxar).
Visst borde det väl funka med en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Radio-och-TV/Antenner/Fordelningsdosa/
I stället för att köpa en twin-LNB?

mvh
Jörgen

matkoh
2010-10-19, 12:52
Hmmm.

Nix, Twin måste du ha, annars kan du inte se på de olika boxarna oberoende av varandra.

smasseman
2010-10-19, 14:50
Hmmm.

Nix, Twin måste du ha, annars kan du inte se på de olika boxarna oberoende av varandra.

Men varför? Finns det någon logik i LNB som styrs av boxen, dvs sänder boxen någon styrsignal till LNB. Om en LNB är dum så borde den väl inte bry sig om att den skickar samma signal till 2 boxar. Det funkar ju för vanlig antenn.

Ursäkta mina många frågor men jag kan nada om paraboler och stuff men vill veta.

mvh
Jörgen

wildone
2010-10-19, 14:54
Ja boxen kommunicerar med huvudet så det fungerar inte. Ett LNB är inte lika dumt som det ser ut.

matkoh
2010-10-19, 14:55
Hmmm.

Jepp du har rätt logik är det. Boxen skickar dels en tonskur samt olika spänningar (13 resp 18 volt)för horisontell / vertikal samt hög / låg.

Så därför måste du ha ett Twinhuvud, annars vore det ingen vits med sådana huvuden, eller !!

Så med din koppling ex. ser ena boxen på SVT1 som typ ligger på Horisontal & höga bandet, då kan den andra boxen BARA se på de kanaler som ligger på samma ställe.

smasseman
2010-10-19, 15:33
Tonskur.... ok, jag känner att vi stoppar frågorna nu. LNB är smart, jag nöjer mig med det.

Tack för alla svar. Kul att ni orkar ta er tid med onödiga frågor.

Då verkar det ju rätt puckat att köpa en Y-koppling om man inte kan se vad man vill. Den får ligga kvar på hyllan till en annan kund så får polarn ta en supersmart twin-LNB :-)

mvh
Jörgen

atomized
2010-10-19, 16:12
Den här frågan kommer upp ibland och jag brukar försöka förklara, funderar snart på att lägga in den i "guider" eller nåt... I alla fall läs detta:

"Det som folk inte fattar är att det sitter mycket elektronik uppe i ett LNB. Jag brukar skämtsamt säga att med parabol så sitter halva mottagaren uppe i antennen. Det är stor skillnad mot en vanlig TV-antenn.

För det första är frekvenserna som används för satellitsändning så höga c:a 10-12 Ghz, att de skulle dämpas ut redan efter några meter i en vanlig antennkabel. Därför har man ett första blandarsteg redan uppe i LNB med en oscillator som blandar ner signalen till c:a 1-2 Ghz vilket går att skicka i en kabel.

För det andra så använder vi numera universal-LNB för att kunna få in fler frekvenser och båda polarisationerna med samma huvud. Ett universal-LNB kan ställas i fyra olika lägen. Högband eller lågband med antingen horisontell eller vertikal polarisation. I satellit-TV:s barndom behövde man fyra olika LNB för att klara detta. Mottagaren styr alltså i vilket läge LNB ska stå för att kunna ta emot den kanal vi vill titta på. Mottagaren gör detta genom att ändra spänningen mellan 14 och 18 V för att styra polarisation och genom att skicka 22kHz signaler för att styra hög- eller lågband.

Så därför kan man inte koppla ihop två olika mottagare för att styra samma LNB, de skulle båda försöka skicka spänningar och signaler upp till LNB och störa varandra."

DennisOlof
2010-10-20, 21:10
Då svara jag lite också även om alla redan sagt allt antar jag.

1. LNBn innehåller elektronik, den är smart och styrs av boxen

2. Det finns fyra olika områden, horisontella, vertikala band, plus två frekvensområden som man kan kalla för låga och höga frekvenser.

3. Du kan koppla flera boxar till en universal LNB med en utgång, problemet är att man bara kan titta på t.ex. horisontella signaler, och i det låga frekvensområdet. Flera kombinationer fungerar. Men alla kanaler är inte tillgängliga där har du problemet. Det som sker är att boxarna kommer bråka om vad LNBn ska göra eller att det inte funkar som det ska. De blir inte oberoende av varandra.

Lösningen är att man istället vid tillverkning bygger in FLERA lnb'er i samma enhet, därav har man flera utgångar. Istället för flera paraboler har man flera utgångar och drar sladdar till respektive box. Mer praktiskt, och man slipper en skog av paraboler.

Med t.ex boxer marksänd TV, Comhem slipper man detta då "HELA" signalen följer med när man sätter dit en splitter osv. Smidigare men funkar på ett annat sätt är satellit.