handdator

Visa fullständig version : Köpa en AZbox Elite



PatricF
2010-10-28, 10:55
Tjenare!

Jag tänkte köpa mig en AZbox Elite i eftermiddag och tänkte bara ställa lite frågor innan jag köper den.

Jag har läst i lite olika trådar om att menyer och kanalbyten skulle vara sega, dock är trådarna från början av 2010, är det fortfarande så eller har uppdateringar fixat det?

Jag hade en Dreambox 500 innan och körde cardsharing på den med mgcamd, har jag för mig, så jag tänkte slänga in det på denna boxen med. Fungerar det lika bra som på dreambox eller är det buggigt och segt eller liknande?

Finns det något som är dåligt som jag ska se upp för eller tänka på när jag köper en AZbox Elite?

Tack,
-Patric

hannhimhe
2010-10-28, 13:39
I takt med att Enigma2 utvecklas för AzBox tror jag få kommer vara intresserade av den mjukvara OpenSat står för.

PatricF
2010-10-28, 13:48
I takt med att Enigma2 utvecklas för AzBox tror jag få kommer vara intresserade av den mjukvara OpenSat står för.


Finns det någon sida där jag kan se statusen eller en typ av roadmap för Enigma2 för AZbox?
Är det fortfarande i alpha/beta stadiet eller har det kommit en stabil version än?
Jag antar att Enigma är "hela" operativsystemet och inte något överliggande UI så att säga!?

hannhimhe
2010-10-28, 17:53
Enigma2 till Azbox är i dagsläget lika mycket en "komplett" image som t ex Gemini, Pli, Newnigma och så vidare är för Dreambox. Det kommer säkert att släppas under nytt namn. Med tiden kommer det säkert dyka upp fler grupper som skriver mjukvara till AzBox.

http://www.azbox-enigma.eu/

PatricF
2010-10-28, 18:45
ah okej tack för länken!

Jag köpte mig en AZbox HD Elite precis, den verkar rätt schysst faktiskt :)
Dock har jag lite problem med att välja och söka på rätt sateliter..
Vad jag vet så ska jag söka på Sirius och Astra om jag ska ha Viasat och Canal Digital!?

Jag har alltså en parabol med två mikrohuvud och en switch sak som kopplar ihop båda två så jag kopplar En kable till boxen. Det fungerade utmärkt med min gamla dreambox som nu mer är trasig.
Man kan välja sateliter att söka på i menyn och det finns en Sirius och 3 olika Astra, vilken ska jag välja!?

Parabolen är alltså inte riktiad än så jag vill veta vilken/vilka sateliter jag ska söka på..

Kan någon hjälpa mig?

5.0E SIRIUS 3,4 - Europe
19.2E ASTRA 1F,1G,1H,1KR,1L - Europe
23.5E ASTRA 1E,3A - Europe
28.2E ASTRA 2A,B,C,D,EUROBIRD 1 - Europe

Hur väljer jag att jag ska ha två sateliter?

ab12cd34
2010-10-28, 19:01
Du ska ha 0.8W Thor (CD) och Sirius som bytt namn till Astra 4.8E eller om den heter 5.0E i din lista.

rask300
2010-10-28, 19:18
Viasat = Astra 4A tidigare Sirius ligger på 4,8E
Canal Digital = Thor ligger på 0.8W

En bra startsida i jakt på satelliter http://www.lyngsat.com/index.html eller http://en.kingofsat.net/

PatricF
2010-10-28, 20:13
ah tack för ni sa det, är helt förvirrad när det gäller vilka satelliter man ska köra på :p

Kan man uppdatera den listan på något vis? För jag hittar inte Thor alls där? :s

Det enda jag lyckades hitta var tyska/franska kanaler på en av Astra satelliterna.. Det är alldeles för mörkt ute nu så jag får försöka rikta parabolen imorgon.

Jag försöker dock få rätt på mgcamd och det köret.
Läste en liten guide där man skulle ladda hem OpenXCAS och sedan mgcamd genom den och editera några filer.
Filerna låg i /EMU/OpenXCAS men /EMU mappen finns inte.. ska jag skapa den själv då?

Sen står det att jag ska gå in på OpenXCAS -> Install executables men den menyn har inte jag, jag har bara:


Camd Setup
Actication & Priority Setting
Delete Camd
Download Executable
Download Config
Download Others

Hur ska jag gå tillväga för att få rätt på mgcamd?