handdator

Visa fullständig version : RGB i scarten, vilken kabel?



pacmyc
2010-10-29, 13:40
Jag har nyligen skaffat en ny TV (42 tum plasma) och när jag pillade med inställningarna för videosignalen från min DM7000 upptäckte jag att det inte var någon märkbar skillnad i bildkvalitet när jag växlade mellan kompositvideosignal och RGB signal. RGB ska ju vara betydligt bättre men kan detta bero på att jag använder en billig scart kabel? Jag har testat med 2 st lågpriskablar, båda "full"-kopplade dvs alla stift är anslutna.
Jag ser ingen skillnad mellan dessa två.
Jag har även testat att köra YPbPr signal men då blev bilden grönaktig.
Det står inte heller nånstans i bruksen att den ska klara YPbPr över scart, men dock RGB.

Är det så att RGB signalen kräver mycket högre kvalitet på kablage? Nån som har några tips? PS. S-video signal blir svartvit vilket jag tycker är jättekonstigt på en ny tv..

zap18
2010-10-29, 14:09
Klarar TV:n YPbPr på den scartingång som din DB e ansluten på då?

pacmyc
2010-10-29, 14:17
Klarar TV:n YPbPr på den scartingång som din DB e ansluten på då?

Tror inte det, står inget om det i bruksanvisningen och bilden blir grön när jag testar..

pacmyc
2010-10-29, 14:24
det konstiga e att om jag ansluter tv:n på scartutgången där det står VCR står blir bilden avsevärt bättre, än på tv utgången.
Vilken signal lämnar DM på VCR utgången? Den verkar inte påverkas av inställningarna

pacmyc
2010-10-29, 14:51
Nu har jag undersökt det hela närmare:

Bilden blir bättre på kompositvideo inställning än RGB.
Anledningen att bilden var bättre på VCR utgången från DM var att den alltid skickar kompositvideosignal, medan TV utgången skickade RGB eftersom jag hade den inställd på det.

Men varför blir bilden mycket bättre på komposit än RGB??

bpl
2010-10-29, 15:46
Har du ställt in att boxen ska skicka ut RGB signal?

Det är STOR skillnad på bildkvalitet mellan Composit och RGB. (RGB ska ha bättre bild, då färg-signalen är uppdelad)

TVn brukar visa att den tar emot RGB eller vanlig video-signal.

pacmyc
2010-10-29, 16:23
Har du ställt in att boxen ska skicka ut RGB signal?

Det är STOR skillnad på bildkvalitet mellan Composit och RGB. (RGB ska ha bättre bild, då färg-signalen är uppdelad)

TVn brukar visa att den tar emot RGB eller vanlig video-signal.

Jo jag vet att det är stor skillnad, det är därför jag är så förvånad över hur bra bild det är med komposit signalen.
Ja dreamboxen har jag testat alla typer av videosignal och kommit fram till att kompositsignalen ger bäst bild. Jäkligt konstigt.

När jag har på RGB inställningen så står det RGB på tv skärmen, och när jag har på komposit så står det inget alls på tv:n.

ringo58
2010-10-29, 17:32
Vad för märke är det på plasman? Jag har (hade) också en DB 7000, På min förra TV
en Panna PV70 så fungerade det kanon med RGB signal från scarten. Men så har jag
köpt en ny TV LG PK 250 och där funkar som du säger det inte att köra RGB, det blir
bättre bild med komposit, med RGB-signalen blir bilden alldeles för mörk.
Har nu köpt en Miraclebox 8 HD med hdmi funkar kanon.

pacmyc
2010-10-29, 18:23
Vad för märke är det på plasman? Jag har (hade) också en DB 7000, På min förra TV
en Panna PV70 så fungerade det kanon med RGB signal från scarten. Men så har jag
köpt en ny TV LG PK 250 och där funkar som du säger det inte att köra RGB, det blir
bättre bild med komposit, med RGB-signalen blir bilden alldeles för mörk.
Har nu köpt en Miraclebox 8 HD med hdmi funkar kanon.


Okej, så det är inte bara jag som har problemet alltså.
Det är en panasonic tx-p42c2e .
Jag hade en finlux lcd tv på 32 tum innan och där hade jag inte några problem.
Så det lutar alltså åt det inte är nån idé att testa med bättre kablar..?
Funderar på om man skulle köra scart --> komponent video istället, kanske är värt ett försök..

Skulle såklart va guld med en hd box annars men jag är student och lite för snål..

ringo58
2010-10-29, 19:28
Jo man ska ju kunna plocka ut kompenentsignalen via scartkontakten, men det är ett känt
problem med det från från DB7000 (även andra DB7XXX ?) Felet jag fick när jag
provade det var att bilden vart lilaaktig. Lösningen på det ska tydligen vara att man måste
in boxen och modifiera den. Det är någon omlödning som måste göras.
Googla på det så finns det mer att läsa om det.

Ps. HD-boxen var inte så dyr 2400Kr. Värt varenda krona.

Finns att låsa om på forum Miraclefiles.net

pacmyc
2010-10-29, 19:35
Jo man ska ju kunna plocka ut kompenentsignalen via scartkontakten, men det är ett känt
problem med det från från DB7000 (även andra DB7XXX ?) Felet jag fick när jag
provade det var att bilden vart lilaaktig. Lösningen på det ska tydligen vara att man måste
in boxen och modifiera den. Det är någon omlödning som måste göras.
Googla på det så finns det mer att läsa om det.

Ps. HD-boxen var inte så dyr 2400Kr. Värt varenda krona.

Finns att låsa om på forum Miraclefiles.net



Okej, har aldrig hört talas om miraclebox. Jag hittade den för 2700 när jag snabbkollade. Funkar exakt samma mjukvara som till DM's enigma 2 boxar?
Jag funderar annars på att beställa sku.44000 från dealextreme, borde landa på ca 1700 kr om man inte fastnar i tullen..

Moddningen gällde bara när man körde scart--> komponent kabel (RCA), eller även komponent i scartkabeln?

pacmyc
2010-10-30, 20:01
Jo man ska ju kunna plocka ut kompenentsignalen via scartkontakten, men det är ett känt
problem med det från från DB7000 (även andra DB7XXX ?) Felet jag fick när jag
provade det var att bilden vart lilaaktig. Lösningen på det ska tydligen vara att man måste
in boxen och modifiera den. Det är någon omlödning som måste göras.
Googla på det så finns det mer att läsa om det.

Ps. HD-boxen var inte så dyr 2400Kr. Värt varenda krona.

Finns att låsa om på forum Miraclefiles.net


Jag köpte en scart--> komponent kabel idag och testade, och bilden blev nu aningen bättre med komponentvideoinställningen jämfört med komposit över scart kabel.
Men jag kan fortfarande inte förstå att det inte är större skillnad. Skillnaden är alltså knappt synbar, och då har jag jämfört komposit på billig skräp scart kabel mot komponentvideo på betydligt finare kablage.
De bör ju vara som natt och dag i jämförelse.
Det jag funderar på är om TV:n kanske har nån krets som fixar till och snyyggar upp kompositvideosignalen så pass bra att det blir riktigt bra bild.

Kompositvideo på en 42 tums tv borde ju se förjävligt ut, eller vad tycker du?

bpl
2010-10-31, 07:06
Japp det borde se horribelt ut.

Jag förmodar att du stängt av alla bildförbättringsfunktioner/brusreducering U name it i TVn? Kolla om det finns bildinställningar till din TV på något forum. Bildförbättring/brusreducering ger sämre blid, inte en naturlig bild enligt experter...

pacmyc
2010-10-31, 08:13
Japp det borde se horribelt ut.

Jag förmodar att du stängt av alla bildförbättringsfunktioner/brusreducering U name it i TVn? Kolla om det finns bildinställningar till din TV på något forum. Bildförbättring/brusreducering ger sämre blid, inte en naturlig bild enligt experter...

De inställningar jag kan hitta är följande:
P-NR Bildbrusreducering (märker ingen skillnad)
Levande färgsättning (märker ingen skillnad)
Visningsläge: Normal;
Kontrast, ljus, färgmättnad, skärpa är på default, i mitten av reglagen.

Utöver dessa kan jag inte hitta några fler bildskärmsinställningar.
Bruksanvisningen finns här

http://dlc.panasonic-europe-service.com/EUDocs/GetDoc.aspx?did=190668&fmt=PDF&lang=sv&src=3&uilang=en-GB&model=TXP42C2E

Om någon känner sig ha tid & lust att kolla.