handdator

Visa fullständig version : Boxers HD-kanaler i Azbox



ischtivan
2010-10-30, 21:28
Kommer vi med Azbox få in boxers hd-kanaler som går igång den 1a november? Vad jag kan läsa mej till så är väl Azboxen DVB-T2 ready (?) men när jag läser i andra trådar som snuddar vid ämnet så verkar det som att den inte är det?

hannhimhe
2010-10-30, 22:43
Tunern i AzBox är DVB-T inte DVB-T2. Samma sak med IpBox (CubeRevo och allt vad de kallas), Dreambox och så vidare. Tuner kommer...kanske...någon gång.

deas
2010-10-31, 08:45
Vad jag hört är det väl bara Sverige än så länge som kommer att använda sig av DVB-T2 teknik, sant eller falsk?

För är det så så är jag svår på att någon av dessa tillverkare kommer att tillverka en T2 tuner. Sen är ju problem 2 också, du måste ha rätt AES nyckel i oscam för att koda av HD-kanaler på boxers nya system, frågan är när/om/hur det kommer info om det...

digihoe
2010-10-31, 11:20
Vad jag hört är det väl bara Sverige än så länge som kommer att använda sig av DVB-T2 teknik, sant eller falsk?

Falskt, England kommer också använda T2.

razorx
2010-10-31, 11:35
Det kanske dom kommer men vilken provider och hur stor är maknaden för terrestial där?

hannhimhe
2010-10-31, 14:42
Storbritannien, Italien och Sverige. Det var ett tag sedan jag läste om de andra länderna så jag vet inte i vilken utsträckning det sänds DVB-T2.

penta77
2010-10-31, 17:46
Hej

Jag satte in en USB DVB-T HD mottagare i min DM800 och gjorde en kanalsökning och fick fram en HD kanal och där stod de , "KAN DU SE DENNA KANAL HAR DU EN BOXER HD MOTTAGARE" ??

Nu bor jag där de inte sänder hd kanaler ännu, kanske bara denna testkanal?

Så det borde gå att köra USB mottagare tills plug in mottagarna kommer ut?

ischtivan
2010-10-31, 18:21
Hej

Jag satte in en USB DVB-T HD mottagare i min DM800 och gjorde en kanalsökning och fick fram en HD kanal och där stod de , "KAN DU SE DENNA KANAL HAR DU EN BOXER HD MOTTAGARE" ??

Nu bor jag där de inte sänder hd kanaler ännu, kanske bara denna testkanal?

Så det borde gå att köra USB mottagare tills plug in mottagarna kommer ut?

Var detta nyligen eller innan SVT gick över till DVB-T2?

ischtivan
2010-10-31, 22:20
Finns det någon fungerande usb DVB-T2 tuner till Azboxen? Någon som testat?

deas
2010-11-01, 18:05
Hej

Jag satte in en USB DVB-T HD mottagare i min DM800 och gjorde en kanalsökning och fick fram en HD kanal och där stod de , "KAN DU SE DENNA KANAL HAR DU EN BOXER HD MOTTAGARE" ??

Nu bor jag där de inte sänder hd kanaler ännu, kanske bara denna testkanal?

Så det borde gå att köra USB mottagare tills plug in mottagarna kommer ut?

Om du läst riktigt vad där stod så hade du sett att det även stod att det var att din box fungerade med MPEG4 utsändning, inte att den klarade av hdtv kanalerna via DVB-T2... Jag har själv en DM800HD med DVB-T mottagare och jag hittade också dessa kanalerna, men när boxer går över till T2 så är det bye bye med dom igen...

penta77
2010-11-01, 22:14
De har du så rätt i så.

ursäkta förvirringen...

Schwede30
2010-11-02, 23:58
England är igång med HD via DVB-T2. Det finns nästan inga mottagare, men ett antal sändare har börjat sända med T2-tekniken.

Storbritannien, där Nordirland ingår är inte så särskilt stort och i stort sett kvadratiskt om man skulle rita en linje på en karta. Det gör att markbunden digitalTV är STORT i England, betydligt större än vad det var i Sverige innan det analoga nätet avskaffades. De har fortfarande analoga sändningar, men "de flesta" ser på TV med FREEVIEW ("BOXER") eller FREESAT (fria kanaler via särskilda mottagare) eller SKY.

gnuttisch
2010-11-03, 10:34
om man skaffar sig en sagem hd box som kommit ut nu de senaste veckorna och kör med alex i den, behöver man ändå ha aes nyckeln då?

Minime
2010-11-03, 10:43
@gnuttisch
Svaret är egentligen ren spekulation, men troligen så kommer det att fungera.
Och avänder du en Alex i en Godkänd HD-box så kommer du inte att behöva en AES nyckel.
Om nu ALexen fungerar i den boxen d.v.s.

Angående AES nyckeln så gäller detta enbart om man ska försöka köra SoftCam så som OSCam.

murre87
2010-11-11, 15:11
Hej

Jag satte in en USB DVB-T HD mottagare i min DM800 och gjorde en kanalsökning och fick fram en HD kanal och där stod de , "KAN DU SE DENNA KANAL HAR DU EN BOXER HD MOTTAGARE" ??

Nu bor jag där de inte sänder hd kanaler ännu, kanske bara denna testkanal?

Så det borde gå att köra USB mottagare tills plug in mottagarna kommer ut?

Vilken modell på USB-mottagare har du?