handdator

Visa fullständig version : Azbox Elite DVB-T signalproblem!



sn4k3r
2010-11-03, 21:10
Har fått min Azbox nu och kört igång den.
Har lagt in azbox-0.9.5020 och det fungerar.

Jag köpte även en HAMA Inomhusantenn på dustin http://www.dustinhome.se/pd_5010118136.aspx

Dock har jag problem med signalkvaliteten.
Jag ligger ständigt på 75-100% på signalstyrkan, men signalkvaliteten varierar (trots att antennen står på samma ställe). Ibland hoppar det ner till 50% och ibland ligger det på 75%-80%.
Jag bor mitt i stan och har ganska nära till masten (4km) så jag tycker att jag borde kunna få bra kvalitet på signalen.

Är det något man måste pilla på i Azboxen för att få bra kvalitet? Något jag missat? Har aldrig hållit på med antenn förut.

Tacksam för hjälp!

Schwede30
2010-11-03, 23:17
Hej!

Det kan vara så att du har alldeles för stark antennsignal till mottagaren. Prova om det går att använda antennen utan att koppla in strömförsörjningen. Kolla om du kan låna en "sämre" antenn av någon.

Om det inte hjälper så flytta runt antennen i huset/lägenheten tills dess att du får bättre mottagning. När du ställer in antennen finns det två staplar på AZBOXen. Den ena är signalstyrka och den kan du skita fullständigt i, den andra, viktiga, är signalkvalitet. Är signalkvaliteten höf har du bra mottagning och om den är dålig har du ingen eller bild med massa artefakter.

För mig, i Lund, visade sig att den bästa placeringen av antennen är två meter ovanför golvet riktad mot lägenhetens yttervägg för att ta emot sändningar från Danmark. Utomhusantenn hade varit så mycket bättre, men det tycker inte hyresvärden...

Schwede30
2010-11-03, 23:20
För övrigt så studsar signalen runt i området där jag bor. Signalen som kommer till min lägenhet har först studsat mot huset mitt emot. Det märks på att när bussar och lastbilar kör förbi så försvinner bilden.