handdator

Visa fullständig version : Skumt problem diseqc



linkan77
2010-11-05, 18:09
Lyckades pajja parbolen när jag bytte mitt tak:), nu när jag skall sätta upp de nya grejorna får jag det inte att fungera:(

Jag använder en ljudsatelit sökare, men den fungerar inte när jag har diseqc inkopplad, och jag får ingen signal till dreamboxen heller:(. Kopplar jag bort diseqc switchen får jag signal på båda sateliterna.

Så här har jag kopplat
Sett bakifrån parabolen
Thor höger, LNB a, och 1:a i dreamboxen
Sirius vänster, LNB b, och 2:a i dreamboxen

Har testat med 2st diseqc.switchar

sleddog
2010-11-05, 18:14
Lyckades pajja parbolen när jag bytte mitt tak:), nu när jag skall sätta upp de nya grejorna får jag det inte att fungera:(

Jag använder en ljudsatelit sökare, men den fungerar inte när jag har diseqc inkopplad, och jag får ingen signal till dreamboxen heller:(. Kopplar jag bort diseqc switchen får jag signal på båda sateliterna.

Så här har jag kopplat
Sett bakifrån parabolen
Thor höger, LNB a, och 1:a i dreamboxen
Sirius vänster, LNB b, och 2:a i dreamboxen

Har testat med 2st diseqc.switchar

Sirius är till höger om du är bakom parabolen ;)

Där har du felet gissar jag ;)

Tittar du IN i parabolen så är det vänstra huvudet som är Sirius. med titta in så menar jag att du har LNB före pottan.

linkan77
2010-11-05, 18:35
tackar för svaret

:redface: jag skrev för snabbt:redface:

Sirius är till höger och thor till vänster om jag är bakom parabolen.

Börjar bli riktigt less:(. Jag mäter bara nu på det väntra (thor) bakom parabolen sett. Men jag får för fasen bara in sirius på det huvudet, men ingen thor:( .

Får full ljudstyrka och såklart att cp dreamboxen visar 98 90 på styrkan för thor, men när jag sedan skall göra en kanal sökning så åker den till 56:(. Och sedan när jag går tillbaka till satfind så står den nere på 56:(.

Byter jag så att jag tar in sirius istället på det vänstra huvudet, så får jag fullpott och kan även göra en kanal sökning.

sleddog
2010-11-05, 18:37
tackar för svaret

:redface: jag skrev för snabbt:redface:

Sirius är till höger och thor till vänster om jag är bakom parabolen.

Börjar bli riktigt less:(. Jag mäter bara nu på det väntra (thor) bakom parabolen sett. Men jag får för fasen bara in sirius på det huvudet, men ingen thor:( .

Får full ljudstyrka och såklart att cp dreamboxen visar 98 90 på styrkan för thor, men när jag sedan skall göra en kanal sökning så åker den till 56:(. Och sedan när jag går tillbaka till satfind så står den nere på 56:(.

Byter jag så att jag tar in sirius istället på det vänstra huvudet, så får jag fullpott och kan även göra en kanal sökning.

Vad har du för potta?

linkan77
2010-11-05, 18:42
En från canaldigital

sleddog
2010-11-05, 18:51
En från canaldigital

har du testat vilken SNR du får via båda LNB om du kör dem utan switch?

Kolla denna sida för rikting och skew.
www.dishpointer.com

linkan77
2010-11-06, 08:37
*fixat*

Verkar varit dreamboxen som spökade. Jag har en dreambox 500s ifrån kina.

Fast jag hade full signal på satellitsökaren visade dreamboxen helt kosntiga värden och det gick inte att göra kanalsökning pga den dåliga styrkan. Men efter några omstarter av boxen fick jag tillslut till det.
Den tappade även strömmen till huvudena ibland så att satellitsökaren slutade att fungera, och så var jag även tvungen att göra omstart.

Vet inte om detta är ett klassiskt problem med dessa boxar

rask300
2010-11-06, 09:06
1. Strömförsörjningen
Skaffa ny 12 volt minst 3A t.ex. från Clas Ohlson
Detta är ett vanligt problem, som även "original" DM-boxar lider av.!

truckis
2010-11-06, 10:38
Jag hade samma problem med att spänningen försvann till lnb. Jag provade med olika aggregat, problemet kvarstod. Jag skickade tillbaka min, fick tillbaka en ny från mydalle. Det tog dock en jäkla tid. Frakten gick på 150kr rekat med postens vadderade gröna medium kuvert....