handdator

Visa fullständig version : Får varken bild eller ljud. Krypterade kanaler.



rcane
2010-11-17, 12:58
Har nyss flyttat in i en ny lägenhet där vi ska få canal digitals grundpaket direkt i väggen. Dvs. Bara att koppla in och titta.

Men jag har problem med detta.

Jag har två st TechniSat CableStar HD2.
Söker efter kanaler med DVBLink.
Hittar en massa kanaler. (testar preview med vlc, händer inget)
Testar köra windows media center men får där upp att kanalerna är krypterade.

Hur kan jag dekryptera eller måste man köpa abonnemang?
Jag äger ingen tv så jag kan inte testa...

razorx
2010-11-17, 13:26
Ja givetvis måste du ha ett abbonemang.

matkoh
2010-11-17, 13:26
Hmmm.

Klart det är krypterat -> bara skaffa abb.

rcane
2010-11-17, 13:38
Hade inte denna texten stått på papprena jag fått så hade jag köpt ett abbonemang.


När du kopplar in din tv får du genast tillgång till 18 kabel-tv-kanaler via Canal Digital. Det innebär att du kan njuta av sport-, nöjes-, musik-, rese-, barnprogram och mycket annat - så snart du har gjort en kanalsökning! För dessa kanaler behöver du inte teckna något avtal med en tjänsteleverantör om du bor i hyresrätt eller bostadsrättsförening. Bor du i villa tecknar du eget avtal med Canal Digital.

Fick även ett papper med en massa kanaler och frekvenser.
Ex. SVT1. Kanalplats E5. 175,25 Mhz.

razorx
2010-11-17, 13:59
Har du en CA modul för conax i dom där mojjarna?

rcane
2010-11-17, 14:04
Har du en CA modul för conax i dom där mojjarna?
Nej, har bara tv-kortet i datorn.

Menar du att jag måste ha en ca modul utan kort för att kunna se?

razorx
2010-11-17, 14:10
Ja det var inte riktigt vad jag undrade. Har du en CA-Modul instoppad i CI-Slot. CA-Modulen innehåller krypterings alorgithmen för att kunna koda av i detta fall conax kryptering. Tex nån av dessa http://www.satpro.se/?id=10501&ucat_nr=102&div=105&show=1

rcane
2010-11-17, 14:16
Ja det var inte riktigt vad jag undrade. Har du en CA-Modul instoppad i CI-Slot. CA-Modulen innehåller krypterings alorgithmen för att kunna koda av i detta fall conax kryptering. Tex nån av dessa http://www.satpro.se/?id=10501&ucat_nr=102&div=105&show=1
Tog en stund för mig att fatta tror jag :P (ändrade inlägget)

Mm. make sense. Får köpa en sådan. Tack.

rcane
2010-11-17, 15:03
Borde la också gå med denna?
http://www.webhallen.com/hemelektronik/95500-dilog_conax_5.0_ca-modul_for_canal_digital_och_comhem
Var lite billigare och lättare att få tag i.

Hm... eftersom jag har två tv-kort, måste jag köpa två ca-moduler? Eller kan jag bara splitta pata kabeln som går mellan ci-slotten och tv-kortet?

rcane
2010-11-17, 15:48
Kan man köra softcam istället?

juppe
2010-11-17, 15:51
Kan det inte vara som det brukar med kabel-kanaler att dom som är gratis är analoga, iofs så har comhem några gratis-kanaler som är digitala, men vet inte hur det är med canal digital. Vet i alla fall att dom har gratis kanaler som är analoga.

rcane
2010-11-17, 16:22
Kan det inte vara som det brukar med kabel-kanaler att dom som är gratis är analoga, iofs så har comhem några gratis-kanaler som är digitala, men vet inte hur det är med canal digital. Vet i alla fall att dom har gratis kanaler som är analoga.
Ok, om dom nu är analoga. Fungerar inte detta då?

sleddog
2010-11-17, 16:41
Ok, om dom nu är analoga. Fungerar inte detta då?

Är dom analoga så behöver du ju ingen box, bara att stoppa in antennsladden till TV-apparaten och söka på analoga kanaler.
Och jag misstänker att det är så att de sänds analogt.

rcane
2010-11-17, 16:46
Är dom analoga så behöver du ju ingen box, bara att stoppa in antennsladden till TV-apparaten och söka på analoga kanaler.
Och jag misstänker att det är så att de sänds analogt.

Dock äger jag ingen tv för tillfället så tanken var att se på datorn tills jag köper en tv.

Så hur ska jag göra tror ni?

juppe
2010-11-17, 18:21
Om du inte vill skaffa en tv, fixa ett tv-kort som tar analogt då. Funkar det oxå.

rcane
2010-11-17, 19:20
K, tror jag får skaffa abonnemang.
och köpa en kortläsare och försöka få ihop något med softcams.

Någon som har bra tips på bra guider?