handdator

Visa fullständig version : Dg station mutan hu funkar den



JBL
2010-11-21, 18:05
Ok vill bara säga det att jag är helt nybörjare på detta.

Jag har fått låna en en Dgstation Mutan 200s eller var det var. Jag har ett abb hos Canal digital men den boxen som jag har är hel kass. så nu skulle jag vilja använda denna box som jag har fått låna. men kan ej få den att funka, det jag har gjort är att bara kopplat inden och satt in kortet i den och sökt men den hittar inga kanaler, Så jag gör ju något fel. Eller kan den bara användad till CS, men det är inte det jag vill. Snälla någon här som kan hjälpa mig


//JBL

mr_richard
2010-11-22, 09:48
denktenk.com kanske?

JBL
2010-11-22, 12:33
Tack mr richard

Men de tar tyvärr inte emot några nyregisteringar så är det någon som vet och kan förklara.

Tack på förhand

atomized
2010-11-22, 12:39
Jag har aldrig haft en mutant 200, men principen är samma på alla såna här boxar. Du måste gå in i menyerna och hitta var du kan ladda ner "cams" eller "emus". Det kan heta något med "plugins" eller "panel" kanske.

När du hittat det stället laddar du ner NewCS och mgcamd. Sedan kan man ev. behöva pilla på config-filerna till dessa, men oftast funkar det direkt med kortet i boxen. Du kanske också måste ställa in någonstans i menyerna att NewCS och mgcamd skall starta automatiskt när boxen startar.

Det skulle underlätta för folk att hjälpa dig om du talar om vilken image du kör i boxen. Står det något när du startar boxen?

JBL
2010-11-22, 13:03
Tack atomized

Skall kolla när jag kommer hem och får då återkomma

vip0963
2010-11-22, 20:22
Menar du att boxen inte hittar några kanaler när du gör kanalsökningen?
Isåfall har du säkert felaktiga LNB inställningar, kolla på menyn under LNB-Settings
och lägg till Thor.

JBL
2010-11-22, 20:37
Nä kanlare hittar den när jag söker ca 400 kanaler, men det går ju bara att se på de olåsta. Och det är det som jag
tycker är konstigt. Det står tyvärr inget om någon image jag har.

//Jbl


Men det jsg hittade på relook.nu om att man skulle installera Highland imagen men var fan får man tag på den

atomized
2010-11-22, 20:50
Nä kanlare hittar den när jag söker ca 400 kanaler, men det går ju bara att se på de olåsta. Och det är det som jag
tycker är konstigt. Det står tyvärr inget om någon image jag har.

//Jbl

Det är inte alls konstigt att du bara kan se okodade kanaler. För att kunna läsa ditt kort och få tillgång till kodade kanaler måste du installera det som jag skrev tidigare. NewCS är en kortserver som läser ditt kort och mgcamd är en klient som får koder från kortservern och avkodar bilden. Det är likadant på alla Linux-boxar att man bara MÅSTE få igång en kortserver och en mjukvaruklient för att kunna se kodade kanaler. Jag föreslog NewCS/mgcamd för att de är vanligast och brukar fungera bra.

JBL
2010-11-22, 20:52
Och var hittar jag de för den där Highland imagen som han på relook sa var bra hittar jag inte, Och fur får man in de sedan i boxen

atomized
2010-11-22, 20:58
Jag har några dokument du kanske skulle ha nytta av. Men jag kan inte ladda upp dem till filarkivet, för det finns ingen area för Relook eller någon Övrigt area där jag kan lägga dem. Och de är för stora för att skicka som bilaga till detta inlägget. Men fixar de filarkivet ska jag ladda upp dem.

Under tiden, har du tittat i menyerna som jag sa? Har du hittat Plugins -> NLB Panel eller något liknande? För om du hittar det så kanske du inte alls behöver installera någon ny image... ;)

JBL
2010-11-22, 20:58
det första man är blind med är med ögat hittade filerna men vad jag för förstår så måste
man ha typ ett nollmodem eller funkar det på något annat sätt

under plugins finns det bara tetris soduko och mp3 pong plugins

atomized
2010-11-22, 21:10
OK, då har du nog en originalimage utan möjlighet att ladda ner emu:s m.m. Du måste i så fall ladda in en ny image. Här är en äldre version av det dokument jag tänkte ladda upp. Där står det mesta.
http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=4&sqi=2&ved=0CCkQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.spinnes-board.de%2Fvb%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D48 07%26d%3D1225660477&rct=j&q=mutant%20200s%20beginners%20guide&ei=4dnqTLbaM8_oOZqG8bQK&usg=AFQjCNHQ5VvAU1n_5E2X-qq1Lbgs9WOfVA&cad=rja

atomized
2010-11-22, 21:17
Här har du en manual på själva boxen:
http://topcrown.cn/image/20061013_New_200SManual.pdf

atomized
2010-11-22, 21:30
Eftersom Denktenk inte tar in nya medlemmar just nu kan du prova att bli medlem på http://www.fantacy-team.net .
Jag var inne där och tittade nu och där finns många images för 200S inkl. Highland 2.17. Det finns också en rätt bra avdelning för guider.

Eftersom Mutant 200S är en rätt gammal box vid det här laget så är det inte många som håller på med dem längre. Därför är dokument och guider och sånt ganska gamla. Jag har själv en 400S men har inte pillat med den på flera år...

JBL
2010-11-22, 22:16
Nu blev jag nog ännu mer dum i huvudet men i boxen under systeminfo cubecafe 200s
med bootloader 1.1.1 och programversion 2.17

atomized
2010-11-22, 22:29
Så här är det: Boxen tillverkas av en firma som hette DGStation (numera har de bytt namn till "CubeRevo Digital"). DGStation gör originalprogramvaran till de här boxarna. Det kallas populärt DGS images. Den senaste DGS imagen som gjordes var 2.17 som kom ut 5 febr 2008.

Men som alla andra tillverkare av Linuxbaserade boxar så innehåller originalimages inga kortservrar eller emu:s. Tillverkaren vill inte bli förknippad med saker som kortdelning m.m. Så då tar ett antal "team" bestående av entusiaster originalmjukvaran och lägger till div. features och släpper sina images. Highland 2.17 är alltså en image gjord av Highland-teamet baserad på version 2.17 av DGS mjukvara. Det är INTE detsamma som DGS 2.17.

För att kunna göra det som du vill göra så måste du ha en image som innehåller saker som NewCS och mgcamd och det gör inte DGS original mjukvara utan du måste välja t.ex. Highland 2.17.

JBL
2010-11-22, 22:53
Sorry som sagt jag kan inte detta överhuvudtaget men vetdu om det går att lägga in dessa via ett usb eller via nätverk och i såfall hur hittar inget bra på de sidorna

ps förlåt

atomized
2010-11-22, 23:34
Om du läser i dokumenten jag länkade till så står det hur du lägger in en image. Det fanns också någon guide på Fantacy Team:s sida. Jag har som sagt aldrig ägt en 200S själv, men vad jag förstår så får man ladda ny mjukvara med hjälp av nollmodemkabel.

beson
2010-11-23, 16:50
Nu är det ju några år sedan jag lekte med 200S, men lite kommer jag iaf ihåg.
Precis som atomized skriver så används en nollmodemkabel för att flasha.
Men du måste också installera programmet flashtools på datorn.
Image du ska använda är Highland 2.17, som var sista DGS baserade imagen för 200S. Finns på Fantacy Team för nedladdning.
Flashtools finns också på FT att ladda ner. Downloads -> Tools -> Flash Tools Installer.

Kolla i slutet på manualen som atomized laddat upp. Där finns guide för hur det går till att flasha.
Det tar ganska lång tid att flasha med seriekabeln, men avbryt inte flashningen när du väl börjat.
Newcs/mgcamd finns förinstallerat på HL 2.17. Configfilerna ligger i /var/keys har jag för mig.

beson

JBL
2010-11-23, 19:26
Tack så mycket grabbar. Kommer att införskaffa mig ett nollmodemskabel imorgon och börja prova mig fram lite så då kommer jag nog med
all sanolighet att komma tillbaka och fråga er igen

//JBL