handdator

Visa fullständig version : DM 500HD + WHS (Scaleo Home Server)



niner
2010-11-28, 11:23
Jag har efter lite knep och knåp lyckats koppla ihop min DM 500HD utan hårddisk till min WHS (bör fungera på alla WHS):

1 Skapa ny utdelning på WHS via WHS console:

Logga in via WHS console (administrationskontot)
Shared Folders - Add: Skapa by utdelning, jag kallade min Dreambox
Properties - User Access - Guest Full på denna utdelning, inget password (default)

Gå in från datorn som vanligt i denna mapp och lägg till en folder som du kallar movie

2 Redigera fstab på DM:

Ftp in i DB
kopiera ut filen fstab som ligger i mappen etc
redigera filen genom att lägga in följande rad längst ner:
//192.168.0.xxx/dreambox /media/net/server cifs username=guest,noperm 0 0
xxx = din servers adress, se till att ha fasta eller reserverade IP om du kör med DHCP
spara filen, skall forfarande bara heta fstab, en del texeditors lägger till .txt
skriv över den gamla fstab med den nya
starta om DB genom att förslagsvis slå av huvudströmbrytaren och sätta på den igen

3 Ordna sökväg för inspelning/timeshift:

Meny/Installation/System/Inspelningssökväg
Grund filmplats - OK
Menu - Byt till fillista - OK
bläddra fram så det står media/net/server/movie i listfönstret längst upp
Blå = Lägg till bokmärke
Meny - Byt till bokmärke
Markera media/net/server/movie
Grön = OK

Timer + Direktinspelning markeras och med hö/vä pil väljs Filmlistplats

Timeshift som ovan för Inspelningssökväg men välj
media/net/server

Sen skall det funka!

JockeGbg
2010-11-28, 13:16
Jag har en DM800 och spelar också in på min Scaleo Home Server. Funkar perfekt förutom HD-kanaler som hackar lite. Kan du spela in HD-kanaler utan problem?

Gjorde inte exakt som du med manuell editering av fstab utan gjorde alla inställningar direkt i boxerns menyer. Jag använde mig dessutom av defaultmappen för inspelningar i WHS (Recorded TV). Men det är ju en smaksak. Resultatet blir ju detsamma.

niner
2010-11-28, 14:33
HD-kanalerna funkar, inspelningen är OK men uppspelningen fryser ibland. Om man kör om samma sekvens så fryser det inte på samma ställe. Vet inte om det är någon typ av cache-problematik? Annars så verkar den ju cacha på Timeshift, det funkar klockrent. Någon som vet om det går att ställa in cachen någon stans?

Defaultmappen, använde du Guest som inloggning?

JockeGbg
2010-11-28, 19:20
Nej använde administrationskontot med tillhörande lösen.

Skapade inte heller någon movie-mapp utan alla inspelningar ligger direkt i "Recorded TV".

Snoddas300
2010-12-07, 19:47
Hej!
Tack för en bra gjord guide men jag får det banne mig inte att fungera riktigt.

Jag har iofs en HP mediasmart EX470 server men det ska ju inte spela någon roll WHS som WHS.
Jag har gjort precis som du har gjort och även provat med andra konton men lyckas inte.
Det dyker inte upp något i inspelningssökvägen under media/net/
har testat både med och utan lösen och med eller utan noperm.

Just nu ser min rad i fstab ut så här:
//192.168.0.100/dreambox /media/net/server cifs username=guest 0 0

inte någon annan inställning ni kan komma på att man måste göra???

// Snoddas

JockeGbg
2010-12-07, 21:52
Jag har som sagt aldrig editerat min fstab manuellt men kollade den nu för skojs skull. Det skumma är att i min fstab finns ingen rad alls om någon mountad disk på min server!? Har inte ens någon aning om vad fstab gör men huvudsaken för mig är att det funkar. Kan spela in till min server utan problem.

Eftersom jag inte har några Linuxkunskaper har jag aldrig mountat en disk manuellt utan använder mig endast ev de menyer som finns i boxen. I en del images finns en "mount wizard" som jag brukar köra.

Behövde heller inte göra nåt på min WHS. Skapade inga nya mappar eller fipplade med konton och rättigheter. Använde bara defaultmappen "Recorded Tv" som redan var utdelad. För att logga in använde jag samma användare/lösen som jag har för att logga in på WHS Server Console.

niner
2010-12-13, 16:57
Hej!
Tack för en bra gjord guide men jag får det banne mig inte att fungera riktigt.....

Om du via ftp med boxen påslagen går in i media/net; har du en folder där med namnet "server". Den skall finnas där och om du klicker på den skall du komma till utdelningen. Annars har den inte mountat OK.

Fördelen med denna lösning är att man slipper använda serverns administrationkonto för utdelningen.