handdator

Visa fullständig version : Nätverksdjungel



Quazzi
2010-12-16, 19:35
Jag har ett problem med en belkin- router som hänger sig allt för ofta, så nu är det dags att skaffa en ny.

Jag bor på samma gård som mina svärföräldrar, (vilket kan vara ett problem i sig). De har ett ADSL i deras hus som är kopplat till den snart utkastade belkinroutern. Över gården går en CAT-5 kabel in på övervåningen i en gammal Netgear-router som nu agerar switch, till den har jag 2 datorer kopplade samt en kabel dragen till min Dlink DIR-655 router som också funkar som switch. Det är alltså belkin som styr hela gården.

Jag skiter vad mina svärföräldrar har för hastighet inne hos dom, men jag vill ha gigabit-nätverk.

Så min fundering är; Kommunicerar min utrustning genom belkin-routern eller går allt direkt via swticharna till min egen utrustning?
DVS. Pratar min ps3 direkt med min laptop eller ska trafiken in till mina svärföräldrar och därefter vända tillbaka till mig?

Har ni tips på billiga routrar och gigabitswitchar?

Jag vet att det blev rörigt men ni förstår säkert:)

patrikeson
2010-12-16, 19:59
Tjena!

Min uppsättning består av en DIR-655 router samt en DGS-1005D (http://www.dustinhome.se/pd_5010056192.aspx) switch.
Grymt nöjd med den uppsättningen.

Om man nu skall vara lite petig så för att köra ett "äkta" gigabitnät så skall man ha CAT-6 kablar i nätverket. Men oftast så kör man så korta avstånd att det inte är någon förlust.

Vad det gäller trafikvägarna, rätt mig om jag har fel, så är switchen intelligentare än hubben och vet vilken port den skall kasta ut paketet på. Alltså den kortaste vägen inom switchen.

Quazzi
2010-12-16, 20:06
Jag har cat 6 kablar i mitt hus och jag hoppas att switcharna klarar att routa trafiken rätt.

anteisr
2010-12-17, 06:03
Hej

Byt ut Belkin mot dir-655an. Köp en d-link giga switch för nån hundring antingen på nätet eller i ett elektronikvaruhus nära dig. Om du orkar, byt ut CAT-5 till CAT-6.

//Anders