handdator

Visa fullständig version : Hjälp med sidmatning



mirrrem
2011-01-12, 21:16
Jag vill få minst 3 st satelliter Thor Sirius och Eutelsat W2 med en parabol på 90 CM
Hur får jag det med så kallad sidmatning med flera LNB kopplad till switch.
Jag får in den ena men inte de andra.
Hur gör jag efter att jag fått kanalerna på tex Thorn ? Hur mattar jag in nästa satellit eftersom jag får ju inte röra längre parabolen för det försvinner ju den inställda satelliten. Att flyta lnb på skenan har inte hjälpt mycket
Det har visat sig mycket svårare än jag trodde.
Beskriv mig gärna detaljerad hur jag gör exakt för att lättast få de önskade satelliterna.

Jätte tacksam för all hjälp...


/Mirre

DennisOlof
2011-01-14, 10:25
Hehe, jo du har själv lekt med mätningar under längre tid med min Satlook, det är inte så enkelt att ställa in flertalet satelliter på paraboler med flera LNBs. Kan vara krångligt att få till det.

Mitt tips om du har möjlighet är att istället köra med två paraboler, en nordenparabol för de två satelliterna och en för just Eutelsa, jag hade en parabol monterad förut (europaparabol) det var en 90cm tror jag eller kanske 120cm men jag upptäckte att man faktiskt kompromissar ganska mycket med signal och kvalite när man kör in alla dessa fyra satelliter på en och samma parabol. Funkar gjorde det men jag tyckte inte det var bra. Slutade med att jag skippade den parabolen och körde med en 120cm triax för just noden satelliterna, perfekt kvalite och mycket bättre signal.

Strundade i astra19 och hotbird13, gick över till astra 28.8 istället. Trevligare med lite fler och bättre gratiskanaler dessutom som CBS kanalerna, travel, euronews osv.

Lite kort svar på frågan.

Det man behöver är en parabol där man flyttar LNBerna i sidled, ställ in just thor och sirius (CD och Viasat) först, därefter måste man genom att flytta kvarvarande LNBn hitta eutelsat, ser ut som du pratar om 15.8grader. Är du säker på att just skenan du har där du flyttar LNBerna räcker för att du ska kunna få till mottagningen. Det är ganska svårt om man inte har instrument som visar vilken satellit men ligger på speciellt när det finns så många man plockar up mellan just nordensatelliterna och eutelsat.

mirrrem
2011-01-14, 10:53
Hej..
Jag har en sån skit Satelite finder som jag köpte och trodde att det skulle hjälpa mycket men det bara tjuter hela tiden och visaren rör sig bara lite grant. Tycker att den inbyggda Satfinder i boxen är mycket bättre om man har någon som kan stå vid tv och styra en.
Jag har nog insett att det blir svårt att få in de satelliterna och även om man gör det då blir dålig signal och försvinner lätt.
Grejorna jag har är original och skenan borde räck gott och väl för det finns uppsatt gradnivåer på den till över 20 grader
En gång när jag hade Eutelsat i mitten så fick jag peta in Siruis men med svag signal ca 60% och LNB tryckte mot varandra.
Nu har jag lyckas få det viktigaste satellit för mig Eutelsat W2 i mitten och ska för söka mata in åtminstone Thor , vill ha antigen Viasat eller Canal Digital . Jag förstår att Sirius (Astra 4a) ligger rätt så nära Eutelsat och blir tajt med de tjocka LNB men tycker att jag borde kunna få Thor där Canaldigital finns eller?
Som sagt skulle vara nöjd med åtminstone två satelliter Eutelsat W2 och en utav de där Thor och Sirius med hyfsat bra signal.
Ska jag satsa på de två eller ge upp?

DennisOlof
2011-01-14, 17:55
mirrrem, nej jag tycker inte du ska ge upp. Men det är just därför när folk frågar jag brukar rekommendera att köra med just två paraboler om man har utrymme för det, att ta in just Viasat och Canal digital på en nordenparabol, genom att använda satbeeper eller box ansluten till TV är inte så krångligt, det kan dom flesta fixa. Sedan kan man laborera med den andra parabolen för att ta in precis vilken satellit man vill. Det är enklare och blir oftast billigare eftersom man gör jobbet själv även om man måste köpa en till parabol och lite prylar. Priset är så lågt.

Det dyra är att ta en firma som ska fixa upp parabolen, dra kablar osv, det är arbetstiden som kostar.

Visst ska du kunna få in t.ex. sirius och Eutelsat, det går nog men kan vara svårt. Fördelen med just en nordenparabol är att de flesta har färdiga monteringar så att placeringen av LNBerna blir rätt från början, sedan är det bara en fråga om att rikta in den rätt och så får man in båda satelliterna.

Mer än så kan jag nog inte hjälpa dig så mycket, allt beror på vilken parabol man har och hur monteringen ser ut.

mirrrem
2011-01-14, 18:27
Uppskattar ditt förslag Dennis..

Jag funderar nu på att sätta upp en parabol till och jag har en liggande sen flera år tillbaks med två LNB i block vet inte bara om de är något att ha för de har flera år på nacken , tänker på de här HD kanalerna klara 6,7 år gamla lnb hd signalerna?
Ska ta fram den andra parabolen och den är ursprungligen ett paket från Viasat .
Kan sätta upp den under eller bredvid min första och använda till Viasat och Canal digital.
Något jag ska tänka på vid anslutningen till redan konfigurerad 4 - vägs switch?