handdator

Visa fullständig version : Problem med eSATA-hårddisk till DM500



eeelias
2011-01-15, 14:37
Det är så här att jag har en eSATA-hårddisk till min DM500 som jag hemskt gärna vill få att fungera!

Den är en gammal intern hårddisk och innehåller filer från den gamla Dreamboxen (DM7020-S). Den har jag nu placerat i en extern kabinett. När jag kopplar in den till boxen händer absolut ingenting. Boxen hittar inte ens hårddisken. Finns det någon som vet hur jag ska bära mig åt för att kunna se mina gamla filer på den nya DM500? Funkar det ens överhuvudtaget?

Tack på förhand!

teleskop
2011-01-15, 17:36
om du ansluter den till en dator med esata kontakten? tänkte köra den klassiska uteslutningsmetoden :) , har själv en Dm500hd med extern esata kabinett, och det fungerar fint, så det borde inte vara något problem. (vilken image kör du med? sjäv körde jag med GP5.1)

matkoh
2011-01-15, 18:54
Hmmm.

Vad säger dmesg, när du kopplar in disken.

eeelias
2011-01-16, 22:44
om du ansluter den till en dator med esata kontakten? tänkte köra den klassiska uteslutningsmetoden :) , har själv en Dm500hd med extern esata kabinett, och det fungerar fint, så det borde inte vara något problem. (vilken image kör du med? sjäv körde jag med GP5.1)

Min PC hittar inte ens den när jag ansluter den. Den installeras och allt men dyker aldrig upp under "den här datorn". Min image version är "Newnigma2-Release-2010-11-14".


Hmmm.

Vad säger dmesg, när du kopplar in disken.

Dmesg säger ingenting om någon hdd när jag pluggar in den :/

BigDaddyT
2011-12-18, 19:12
Hej

Kanske inte helt enligt trådens ursprungliga ämne men tycker ändå att det kan passa in här.
Jag tänkte överraska min pappa med en hårddisk till hans DM500 HD (original). Eftersom jag har hört så mycket om att original nätadaptrarna skall vara så klena, så undrar jag om jag måste köpa en disk med extern strömmatning eller om det fungerar med en som tar ström från esata-porten på boxen.

Som jag har förstått det så måste det vara en extern disk, stämmer detta eller har DM500 HD plats för en interndisk?

oddball
2011-12-18, 22:39
Tror att Esata måste ha sepparat strömmatning, men kan ha fel.